Het geheim van een converterende e-mail template
Een e-mail template vormt de basis van iedere e-mail. Dat schreef mijn collega Robbin al eerder in zijn blog. Waar hij slimme starterstips geeft, ga ik verder de diepte in. Ik vertel je hoe je e-mail templates verbetert, zodat ze effectiever worden en beter converteren.
De juiste opbouw bepaalt je conversie
Voor een goede conversie is de opbouw van de e-mail het belangrijkste. Deze bepaalt namelijk of je de aandacht grijpt en of deze converteert. De juiste opbouw is vergelijkbaar met een trechter, waarbij je eerst de aandacht trekt, de spanning opbouwt en daarna aanzet tot actie.
Het eerste dat in beeld komt is een afbeelding die meteen de aandacht grijpt. Hier staat vaak ook al een tekst in, om nog meer te prikkelen. Nu de aandacht is gegrepen, is het essentieel de lezer vast te houden en te prikkelen in die eerste alinea. Dat moet kort en krachtig. Een activerende tekst met daarbij het doel van de e-mail voor ogen én het doel voor de lezer in je achterhoofd. Onder die alinea wordt vervolgens afgerond met een aantrekkelijke call-to-action (CTA), vaak in de vorm van een button. Deze moet goed te lezen zijn en opvallen.
Je e-mail template maakt het mogelijk deze opbouw in te zetten. Zodat je op een consistente manier met dit model kunt werken en ervoor kunt zorgen dat afbeeldingen, tekst, banners, buttons en producten goed worden weergegeven. Zie het voorbeeld van Kwebbels hieronder.
Blijf optimaliseren en innoveren
Als e-mail marketeer kun je tegenwoordig met allerhande tools heel veel zelf. De vraag is echter of je de tijd en middelen hebt om te blijven optimaliseren en innoveren. Met onderstaande voorbeelden wil ik je inspireren dit niet te laten versloffen. En daarmee begin ik bij de basis: de e-mail template. Via onderstaande voorbeelden laat ik je steeds zien hoe de e-mail er eerst uitzag en welke optimalisaties MailCampaigns heeft doorgevoerd.
De eerste afbeelding: een optimale ontvangst
Onlangs mochten we aan de slag voor Van Arendonk Schoenen. Eén van de optimalisaties die is uitgevoerd, is te vinden in de header. In beide varianten (before en after) wordt gebruik gemaakt van een tekst over een afbeelding. Het verschil is echter dat in variant 1 (before) de tekst en foto als één afbeelding worden ingeladen. In variant 2 (after) wordt de tekst als tekst over de afbeelding gezet. Dit zorgt ervoor dat de mail goed leesbaar is in alle email clients. Als de afbeelding niet wordt ingeladen (dit gebeurt wel eens in bijvoorbeeld Outlook), is in variant 2 de tekst nog steeds leesbaar, terwijl dat in variant 1 niet het geval is.
Behalve dit voorbeeld zijn er uiteraard meerdere optimalisaties doorgevoerd, waardoor onder andere personalisatie en segmentatie in de e-mail mogelijk zijn.
Slimme content verhoogt rendement
Een e-mailtemplate is met heel veel verschillende content te vullen. Zo kozen we voor Plein.nl voor het gebruik van een zoekbalk. De reden erachter? Mensen die zoeken, weten wat ze willen. Dit verhoogt de kans op een aankoop.
Dynamische content
In de e-mails wordt ook gewerkt met dynamische contentblokken. Dit betekent dat sommige content alleen zichtbaar is voor contacten die in een bepaald segment vallen. Of juist niet zichtbaar.
Lezersgedrag beïnvloeden
Wat daarnaast goed werkt voor Plein is de inzet van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini (lees meer hierover in onze andere blog 'De beïnvloedingsprincipes van Cialdini'). Door het keurmerk al in de header te tonen, verhogen we het vertrouwen in de organisatie. Ook worden veel visuele elementen ingezet om het lees- en klikgedrag te sturen. Dit verhoogt de conversie van de e-mails.
Mobile friendly voor meer leesgemak
Als e-mail marketeer ken je het belang van een goede responsive e-mail template. Een goede e-mail is responsive en past zich aan het apparaat aan waarop het bericht wordt gelezen. Maar een mobile friendly template gaat hierin een stap verder.
Template volgens mobile first
Voor Steppin’ Out hebben we in het ontwerp van de e-mail template een speciale versie gemaakt voor ontvangst op mobiele telefoons (mobile first). In onderstaande voorbeelden zie je het verschil. Hoewel beide varianten op de mobiele telefoon passen, is de leesbaarheid (kijk naar de lettergrootte) aanzienlijk verbeterd in de mobiele versie. Ook wordt vanwege het beperkte formaat beter rekening gehouden met de plaatsing van aanklikbare CTA buttons.
Elimineer afleiding voor meer resultaat
Alle elementen in deze template zijn geoptimaliseerd voor een maximaal resultaat. Zo is de menubalk bijvoorbeeld flink ingekort om overbodige afleiding te elimineren. Focus zorgt voor conversie.
Beginnen bij de basis? Lees de blog van Robbin: De kracht van de header en de footer.
Meer rendement uit je e-mail template?
heeft jouw e-mail template een opknapbeurt nodig? Of wil je eens met ons rond de tafel om te bekijken hoe we het maximale uit jouw e-mail marketing halen? Plan nu vrijblijvend een adviesgesprek.
Plan een gesprekVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen