Regel je e-mail strategie en ga voor resultaat
Sterke e-mail marketing staat of valt met een goede strategie. Zonder die basis schiet je immers met losse flodders. Je strategie bepaalt bovendien welke doelstellingen je opstelt voor je e-mail marketing. Wat wil je bereiken en vooral: wanneer is je doel behaald? In deze blog deel ik alles over strategie in e-mail marketing.
Een strategie opstellen: waar begin je?
Het opstellen van je strategie kan lastig zijn. Zeker als je nog geen eerdere strategie hebt klaarliggen. Heb je vorig jaar ook met een strategisch plan gewerkt? Evalueer deze dan kritisch: welke doelen zijn behaald en welke punten zijn toe aan verbetering? Neem deze mee of pas deze aan.
Stel je voor het eerst een strategie op? Controleer dan of er een marketingplan, salesplan of ander plan ligt dat je als basis kunt gebruiken. Je e-mail marketing kan namelijk specifiek dienen om je doelstellingen (uit andere plannen) te behalen.
Houd rekening met ontwikkelingen in doelgroep, maatschappij en branche
Kijk bij het opstellen van je strategie ook naar trends en ontwikkelingen. Ga daarbij verder dan alleen je eigen branche. Wat speelt er bij je doelgroep? Met welke maatschappelijke ontwikkelingen moet je rekening houden? En ligt de focus op regionale, landelijke of zelfs internationale trends?
Lees je hierop in met ons ebook E-mail marketing guide 2021. Het eerste deel van dit waardevolle ebook gaat in op de 15 belangrijkste trends en ontwikkelingen.
Verschillende doelen vragen andere aanpak
Tijdens je strategiebepaling stel je ook doelstellingen op. Verschillende doelen vragen uiteraard om een verschillende aanpak. Wij hebben volop praktijkervaring met verschillende strategieën. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden en de bijbehorende aanpak:
- Strategie gericht op meer omzet
Het verhogen van je omzet kan op verschillende manieren worden aangepakt. Eén van de manieren is om data voor je te laten werken, zoals we dat voor Plein hebben gedaan. - Strategie gericht op meer bereik
Wil je meer mensen bereiken? Zet dan in op het vergroten van je database. Dat doe je bijvoorbeeld via een leadgeneratie campagne met een pop-up. Lees alles over meer leads met een slimme pop-up in onze whitepaper. - Strategie gericht op personalisatie
Is het je doel om je communicatie te verbeteren door het persoonlijker en gerichter aan te pakken? Dan moet je aan de slag met profielverrijking. Dat hebben we aangepakt voor Image Skincare en My Unique Style.
- Strategie gericht op concurrentie
Zet je in op het voorblijven van de concurrentie? Dan is het goed om specifieke herhaalaankopen of loyaliteitscampagnes in te zetten. Bekijk hoe we dat deden voor Hygiënepapier. - Strategie gericht op klantbehoud
Het kan ook zijn dat je volop inzet op je huidige klanten (of abonnees) en die wil behouden. Voor Kwebbels Kinderboeken hebben we de slapende database wakker gemaakt met win-back en loyaliteitscampagnes. Ook voor speelparadijs Kabonk is een campagne opgezet gericht op herhaalbezoek. - Strategie gericht op off- en online
Wil je klanten of bezoekers van je fysieke locaties integreren met je online communicatie? Ook dat kan een sterke strategie zijn. Voor zowel Madurodam, Duifhuizen als Steppin' Out gingen we aan de slag met het online in kaart brengen van offline klanten en bezoekers.
De strategie van je e-mail marketing campagnes
Een ander onderdeel van je strategiebepaling is het vastleggen van de e-mail marketing campagnes die je gaat inzetten. Het is daarbij belangrijk om te kiezen voor campagnes die passen bij je doelen. Die er dus voor zorgen dat je doelstellingen worden behaald. Over dit onderwerp heeft mijn collega Tim een uitgebreide whitepaper geschreven. Hij belicht de 5 e-mail marketing campagnes die het meest worden ingezet, geeft praktijkvoorbeelden en belicht de e-mail flows (automation) van de win-back campagne.
Download gratis de whitepaper De strategie achter de top 5 campagnes.
En luister naar het gesprek met Saartje de Wit (Jumbo, Welkoop, Miele en Ohra) over strategie in e-mail marketing. Mijn collega Patrick nam met haar aflevering 6 van de E-mail Marketing Podcast op.
Wees ook voorbereid op onverwachte situaties
Een goede tip is het vastleggen van een noodplan. Als het Coronavirus ons iets heeft geleerd, is het wel dat we als marketeers ineens voor onverwachte situaties komen te staan. Door hier van te voren al over na te denken, brainstormen en te bepalen wat het belangrijkste is voor de organisatie, ben je hier beter op voorbereid. Lees alle tips in onze blog.
Automatiseer je campagnes
Is de strategie uitgedacht? Zijn je doelen helder, de doelgroepen bepaald en je campagnes uitgedacht? Maak het jezelf dan zo makkelijk mogelijk: schakel e-mail automation aan. Op het platform van MailCampaigns kan dat met workflows. Lees er alles over in de blog De kracht van workflows.
Strategische partner nodig?
Heb jij hulp nodig bij het opzetten van je e-mail marketing strategie? Of weet jij juist precies wat je wil, maar lukt dat niet binnen je huidige set-up? Plan dan nu een adviesgesprek en laat ons je adviseren. Wij brengen je kansen in beeld en zorgen voor commitment op resultaat.
Plan een gesprekVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen