De kracht van automatisering
Dankzij een sterke basis (de koppelingen tussen webshop, CDP en automation platform) doen de automatische e-mail marketing campagnes hun werk. Op basis van data wordt bepaald wie welke e-mail ontvangt en wanneer. Hiermee stijgen direct de open-, klik- en conversieratio. Waarbij die laatste invloed heeft op de retentiecijfers.
De resultaten so far?
- +506% meer inschrijvers
- +142% meer omzet uit e-mail
- +55% stijging in open ratio
Van begin tot eind
De uitdaging
De oplossing
Het resultaat
De resultaten overtreffen de verwachting
Plein.nl, die we ook terugvinden in de Twinkle100, is enorm tevreden met de samenwerking.
Plein.nl over de samenwerking“Voor Plein werd het in 2020 hoog tijd om van een eenvoudige e-mail tool over te stappen naar een gedegen e-mail platform om zo met behulp van personalisatie aan retentie te werken. Na wat onderzoek zijn we bij MailCampaigns uitgekomen omdat het een kwalitatief platform is, het team zeer betrokken is en ze de juiste kennis in huis hebben. We voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk om de beoogde doelen te halen. Dit past bij Plein en werkt zeer prettig samen. De resultaten spreken voor zich en overtreffen de verwachting.” Janneke Bongartz, Marketing Manager bij Plein.nl | ||
Strategie gericht op retentieverhoging
De gehele strategie is opgezet met één doel in het achterhoofd: het verhogen van de omzet en de retentie. De campagnes die worden ingezet zijn dus enkel gekozen omdat ze dit doel dienen. Daarbij is als eerste gestart met de welkomstcampagne, die we al eerder beschreven in de blog Datagedreven welkomstcampagnes: de praktijk.
In deze campagne wordt direct gepersonaliseerd op basis van de manier van inschrijven en op assortiment. Zo zijn er verschillende welkomstmails die passen bij verschillende klanten. Dat dit effect heeft, is te merken. De conversie uit de eerste e-mail binnen deze campagne ligt momenteel op 15%.
Inspelen op specifieke behoeften
De tweede campagne die is opgezet is de herinnering aan de verlaten winkelwagen. In deze campagne is gekeken naar de specifieke behoefte van de klant als het gaat om het bestelproces.
Gebaseerd op onderzoek wordt bijvoorbeeld inzage gegeven in de voorraad, zodat de klant weet of het artikel tijdig kan worden geleverd. Ook zijn in de e-mail de USP's aangepast naar voordelen die passen bij dit gedeelte van de customer journey, zoals het voordeel van achteraf betalen.
In de e-mails van deze campagne is bovendien gebruik gemaakt van het Zeigarnik-effect: het inspelen op de behoefte een taak af te ronden. Meer hierover kun je lezen in de blog Behavioural design voor meer rendement.
Groot aantal diverse campagnes
Naast de welkomstcampagne en verlaten winkelwagen campagne, wordt de strategie gevuld door de volgende e-mail marketing campagnes:
|
|
Met zoveel campagnes en een e-mail nieuwsbrief, is de kans groot dat er veel berichten in één keer worden verstuurd. Om te voorkomen dat klanten teveel berichten in een korte tijd ontvangen, wordt daarom de maildruk gereguleerd. Er kan bijvoorbeeld worden bepaald bepaalde e-mails uit te stellen of niet te verzenden als deze druk te hoog wordt. Dit gebeurt automatisch en is van te voren ingesteld in het e-mail automation platform.
VIP campagne: retentie belonen
Als je doel is om retentie te verhogen, mag een VIP campagne niet in je strategie ontbreken. Deze campagne wordt ingezet om trouwe klanten in het zonnetje te zetten. Ook worden ze gestimuleerd om loyaal te blijven.
Om de aandacht te trekken en op te vallen binnen de mailings van Plein, is de VIP campagne in een eigen stijl en kleur opgemaakt. Het doel van de campagne is enerzijds het belonen van de loyaliteit en anderzijds het verder verhogen van die loyaliteit door middel van een extra aankoop. Hierbij worden bepaalde principes van Cialdini toegepast (eenheid, sympathie en wederkerigheid), bijvoorbeeld door het geven van een bepaalde speciale status.
Doorlopende optimalisatie
Dankzij de goede datastructuur en het groot aantal opgezette campagnes, is er veel inzicht in het gedrag van de klanten. Dit gedrag en de resultaten die worden behaald, worden continu gemonitord. Daarbij wordt met gerichte data-analyses gekeken hoe bestaande mailings en campagnes kunnen worden geoptimaliseerd.
Na de analyse volgen prioritering, hypotheses en testen elkaar op. Winnende testen worden doorgevoerd. Waarna het proces van analyse, prioritering, hypotheses en testen weer opnieuw begint. Je merkt, als je e-mail marketing op de juiste manier wil aanpakken, is dit een doorlopend proces. Alleen op die manier kan er meer omzet, meer retentie en een hogere klanttevredenheid worden behaald.
Het maximale halen uit e-mail marketing? Onderstaande klanten gingen je voor:
Word jij het volgende succesverhaal?
Laat ons jouw resultaten verhogen
Een verhaal begint bij het begin. Maar wij springen er soms midden in. Om te adviseren, bij te sturen en resultaten te halen. Odin helpt daarbij.
Weten hoe jouw succesverhaal klinkt? Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen