De 5 meest gemaakte Black Friday fouten

Begin jij alvast aan de Black Friday campagne? Als je dat van plan bent, lees dan zeker even verder, want hier op een rijtje: de meest gemaakte fouten tijdens Black Friday.

Lees meer over:

Tim

Campagne Manager

Iedereen kent het wel, het van oorsprong Amerikaanse Black Friday. Hoewel het ooit bekend stond als het begin van het seizoen voor de kerstaankopen, is het voor de meeste mensen een dag om vooral met veel korting te winkelen. De laatste jaren is deze dag ook niet meer weg te denken uit de Nederlandse winkels en webshops. Als consument betekent dat, naast overvolle winkels, ook een overvolle inbox. Webshops gaan op Black Friday massaal hun contactpersonen lijst mailen met een speciale kortingscode of actie. Nu is het aanbieden van een speciale kortingscode een goed idee, maar niet op een dag waarop alle webshops zo’n zelfde mail versturen. De kans dat jouw mail dan opvalt is nihil.

#1 Een kortingscode of aanbiedingen versturen op Black Friday zelf

Hierboven is het al genoemd, consumenten ontvangen op de dag zelf enorm veel e-mails van bedrijven. Om niet te verdwijnen in de zee van e-mails, kun je de mailing beter een aantal dagen eerder versturen. Of bijvoorbeeld al een tijdje bezig zijn met het triggeren van jouw contacten voor de korting die jij gaat geven.

#2 Teveel producten in de mailing van korting voorzien

Voorzie je e-mail niet van teveel producten. Kies eerder voor 3 tot 4 bestsellers (per doelgroep/segment) dan 10 artikelen of meer. De meeste ontvangers lezen de mail op hun telefoon en willen niet eindeloos scrollen. Hoe langer het duurt voordat je ontvanger een interessant product ziet, des te kleiner de kans dat je e-mail goede resultaten behaalt. In dit geval is less dus zeker more!

#3 Dezelfde mail naar iedereen versturen

Als jij dezelfde e-mail verstuurt naar al je contactpersoonen, dan personaliseer je niet genoeg. Het belang van personalisatie lees je in onze blog XX. Kijk dus goed naar jouw lijst, welke doelgroepen bevinden zich in die lijst? Denk hierbij aan geslacht, leeftijdscategorie, interesses of regio. Maak segmenten van deze groepen en pas per segment de mailing aan.

#4 Geen interessante kortingscode aanbieden

De consument wordt de hele dag door korting aangeboden. Om er voor te zorgen dat je ontvanger de korting bij jouw winkel gebruikt is het van belang dat de kortingscode een unieke korting biedt. Geef dus geen “gratis verzending”, “2e product halve prijs” of “cadeautje bij iedere bestelling” weg. Deze kortingen zeggen te weinig en zijn niet interessant voor de consument.

#5 Niet inspelen op Black Friday

Een kortingsactie heeft vaak wat organisatie en planning nodig. Daarnaast komen er na Black Friday nog best wat feestdagen aan. Best verleidelijk om daarom Black Friday links te laten liggen. Zonde, want als je Black Friday goed aanpakt dan kan dit naast omzet ook veel opleveren voor de merkbeleving en naamsbekendheid. Neem Black Friday op in je contentkalender en zorg dat je voorbereid bent.

Geen inspiratie?

Wil jij ook iets doen met Black Friday, maar heb je geen idee wat dan en op welke manier? Geen probleem, wij denken graag met je mee. 

Ik wil ideeën

Gerelateerde blogs

Verjaardagsmail: hoe gebruik je deze effectief?

Is AMP de toekomst?

Drie manieren om personalisatie toe te passen in e-mail marketing

Tips op maat?

Commitment op resultaat

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Kom je er nog steeds niet uit? Denise helpt je graag. Zij creëert inzicht in jouw situatie en biedt een oplossing op maat. 

Bel haar op 06 427 723 79 of plan een adviesgesprek in. 

Vertel mij meer

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.