Extra omzet via losse campagne

Een bestaande campagne optimaliseren terwijl je wegblijft van kortingen. Dat pakten we aan voor Mora met gemiddelde open ratio's van boven de 50%! Het geheim? Volop inzetten op storytelling.

Inzet op creatieve storytelling

Het eind van het jaar is altijd een drukke periode. Black Friday, Sinterklaas, Kerst… Alles komt in korte tijd voorbij. Hoe kun je er dan tóch voor zorgen dat je opvalt en een actie succesvol wordt zonder korting te geven? Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat in B2B men niet zo heel gevoelig is voor kortingen. Tijd om het dus anders aan te pakken! Mora (Van Geloven) is met Fightclub en MailCampaigns de samenwerking aangegaan om maximale (én extra) omzet te genereren onder de snackbars in Nederland en frituren in België.

> 50% gemiddelde open ratio
+ 1000 deelnemers aan actie
25% gemiddelde click to open

Van begin tot eind

De uitdaging

Mora (Van Geloven) wilde haar jaarlijkse Sinterklaas campagne optimaliseren, om zo het aantal aankopen in snackbars en frituren te verhogen.

De oplossing

Met een slimme e-mail flow is een internationale campagne opgezet. Daarbij is uitgegaan van storytelling en zijn volop interactieve elementen ingezet.

Het resultaat

De open ratio lag gemiddeld boven de 50%, de click to open gemiddeld op 25% en het aantal deelnemers kwam boven de 1000 uit. Een groot succes.

Binding met snackbars

In de eerste fase waarin Van Geloven, moedermaatschappij van het merk Mora, zich bevond is zij in gesprek gegaan met Fightclub en later ook met MailCampaigns. De vraag die centraal stond: “Kunnen jullie ons helpen met het nóg succesvoller maken van de Sinterklaas campagne?” Ieder jaar voert Mora de Sinterklaas campagne, maar het werd zaak dat deze een nóg professioneler gezicht en opzet ging krijgen. Juist in tijden dat Corona voor beperkingen zorgt, is het namelijk essentieel om de binding te houden met de snackbars en frituren.

Dol op verhaaltjes

Na een korte brainstorm is er een e-mail marketing flow uitgekomen (zie onderstaand) waarbij we de ontvanger mee willen nemen in het verhaal. Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat Nederlanders (en ook steeds meer Belgen) gek zijn op verhaaltjes. Vanuit die wetenschap hebben we dan ook deze Sinterklaas campagne ingevuld.

E-mail flow Mora Sinterklaascampagne NL

Crossmediale campagne lokt consument naar de snackbar

In de crossmediale Sinterklaas campagne werd door middel van een pullstrategie de consument verleid om Mora Kipfingers© (en in Nederland óók kipnuggets) te kopen. Bij aankoop in de snackbar of frituur ontving de consument een gratis snackdoosje en de jongere klant een kleurplaat om later zelf een snackdoosje mee te maken.

Om deze campagne te laten slagen, was het zaak om zoveel mogelijk snackbars en frituren mee te laten doen met de actie. Om deelname te bevorderen, ontvingen de eerste 250 deelnemers een gratis doos Mora Kipfingers© (of kipnuggets in Nederland). Daarnaast kreeg iedereen promotiemateriaal van de actie (zoals snackdoosjes en kleurplaten) en als ook de evaluatie werd ingevuld, maakte men kans op allerlei andere prijzen.

Interactieve elementen en storytelling

E-mail 1 uit de flow nodigt de snackbars en frituren uit om mee te doen aan de actie. De lezer wordt verleid via verschillende interactieve elementen, waaronder parallax scrolling: de eindconsument beweegt mee naar beneden op basis van het scrollgedrag van de lezer.

Centraal staat de weg die de consument aflegt:

  • Op social media wordt een post gezien van de Sinterklaascampagne.
  • De consument bezoekt een snackbar en herkent daar het promotiemateriaal van die campagne.
  • In de snackbar loopt de consument naar de toonbank, waar Cora van Mora hem staat op te wachten voor een bestelling van zijn favoriete Mora snack.

Bekijk de volledige e-mail in de video.

Campagne groot succes

Behalve bovenstaand uitgewerkt voorbeeld, zijn ook de ander e-mails uit de workflow in deze stijl opgemaakt. Storytelling en interactieve elementen stonden daarbij bovenaan. Deze e-mails zijn naar zowel de Nederlandse, Belgisch Nederlandstalige als de Belgisch Franstalige snackbars en frituren verstuurd.

Het succes van de campagne was zo groot dat er op een gegeven moment zelfs e-mails uit de initiële workflow gehaald moesten worden. Hoewel exacte omzetcijfers niet gedeeld kunnen worden, laten open ratio, click to open ratio en het aantal deelnemers zien dat de conversie hoger lag dan die van de campagne uit voorgaande jaren.

Mora campagne groot succes

Nog meer weten over de campagne?

Patrick van Wattum, onze Senior E-mail Marketing Strategist, heeft tijdens EMERCE E-commerce LIVE een presentatie gegeven over deze campagne. Bekijk de video voor meer toelichting en details van de Mora Sinterklaas campagne. 

Wil je zelf aan de slag met interactieve e-mail marketing? Download dan gratis onze whitepaper Meer conversie via interactieve e-mail marketing

Download de whitepaper

Het maximale halen uit e-mail marketing? Onderstaande klanten gingen je voor:

Word jij het volgende succesverhaal?

Laat ons jouw resultaten verhogen

Een verhaal begint bij het begin. Maar wij springen er soms midden in. Om te adviseren, bij te sturen en resultaten te halen. Fred helpt daarbij.

Weten hoe jouw succesverhaal klinkt? Bel hem op  06 148 798 80 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.