Omzetverhoging via datagedreven e-mail

Online drogisterij Plein.nl zocht een partner in e-mail marketing die zich verantwoordelijk zou voelen voor haar doelstellingen. Die partner vond ze in MailCampaigns. Doel van de samenwerking? Zowel de retentie als de omzet uit e-mail marketing verhogen.

De resultaten so far:
+142% meer omzet uit e-mail
+55% stijging in open ratio
+506% meer inschrijvers

Lees meer over:

Een optimale stroom van data voor personalisatie en segmentatie

Op basis van de gestelde doelen is een strategie ontwikkeld waarbij de basis wordt gelegd door ruim 11 datagedreven e-mail marketing campagnes. Om die data op de juiste manier in te kunnen zetten, zijn de nodige systemen aan elkaar gekoppeld. Zo is behalve met de webshop van Plein ook een connectie gelegd met het CDP Datatrics. Alle informatie wordt live in het platform van MailCampaigns ingeladen. Dit maakt het mogelijk de e-mails direct te segmenteren en personaliseren.

Aangepaste pop-up stuurt interesses mee

Die personalisatie past enorm bij Plein, die graag haar persoonlijke kant laat zien en de klant centraal zet. Dit is te merken in bijvoorbeeld de engagementcampagne, waarbij 5 varianten van de welkomstmail worden ingezet. Deze zijn inhoudelijk aangepast op de interesse van het contact, waardoor iedere ontvanger een geheel eigen e-mail ontvangt. De data die hieraan ten grondslag ligt, wordt verkregen dankzij een slimme pop-up, die op basis van de bezochte pagina het bekeken assortiment meestuurt naar het MailCampaigns platform.

Gepersonaliseerde en gesegmenteerde mail in welkomstcampagne Plein

Regulering van maildruk en beperkte weergave van de pop-up

Deze pop-up krijgt overigens niet iedereen te zien. Contacten die zich al hebben ingeschreven en bezoekers die niet in de juiste fase van de customer journey zitten, worden uitgesloten. Ook in alle campagnes wordt rekening gehouden met de ontvanger. Om te voorkomen dat deze overprikkeld raakt, wordt de maildruk van in de campagnes gereguleerd. Het platform houdt rekening met frequentie en verzending, om te voorkomen dat klanten te veel berichten in een korte tijd ontvangen. Enorm klantgericht dus en dat past bij Plein!

Nog meer kansen benutten met nieuwe campagnes

Na de succesvolle opstart en sterke resultaten, zijn we nog meer kansen voor Plein gaan benutten. Zo worden momenteel de slimme wishlistcampagne en voorraadcampagnes ontwikkeld, waarbij opnieuw de klant centraal is gezet. De voorraadcampagne attendeert de klant op het moment dat een artikel op voorraad komt en de wishlistcampagne signaleert wanneer producten van de wensenlijst in de aanbieding komen. In beide gevallen draait het om berichten waar de klant zich actief voor heeft aangemeld en wordt relevantie en urgentie gecreëerd.

Slim gebruik van psychologische aspecten

In de strategie is naast data ook gemaakt van verschillende psychologische modellen en principes. Zo wordt gaze cuing vaak ingezet en werken sommige campagnes met het Zeigarnik-effect. Ook zijn diverse Cialdini principes toegepast die bij zowel Plein en de betreffende campagnes passen.

Lees meer over de principes van Cialdini of hoe we design en psychologische effecten combineren.

Verschillende Cialdini principes toegepast bij Plein.nl

Plein: De resultaten overtreffen de verwachting

“Voor Plein werd het in 2020 hoog tijd om over te stappen naar een gedegen e-mail platform om zo met behulp van personalisatie aan retentie te werken. Na wat onderzoek zijn we bij MailCampaigns uitgekomen omdat het een kwalitatief platform is, het team zeer betrokken is en ze de juiste kennis in huis hebben. We voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk om de beoogde doelen te behalen. Dit past bij Plein en werkt zeer prettig samen. De resultaten spreken voor zich en overtreffen de verwachting.”

Janneke Bongartz, Marketing Manager bij Plein.nl

Vol vertrouwen verder

Met een positieve beoordeling van Plein en goede resultaten die boven verwachting scoren, gaan we vol vertrouwen verder in deze samenwerking. Wil jij ons volgende succesverhaal worden? Neem dan contact op en laat ons jouw kansen in kaart brengen.

Plan een adviesgesprek

Gerelateerde blogs

Cross-selling in e-mail marketing

De 5 belangrijkste e-mail marketing trends voor 2022

Apple verscherpt privacy protection

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.