Wat is de beste tijd om een e-mail te versturen?

In de e-mail marketing sector is het één van de meest gestelde vragen: Wat is de beste tijd om een nieuwsbrief of mailing te versturen? Als je deze vraag stelt, hoop je op een concrete dag en tijdstip. Het antwoord is echter wat gecompliceerder. In deze blog lees je waarom dat zo is. Daarna verklap ik tijden die wij zouden aanraden om een nieuwsbrief of mailing te verzenden.

Lees meer over:
heroesonly 076 middel

Tim

Chief Operational Officer

Afhankelijk van diverse factoren

Van ‘de beste’ verzendtijd kan eigenlijk niet gesproken worden. Het doel van een nieuwsbrief of mailing is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en deze mensen de mail te laten openen. Het daarop volgende doel is om de personen die de e-mail hebben geopend te activeren. Je wil dat ze klikken op een button of link om vervolgens een product aan te schaffen of een andere actie uit te voeren. Een perfecte verzendtijd hiervoor is slechts een onderdeel van het bereiken van deze doelen.

Om je doelgroep daadwerkelijk een e-mail te laten openen moet een goede onderwerpregel en snippet worden ingesteld. Ook speelt een betrouwbare afzender mee en moet de mail in eerste instantie niet in de spambox belanden. Vervolgens wil je in de nieuwsbrief/mailing zelf rekening houden met goede content. Zijn er Call To Actions aanwezig? Is er persoonlijke data verwerkt in de mailing om deze zo relevant mogelijk te laten zijn? Het is goed om uit te zoeken wat een goed tijdstip is om de mailing of nieuwsbrief te versturen, maar zorg er vooral voor dat het geheel in orde is.

Ken jouw doelgroep

Hierboven werd het al kort benoemd, relevantie. In welke gevallen leest iemand jouw e-mail? Grote kans dat het is omdat de onderwerpregel relevant was. Dit geldt uiteraard ook voor de snippet en de content in de mailing zelf, maar zeker ook voor het tijdstip van verzenden. Weet jij dat jouw doelgroep fulltime werkt in een bepaalde sector? Dan weet je waarschijnlijk ook hoe laat zij ongeveer beginnen en stoppen met werken, hoe laat ze pauze hebben en of er op vrijdag een borrel is. Deze factoren hebben invloed op het wel of niet openen van een e-mail. Wanneer je specifieke kennis hebt over de doelgroep dan kun je dat het beste toepassen. Heb je daar helemaal geen idee van of heb je te maken met diverse doelgroepen, dan is het uiteraard beter om te onderzoeken wat de beste algemene tijd is om een mailing te versturen.

Om de doelgroep te leren kennen kun je gaan testen met verschillende verzendtijdstippen. Plan je mailings eens verspreid in met verzendmomenten op verschillende dagen en tijdstippen. Na een tijdje kun je in de data verhalen wat voor jou de beste tijd is.

Deze verzendtijd raden wij je aan voor het verzenden van een nieuwsbrief

In MailCampaigns kunnen wij in onze time map zien wat de beste verzendtijdstippen zijn van onze klanten. Deze gaan wij met je delen, maar het is geen garantie dat dit voor jouw doelgroep werkt. Hiervoor moet je eerst je doelgroep kennen of leren kennen.

Het beste tijdstip volgens onze data
Donderdagmiddag om 12:00 uur

Jouw beste verzendmoment

Elke branche en iedere doelgroep is anders. Een persoonlijke aanpak is dus key. Ben je benieuwd naar het optimale verzendmoment voor jouw doelgroep? Laat ons met je meekijken en een onderzoek starten. Dan geven wij advies specifiek voor jouw bedrijf.

Ik wil persoonlijk advies

Gerelateerde blogs

10 gouden tips uit de E-mail Marketing Podcast

Het hoe en wat van de floating bar

Cross-selling in e-mail marketing

Vallen jouw resultaten tegen?

odin

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.