Psychologische beïnvloeding en design in e-mail

Design in e-mails gaat om veel meer dan het visueel aantrekkelijk maken. Het juiste design helpt mee de conversie van je e-mails te verhogen. Combineer je een scherp design met psychologische beïnvloeding, dan stuur je actief op verhoging van je e-mail conversie.

In deze blog vertel ik je alles wat je wil weten over design en psychologische beïnvloeding in e-mails.

Lees meer over:

Het begint bij de basis

Nog voordat je een e-mail gaat maken, staat de basis al vast: je (master)template. Hierin zijn onder andere je header en footer vastgelegd, zodat je in al je e-mails dezelfde uitstraling hebt.

Dit weet je al. Maar heb je ook helder welke informatie het beste waar kan komen? En wat quick wins zijn om deze onderdelen te verbeteren? Wat het verschil is tussen een header voor mobile of desktop weergave? Mijn collega Robbin schreef er twee blogs over.

Lees meer:

Doelgroepanalyse bepaalt je focus

Naast de header en de footer bepaalt je e-mail template ook hoe je e-mails binnenkomen bij je lezers. Daarom is het essentieel dat deze technisch in orde is. Komen je mails goed binnen bij je lezers? Ook in de mobiele weergave?

Als je (opnieuw) aan de slag gaat met je e-mailtemplate, is een doelgroepanalyse een goed idee. Onderzoek in welke weergave en op welke devices jouw ontvangers je e-mails lezen. Is dat vooral op mobiel? Zorg er dan voor dat je de e-mail template mobile first laat ontwerpen.

Optimaliseer je basis

Zodra je e-mailtemplate staat en je bent gestart met je (nieuwe) e-mail marketing, is het zaak bij te houden hoe de mails en campagnes het doen. Analyseren, testen en bijsturen dus.

Die optimalisatie kun je doorvoeren in verschillende aspecten. Bijvoorbeeld door het toevoegen van extra bouwblokken in je e-mails, denk aan een zoekbalk of menubalk om tot nog meer conversie te komen. Of door in te zetten op dynamische content. Ook kun je kijken naar de manier waarop je afbeeldingen inzet.

Campagne Specialist Rens schreef een blog met drie concrete praktijkvoorbeelden waarin dit soort optimalisaties zijn doorgevoerd. Lees zijn blog Het geheim van een converterende e-mail template.

Optimalisatie van je e-mailtemplate

Stuur aan op actie

Je e-mail heeft een doel, je bericht een boodschap. Wat wil je dat je lezers doen? Als je dat duidelijk hebt, kun je het design en de opbouw van je tekst hier op aanpassen.

De actie die je ontvangers uitvoeren, is natuurlijk het klikken op een link of button. Campagne Manager Anique schreef een blog over de verschillende manieren om je CTA succesvol te laten converteren. Ze geeft je 5 tips:

  • Gebruik activerende, concrete woorden.
  • Maak een knop en maak deze aanklikbaar.
  • Val op.
  • Creëer urgentie.
  • Zorgt voor een CTA boven de vouw.

Lees haar hele blog 5 tips voor de best converterende Call To Actions.

Psychologische beïnvloeding in je e-mails

Je hebt er waarschijnlijk wel eens van gehoord: de principes van Cialdini. Kort gezegd ontwikkelde deze Robert Cialdini 7 beïnvloedingsprincipes. Ieder mens is wel voor één of meer van deze manieren van beïnvloeding. Handig dus om in te zetten in je e-mails.

De zeven beïnvloedingsprincipes zijn als volgt:

  1. Sociale bewijskracht
  2. Autoriteit
  3. Schaarste
  4. Consistentie
  5. Sympathie
  6. Wederkerigheid
  7. Eenheid

Het principe sociale bewijskracht gaat bijvoorbeeld uit van het volggedrag van de mens. Veel consumenten doen het liefst een aankoop die door anderen positief is beoordeeld. Hier kun je op inspelen door in je e-mails recensies te tonen.

Lees de blog Beïnvloed e-mail ontvangers met de principes van Cialdini van mijn collega Rens voor meer uitleg en voorbeelden hoe je deze principes toepast in je e-mail marketing.

Sociale bewijskracht Cialdini

Nog 4 manieren om gedrag te beïnvloeden

Behalve de principes van Cialdini, zijn er meer manieren om het gedrag van je lezers psychologisch te beïnvloeden. Onze Campagne Manager Jasper schreef hier eerder al een blog over, waarbij hij uitleg geeft over de vier technieken die we bij MailCampaigns vaak in e-mail marketing toepassen:

  • Gaze cueing
  • Visual cues
  • Zeigarnik-effect
  • Visuele bevestiging

 

Op de afbeelding hieronder is bijvoorbeeld gaze cueing toegepast. Hierbij gaan we uit van het principe dat je als lezer altijd eerst naar het gezicht van een persoon kijkt. In dit geval is dat de baby op de foto. Kijkt hij omlaag, dan volg je als kijker zijn blik.

Gazecueing bij Plein

Visual cues lijkt hier erg op, maar is breder. Het zijn visuele aspecten die effect hebben op het kijk- en leesgedrag van je ontvangers. Denk bijvoorbeeld aan een pijl.

Het Zeigarnik-effect speelt in op de gevoeligheid die we hebben voor niet-afgeronde taken en bij Visuele bevestiging gaat het om het bevestigen van eerder gedrag om toekomstig gedrag te stimuleren. Lees de volledige blog Behavioural design voor meer rendement.

Met deze technieken bereik je dus sneller de doelstelling van je e-mail.

Verder de diepte in

Wil je nog meer weten over e-mail design? Een enorm waardevol document is onze whitepaper Hoe een fantastisch design jouw conversie verhoogt. Hierin legt onze design afdeling alles uit over de vormgeving van je e-mail template, essentiele bouwstenen van je e-mails en hoe je omgaat met foto's en (bewegende) beelden. Ook gaan we in op de juiste structuur, bijvoorbeeld via het omgekeerde pyramide model.

Hulp nodig?

Wil jij meer conversie uit je e-mails halen? Meer doen met je design of aan de slag met psychologische beïnvloeding? Plan eens een gesprek en laat ons je adviseren. Wij kunnen precies inschatten welke kansen op jou wachten en hoe je e-mail marketing optimaal kunt benutten om jouw doelen te behalen.

Plan een gesprek

Gerelateerde blogs

Het belang van de welkomstmail

Gebruik A/B testen voor waardevolle inzichten

Leer van de beste businesscases

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.