Datagedreven welkomstcampagnes: de praktijk

In deze blog laten we je met concrete voorbeelden zien hoe je komt tot een datagedreven welkomstcampagne. In campagnes die door data worden gedreven combineer je personalisatie, segmentatie en dynamische content met elkaar. Zo kom je tot een persoonlijke welkomstmail voor al je inschrijvers.

Lees meer over:

De eerste kennismaking

Een datagedreven campagne gaat uit van de data die je tot je beschikking hebt. Zoals de naam al zegt, gebruik je de welkomstcampagne om nieuwe inschrijvers te verwelkomen. Het allereerste bericht dat jouw inschrijvers ontvangen, dient dan ook als de eerste kennismaking. Belangrijk dus dat deze eerste e-mail al is aangepast op de ontvanger. Dit doe je op verschillende manieren.

Houd rekening met inschrijfmogelijkheden

De eerste informatie die je van je inschrijver ontvangt, is de inschrijfmethode: de manier waarop dit contact zich heeft ingeschreven. Denk hierbij aan de footer, een pop-up, floating bar, in de checkout, via een formulier of social media. Iedere inschrijfmethode vraagt om een aparte benadering van de inschrijver. Iemand die klant is stuur je een andere welkomstmail dan iemand die nieuw is op de site.

Welke data kun je gebruiken?

Bij een klant heb je al direct veel data beschikbaar. Naast het e-mailadres bijvoorbeeld de naam, woonplaats, geboortedatum en geslacht. Maar ook informatie over de aankoop en dus interesse. Onderaan deze blog vind je tips over welkomstmails specifiek voor klanten. 

Een inschrijving die niet als klant binnenkomt, bevat vaak veel minder data. Je wil bij een inschrijving via een pop-up, formulier of floating bar geen hoge drempels opwerpen. Hier vraag je  dus niet naar heel veel persoonlijke informatie. Toch wil je direct gepersonaliseerd en gesegmenteerd kunnen mailen. Met minder beschikbare data van de inschrijver (in vergelijking met een klant) is dit een grotere uitdaging. Maar er zijn mogelijkheden!

Voorbeelden van datagedreven welkomstcampagnes

Aan de hand van 2 voorbeelden laten we je zien hoe je toch die datagedreven welkomstcampagne kunt sturen.

Pop-up Haarshop.nl op de pagina van Biosilk

Merksegmentatie bij Haarshop.nl: het inschrijven

Haarshop.nl is de specialist op het gebied van professionele haarproducten, beauty en nagels. Met ruim 170 merken is het assortiment zeer uitgebreid. Uit analyse is gebleken dat de klanten van Haarshop erg merktrouw zijn. Dit is de reden dat er merksegmentatie wordt toegepast in de welkomstcampagne.

Aangepaste pop-up

De merksegmentatie begint met het tonen van een pop-up. Deze past zich aan naar het juiste merk, gebaseerd op de pagina waarop de bezoeker zich bevindt. Wie zich inschrijft krijgt 5% korting, dat is voor ieder merk gelijk. 

Keuze merk en geslacht

Bij inschrijving wordt de data van dit merk meegenomen om te bepalen welke e-mail iemand ontvangt. Wie zich dus inschrijft dus op de pagina van het merk Biosilk krijgt ook de welkomst e-mail van Biosilk. Daarnaast zijn er twee CTA’s waarmee men zich kan inschrijven. Een voor mannen en een voor vrouwen. Deze data wordt direct opgeslagen en hoeft later niet meer uitgevraagd te worden. Haarshop verkoopt speciale producten voor mannen en vrouwen. Zo kan de mail dus ook gesegmenteerd worden.

Merksegmentatie bij Haarshop.nl: de e-mails

De welkomstmail verder toegelicht
Bovenin de e-mail staat een menubalk met hierin de belangrijkste lijnen van het merk. Dit helpt de lezer sneller naar de juiste producten te navigeren. De lijnen zijn geschikt voor het type haar dat iemand heeft.

Direct daaronder is een visual zichtbaar in de stijl van Biosilk met ook de belangrijkste producten. In de visual is een unieke kortingscode verwerkt. Dankzij een koppeling tussen het MailCampaigns platform en Magento zijn dit unieke codes met een door de marketeer in te stellen einddatum. Geen gedoe dus met het geregeld veranderen van codes of codes die niet (meer) werken. 

De tekst onder de visual heet de nieuwe inschrijver welkom, vertelt wat voor soort e-mails men nog meer kan verwachten en verwijst nogmaals naar het merk Biosilk. 

De USP’s van Haarshop.nl komen daarna aan bod en de mail wordt afgesloten door een persoonlijke tekst en de gegevens van een echte klantenservicemedewerker van Haarshop.nl. Deze medewerker is ook de afzender van de e-mail. Haarshop.nl houdt het graag persoonlijk. 

Vervolg welkomstcampagne

De vervolgmails binnen de welkomstcampagne worden bepaald op basis van de keuzes die de lezer maakt in deze e-mail. Met profielverrijking wordt ook gekeken of een persoon in meer merken geïnteresseerd is. En wie zijn welkomstkorting niet gebruikt krijgt hiervan een herinnering.

Plein.nl pop-up op pagina baby

Plein: dataverrijking bij inschrijving

Het assortiment van Plein bestaat uit 5 type pleinen: drogisterij, baby, huishouden, huisdieren en mondverzorging. Ieder plein heeft zijn eigen doelgroep. Ook bij deze online aanbieder geldt dus: als een bezoeker op een babypagina zit, is de kans groot dat hij of zij in dit assortiment is geïnteresseerd.

