5 tips voor de best converterende Call To Actions

Geen enkele e-mail wordt zonder doel verstuurd. Ook jij wil met iedere mailing iets bereiken. Om die doelen te behalen zijn CTA's uitgevonden: Call To Actions. Maar wat werkt wel en wat werkt niet? In deze blog ga ik in op de meest succesvolle CTA's.

Lees meer over:
anique1200

Anique

Team Lead Campagnes

Wat is een Call To Action?

E-mail marketing zonder Call To Actions, is geen e-mail marketing. Het doel van e-mail marketing is uiteindelijk om omzet te genereren, dat kan alleen als jouw lezers doorklikken naar de website. Ook als je een ander doel hebt (bijvoorbeeld het verrijken van een profiel, het maken van een afspraak, etc.) kun je dat doel bijna alleen maar behalen als ergens in je e-mail op een link geklikt kan worden.

Om jouw lezers zo ver te krijgen dat ze op een link drukken in jouw e-mail, zul je ze moeten activeren. Dat doe je met een Call To Action, afgekort ook wel CTA. De letterlijke vertaling luidt dan ook: oproep tot actie. Vaak is een CTA te zien in de vorm van een klikbare knop met daarin tekst. Voorbeelden hiervan zijn:

Call To Action buttons

Waarom moet je Call To Actions gebruiken?

Hierboven werd het al kort benoemd, een CTA zorgt ervoor dat jouw lezers op links naar jouw website gaan klikken. Met een CTA overtuig je dus jouw lezer om naar jouw website te gaan en een product aan te schaffen (of dienst af te nemen). Een goede CTA zorgt ervoor dat de lezer niet meer om jouw aanbod heen kan én dat zal er uiteindelijk voor zorgen dat de lezer klant wordt. Call To Actions dragen dus bij aan jouw omzet. Daarom moet je CTA’s gebruiken, maar zorg wel dat het een goede CTA is.

Call To Action zorgt voor meer omzet

Wanneer is een Call To Action goed?

Je vraagt je misschien af, als ik ‘klik hier’ of ‘lees meer’ in de tekst highlight en een link geef, dan is dat toch ook een call to action? Maar ga eens bij jezelf na, zou jij klikken op een knop waarvan je niet weet waar deze heen leidt? ‘Klik hier’ of ‘lees meer’ zeggen vrij wel niets én ze nodigen niet uit om te klikken. Bovendien vallen woorden met een link in de tekst vrijwel niet op. Heb je nog steeds geen idee hoe je nu een goede Call to action maakt? Geen probleem, hieronder staan vijf tips om de meest converterende CTA’s te maken.

 

  1. Gebruik activerende, concrete woorden
    Een Call To Action betekend niet voor niets ‘oproep tot actie’. Zet jouw lezers aan tot actie door activerende woorden te gebruiken in jouw CTA’s. Zorg daarnaast dat je concreet bent, maak duidelijk wat er gebeurt wanneer de lezer op de CTA drukt.

    Gebruik dus niet: 'Abonneer', 'Bekijk', 'Lees meer', etc. Maar gebruik: 'Kom alles te weten over...', 'Reserveer jouw plek', 'Download de pdf', etc.
    Gebruik je een productfoto? Dan hoef je niet perse het product te definiëren. Laat wél duidelijk weten dat de lezer naar het product gaat op je webshop. Gebruik CTA's zoals 'Ik wil dit', 'Shop nu'.

    Zoals je ziet aan de voorbeelden, gebruik je slechts een aantal woorden in een Call To Action. Maak er geen hele zinnen van, beperk de CTA tot maximaal 5 woorden.

  2. Maak er een knop van, en maak deze klikbaar
    CTA button met pijltje
    Zorg ervoor dat het duidelijk is dat er verder geklikt kan worden naar de website. Dit doe je dus niet door woorden in de tekst van een link te voorzien, maar door gebruik te maken van een opvallende knop. Dit kan een afbeelding zijn of een gekleurd vlak dat oogt als een knop, plaats een link achter deze knop en gebruik een tekst in de knop in combinatie met een pijltje. Dit pijltje maakt duidelijk dat de knop klikbaar is.

