Verjaardagsmail: hoe gebruik je deze effectief?

Als één van je klanten jarig is, dan wil je die natuurlijk feliciteren. Dit is goed voor het opbouwen van een klantenrelatie en een uitgelezen kans om e-mail marketing toe te passen. Maar hoe zet je een succesvolle verjaardagsmail op?

Lees meer over:

Anique

Campagne Specialist

Wat is een verjaardagsmail?

Een verjaardagsmail is een e-mail die je stuurt om iemand te feliciteren met zijn of haar verjaardag. Maar in een B2B omgeving kan je deze e-mail ook prima gebruiken om een bedrijf te feliciteren met een jubileum, bijvoorbeeld als ze 5 jaar bestaan. Wist je dat een verjaardagsmail tot 25 keer zo effectief is ten opzichte van een standaard nieuwsbrief? De reden hiervoor is dat een verjaardagsmail gepersonaliseerd is en hierdoor relevant voor de ontvanger om hem te openen.

Is een verjaardagscampagne moeilijk in te stellen?

Een verjaardagscampagne is vrij gemakkelijk in te stellen. De enige data die je nodig hebt is een datum (verjaardag of jubileum) en een naam (contactpersoon of bedrijfsnaam). Binnen MailCampaigns kun je een automatische workflow instellen voor de verjaardagscampagne. Dan weet je zeker dat je geen enkele verjaardag vergeet. ;-) In de workflow is het mogelijk om een bepaalde periode te wachten, of juist vóór de verjaardag de e-mail te verzenden. Juist door hiermee te experimenteren weet jij wat de beste manier is om niet te verdwijnen tussen alle andere verjaardagsberichten.

Hoe ziet een verjaardagsmail eruit?

Zorg ervoor dat de mailing past bij de doelgroep. Bedenk dus een thema voor je e-mail en welke boodschap je wilt overbrengen. Krijgt de ontvanger alleen een felicitatie of ook een beloning? Als je kiest voor een beloning, zorg dan dit een persoonlijke kortingscode is. Zo krijgt de ontvanger het idee dat de code speciaal voor hem of haar is. Tegenwoordig worden er veel verjaardagmails verstuurd. Het is dus belangrijk dat die van jou opvalt in de inbox. Door de e-mail persoonlijk te maken, zal hij eerder worden geopend. Wij raden dan ook zeker aan om de naam van de ontvanger in het onderwerp van de e-mail te gebruiken.

Tijdstip & frequentie van verzenden

Stuur je één e-mail of verstuur je er meerdere? En verzend je op de dag zelf of een periode er voor? Dit hangt volledig van je doelgroep af. Is je doelgroep heel divers? Stel dan meerdere campagnes in om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Als je gebruikt maakt van een kortingscode met een einddatum, kan je nog een reminder sturen als de kortingscode bijna verlopen is. Dit bevordert het gebruik van de kortingscode. Deze reminder is ook volledig te automatiseren, zodat je er geen omkijken naar hebt.

Verjaardagsmail instellen?

Stuur jij nog geen verjaardagsmail of wil je hier een campagne voor inrichten? Wij kunnen je daarbij helpen. Dankzij onze jarenlange ervaring weten wij welke verzendmomenten goed werken en hoe we de conversie van je e-mail verhogen. Plan een vrijblijvend adviesgesprek in en ontdek de mogelijkheden.

Plan een adviesgesprek

Gerelateerde blogs

Wat is e-mail authenticatie?

De 5 meest gemaakte Black Friday fouten

5 tips voor de best converterende Call To Actions

Tips op maat?

Commitment op resultaat

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Kom je er nog steeds niet uit? Denise helpt je graag. Zij creëert inzicht in jouw situatie en biedt een oplossing op maat. 

Bel haar op 06 427 723 79 of plan een adviesgesprek in. 

Vertel mij meer

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.