Slimme pop-ups via Datatrics

Plein maakt gebruik van Datatrics en heeft daarin een succesvolle customer journey gebouwd. Hiervoor ontwikkelde MailCampaigns pop-ups die worden aangestuurd door het algoritme van Datatrics. Op die manier worden de pop-ups uitsluitend getoond aan online bezoekers die in de juiste fase van de customer journey zitten. Ook wordt rekening gehouden met andere uitingen van Plein in de klantreis. Contacten die zich al hebben ingeschreven worden zo uitgesloten.

Automatische personalisatie

Wie de pop-up gebruikt vult ook direct zijn voornaam in. Daarnaast wordt op basis van de bezochte pagina een type plein meegestuurd naar het MailCampaigns platform. Op basis van deze data kan de e-mail gepersonaliseerd en gesegmenteerd worden. Voor alle pleinen is er dus een aparte mail, die met overige data nog klantspecifieker wordt gemaakt.

Plein: data driven e-mails

De welkomstmail verder toegelicht

Wie zich dus inschrijft op de pagina met het assortiment baby, ontvangt als bevestiging van inschrijving de specifieke babymail. 

De menubalk bovenin bevat de belangrijkste twee subcategorieën van dit type plein. Grote kans dat deze aansluit bij de wensen van de inschrijver. Daarnaast zorgt het klikgedrag in deze e-mail weer voor meer data om de volgende e-mail verder te segmenteren. 

De visual daaronder is geheel in stijl van het assortiment baby en valt extra op door het gebruikte gifje. De visual wordt direct opgevolgd door de unieke kortingscode. 

In de aanhef van de tekst wordt de eerder gevraagde voornaam gebruikt om de e-mail te personaliseren. De tekst vertelt de inschrijver meer over Plein, beschrijft wat men kan verwachten en benoemt nogmaals de korting.

PLein.nl welkomstmail assortiment baby - 1

De e-mail wordt afgesloten met producten uit de categorie baby die relevant zijn voor deze klant. Dit dynamische blok wordt gevuld aan de hand van de productaanbevelingen van Datatrics. Zo krijgt iedere inschrijver een mail die perfect aansluit bij zijn of haar wensen en behoeften. 

Vervolg welkomstcampagne

De welkomstcampagne bestaat uit meerdere e-mails. Deze hebben als doel nog meer data te verzamelen. Op die manier kunnen ook de e-mails die in andere campagnes en op latere momenten worden verstuurd, verder worden gepersonaliseerd en gesegmenteerd.

Tips voor check out inschrijvers

Zoals al eerder aangegeven is het belangrijk rekening te houden met de manier van inschrijven. Iemand die zich inschrijft tijdens de checkout zit in een andere fase van de customer journey dan een nieuwe bezoeker. Zo heeft iedere bezoeker dus andere verwachtingen van jouw welkomstmail.

Hieronder 5 belangrijke tips voor een welkomstcampagne voor inschrijvers tijdens de checkout.

  1. Houd bij het verzenden van de e-mail rekening met de transactionele mails die verstuurd worden na de order. Kies het juiste moment, zodat je welkomstmail ook voldoende aandacht krijgt. De bevestiging stuur je graag snel, maar te snel kan nadelig zijn voor je klik- en openratio. 
  2. Geef geen korting in de eerste e-mail. Je klant heeft net een aankoop gedaan. Een korting op dat moment voelt dan als mosterd na de maaltijd. Daarnaast verhoog je de kans op geannuleerde of teruggestuurde orders. Bewaar die korting voor een later moment om een klant te verleiden voor een tweede aankoop.
  3. Maak duidelijk wat de meerwaarde is van de inschrijving en zorg dat de verwachtingen duidelijk zijn en voldoen aan wat je kunt bieden. 
  4. De data die je van je klant ontvangt kun je direct gebruiken in de welkomstmail. Op basis van productcategorie of merk kun je de e-mail segmenteren, de voornaam gebruik je om te personaliseren en de woonplaats gebruik je voor het dynamische blok. Want je vertelt de klant graag waar de dichtstbijzijnde winkel is of waar hij zijn pakket kan afhalen bij je vervoerder.
  5. Voer de personalisatie en segmentatie ook door in de onderwerpregel en snippet.

Extra tip voor de welkomstcampagne

Als afsluiting van deze blog nog een belangrijke tip voor iedere welkomstcampagne. Het komt geregeld voor dat een contact dat al in je bestand staat, zich opnieuw inschrijft. Stuur ook hen altijd een e-mail! Door hun inschrijving verwachten ze die bevestigingsmail van jou. Zo voorkom je onduidelijkheid, afhakers op de website en vragen bij de klantenservice.

Pas de inhoud van de e-mail wel aan op het feit dat iemand zich voor de tweede keer inschrijft. Laat bijvoorbeeld de kortingscode achterwege, die heeft men immers al eerder gehad, en overtuig de persoon op een andere wijze om een aankoop te doen, je website te bezoeken of blog te lezen. 

Bedenk hier ook weer wat je met de al beschikbare data kan doen om de e-mail zo persoonlijk mogelijk te maken.

Nog meer praktijkvoorbeelden

Wil je nog een voorbeeld van een succesvolle datagedreven welkomstcampagne? Lees dan onze case van Dierapotheker.

Lees de businesscase

Advies bij welkomstcampagne

Heb jij twijfels over je welkomstcampagne en denk je dat die scherper kan? Of wil je advies bij een andere datagedreven campagne? Onze campagne specialisten kijken graag met je mee. 

Plan een adviesgesprek

Gerelateerde blogs

Psychologische beïnvloeding en design in e-mail

Zo voorkom je saaie e-mails (en val je op in de inbox)

Wat is de beste tijd om een e-mail te versturen?

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.