  3. VAL OP!
    Een knop is al opvallender dan een woord in een andere kleur dan de rest van de tekst. Maar ook een knop kan weg vallen in de rest van de opmaak van de mail. Zorg er daarom voor dat de belangrijkste knop het grootste is, dat knoppen een kleur hebben die afwijkt van de rest van de opmaak en laat ook de tekst in de knop opvallen door gebruik te maken van hoofdletters of een specifieke kleur. Let daarnaast ook op de plaats van de knop, zorg voor wat witruimte boven en onder de knop zodat er meer aandacht naar de knop gaat.

  4. Creëer urgentie
    Om lezers nog sneller over te halen om op jouw knop te drukken, kun je urgentie te creëren. Zorg dat de lezer druk voelt om het product op jouw website te gaan bekijken en kopen. Mensen willen nu eenmaal niet het gevoel hebben dat ze iets mislopen, maak daar gebruik van. Voorbeelden hiervan zijn: 'Koop nu', 'Alleen vandaag 20% korting', 'Reserveer nu, nog maar 8 plekken beschikbaar'.

  5. Zorg voor een CTA boven de vouw
    Zorg ervoor dat in de meeste gevallen jouw CTA bovenaan de mailing staat. Wanneer mensen hun mail openen en niet scrollen, moet daar de CTA al zichtbaar zijn. Alles wat onder dat eerste scherm staat waarvoor men moet gaan scrollen, wordt het gebied onder de vouw genoemd. Eigenlijk moet je dus zorgen voor liefde op het eerste gezicht in iedere e-mail. Wanneer een lezer een mail opent moet daar meteen een aanbod staan wat niet te negeren valt.

Inspiratie

Inspiratie nodig voor jouw Call To Action? Bekijk dan eens onze lijst met 60 Call To Actions:

 

Aankoop gerichte Call To Actions: Call To Actions voor content:
1. Koop nu / Shop nu 32. Ontvang meer informatie
2. Bekijk product 33. Benieuwd? Lees meer
3. Ontdek nu 34. Download de whitepaper
4. Bekijk het assortiment 35. Ontvang onze whitepaper
5. Koop de nieuwste collectie 36. Ontvang de gratis whitepaper
6. Bespaar vandaag 37. Download nu
7. Koop nu, betaal later 38. Blijven lezen / blijf lezen
8. Ja, ik wil dit 39. Lees het hele verhaal
9. Bestel nu 40. Bekijk alles
10. Mis dit niet  
11. Dit wil je hebben Call To Actions voor events:
12. Shop jouw zomerlook 41. Reserveer tickets
13. Shop de look 42. Ontvang tickets
14. Ga voor deze look 43. Reserveer de laatste plekken
15. Ontvang gratis verzending 44. Reserveer een plek voor mij
16. Ontvang 20% korting 45. Boek nu
17. Verzilver kortingscode nu 46. Ik ben aanwezig
18. Pak deze kans 47. Boek met korting
19. Wacht niet langer 48. Registreer nu
20. Bekijk alle items  
21. Ontdek de sale Call To Actions voor diensten:
22. Ontdek alle items 49. Maak een afspraak
23. Ontdek nieuwe stijlen 50. Afspraak maken
24. Bekijk de nieuwe collectie 51. Maak volgende afspraak
25. Laatste kans 52. Ja, ik wil een gratis upgrade!
26. Plaats nu een pre-order 53. Ja, ik wil een vrijblijvende afspraak!
27. Pre-order nu 54. Ik wil meer informatie
   
Resultaat gerichte feedback: Call To Actions voor social media
28. Laat een review achter 55. Volg ons
29. Geef ons feedback 56. Let’s connect!
30. Laat ons weten wat je vind 57. Like ons op Facebook
31. Vul onze enquête in 58. Op de hoogte blijven?
  59. Ontdek de community
  60. Insta inspiratie

Meer resultaat dankzij CTA?

Slim toegepast kunnen CTA's helpen om jouw resultaten te behalen. Zie jij door de buttons het bos niet meer of werk je al een tijdje op de automatische piloot? Onze marketing experts helpen je graag met een frisse blik. Samen gaan we voor jouw doelen!

Ik wil een frisse blik

Gerelateerde blogs

Dynamische e-mail marketing campagnes op basis van weersinvloeden

Mora kiest MailCampaigns en Fightclub in crossmediale campagne

Het belang van de welkomstmail

Vallen jouw resultaten tegen?

jesse faas

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.