Plein speelt slim in op customer journey voor meer omzet

Online aanbieder van dagelijkse verzorging Plein.nl kiest voor MailCampaigns. Daar zijn wij trots op! Niet alleen kent Plein de potentie van e-mail marketing, ook zien zij dat dit kanaal een grote rol kan spelen bij omzetverhoging. Met een maatwerk plan, inzet van maar liefst 12 campagnes en een slimme koppeling met Datatrics gaan we hard aan de slag om voor hen te scoren.

Lees meer over:

De juiste partner om doelen te behalen

Juist die koppeling met Datatrics is essentieel om renderende campagnes te kunnen ontwikkelen. Met het systeem dat Plein tot nu toe gebruikte was dat niet mogelijk. Om een passende e-mail marketing organisatie te vinden, is de e-commerce aanbieder uitgegaan van haar doelstellingen: het verhogen van omzet door in te zetten op loyaliteit. Daarnaast was er de behoefte aan een partner die mee kan denken op strategisch niveau. Hier kwam MailCampaigns om de hoek kijken.

Inzetten op loyaliteit

Plein voorziet klanten met producten binnen de categorieën mondverzorging, drogisterij, huishouden, huisdier en baby. Met een dergelijk uitgebreid aanbod kan de concurrentie groot en divers zijn. Belangrijk dus om in te zetten op loyaliteit en online klanten terug te laten komen voor meer.

Uitgebreide analyse op maat

Om dit doel succesvol te behalen, zijn we gestart met een uitgebreide analyse van de huidige situatie. Daarbij hebben we ingezoomd op de volledige customer journey en deze ingezet als basis voor de strategie. Ook zijn de technische mogelijkheden in kaart gebracht, om ons te voorzien van de benodigde data. Hierbij is - naast de synchronisatie met Plein zelf - een koppeling met Datatrics gerealiseerd. Alle input heeft geresulteerd in een plan voor 12 campagnes die effectief worden ingezet om meer herhaalaankopen te genereren.

MailCampaigns maakt een uitgebreide analyse op maat.

Slimme data via Datatrics

Data management platform Datatrics verzamelt informatie van online bezoekers via verschillende bronnen. Deze data wordt gekoppeld en ingezet op de website. Hierdoor kunnen online bezoekers op verschillende manieren worden benaderd. Dit gebeurt op een manier die past bij het type klant en de fase in de customer journey. Denk aan een pop-up met “bijna uitverkocht” voor bezoekers die in de aankoopfase zitten en die gevoelig zijn voor schaarste. Of een pop-up die je laat zien hoeveel personen momenteel aan het winkelen zijn om meer vertrouwen te genereren.

Hoogste relevantie in customer journey

Alle informatie die via Datatrics wordt verzameld, kan direct worden ingezet voor de verschillende campagnes. Hiermee sluit de e-mail marketing naadloos aan op de online strategie van de webshop.

Deze strategie bestaat uit een aantal verschillende campagnes. Als één van de eerste wordt de profielverijkingscampagne ingezet. Hiermee wordt nog missende informatie verzameld, die daarna meteen in de profielen wordt aangevuld. Met deze extra data wordt vervolgens de rest van de campagnes gevoed. Hier vallen onder andere een verlaten winkelwagen campagne, herhaalaankopen campagne en verjaardagscampagne onder.

Alle campagnes zijn zo ingesteld dat ze op het best passende moment in de customer journey bij de klant of potentiële klant binnenkomen. Daarnaast is de verzonden e-mail volledig gepersonaliseerd en aangepast op bijvoorbeeld type klant en bekeken producten. Deze geautomatiseerde vorm van één op één communicatie gaat zorgen voor meer conversie voor Plein.

Samenwerking met Fingerspitz

Naast de gemaakte koppelingen wordt voor Plein ook samengewerkt met digital marketing bureau Fingerspitz. In 2019 én 2018 won deze organisatie de Dutch Search Awards door het slim inzetten van Datatrics voor Plein.

Bekijk het werk van Fingerspitz voor Plein.

Whitepaper customer journey

Onlangs ontwikkelde onze collega Patrick de whitepaper 'Hoe zet je e-mail marketing in binnen de customer journey?'. Behalve hulp in de keuze van de juiste customer journey voor jouw organisatie, staat deze vol met praktische voorbeelden en tips. Zo geven we inzicht in onze eigen customer journey en vertellen we je welke e-mail marketing campagnes niet mogen ontbreken. Download de whitepaper kosteloos via onderstaande link. 

Download nu de whitepaper

Ook inspelen op de customer journey?

Ben je geïnspireerd door deze aanpak en wil jij e-mail marketing optimaal benutten? Dat kan! We gaan graag met je in gesprek om jouw kansen te spotten en advies op maat te geven. 

Laat je adviseren

Gerelateerde blogs

Verras met animated gifs in je e-mails

Mora kiest MailCampaigns en Fightclub in crossmediale campagne

Het hoe en wat van de floating bar

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.