Zo voorkom je saaie e-mails (en val je op in de inbox)
Een verjaardags-, verlaten winkelwagen, welkomst- of engagementcampagne… Steeds meer organisaties maken gebruik van e-mail marketing campagnes. Jammer genoeg zetten diezelfde organisaties vrij simpele en vaak saaie e-mails in. Daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg. In dit bericht vertel ik je hoe je het verschil kunt maken.
Dat e-mail het best renderende marketing communicatiemiddel is, zien steeds meer bedrijven in. Zij zetten dus samen met jou volop in op de inbox. Hierdoor stijgen de verwachtingen van je ontvangers. Een simpele e-mail met een header image, titel, tekstje en een button is dan ook niet meer genoeg.
Steeds hogere verwachtingen
Weet je het nog, 10, 20 of misschien wel 30 jaar geleden keek je die vette James Bond film met allemaal special effects. Op dat moment vond je die zo gaaf, maar kijk je die film vandaag terug dan valt je meteen op dat deze special effects vrij ‘nep’ overkomen als je die vergelijkt met de technieken van nu. De verwachtingen van de kijker zijn enorm gegroeid. Het moet altijd spectaculairder, het verhaal moet goed zijn en het moet steeds minder voorspelbaar zijn. Dan houd je de kijker verbonden.
Bij e-mail marketing is dat niet veel anders!
Maak met je e-mail indruk op je ontvanger
Het gaat bij e-mail marketing niet om de special effects zoals in de film, maar wel om het omverblazen van de ontvanger. Wat maakt nou indruk en wat blijft hangen bij de ontvanger? Wat zorgt ervoor dat die écht overgaat tot een aankoop of offerteaanvraag? Dat zijn vragen die je je moet stellen bij het inrichten van de e-mail campagnes die je wilt gaan versturen.
En natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Maar je leert al veel door je te verdiepen in je doelgroep. Waar zijn jouw contacten gevoelig voor? Heb je te maken met echte koopjesjagers, zijn het hele serieuze klanten of kunnen zij wel lachen om een grapje?
Stappenplan: optimaliseer jouw e-mails
Om dit concreet te maken heb ik hier een stappenplan uitgewerkt dat jou als marketeer helpt om je e-mails en zelfs je volledige campagne te verbeteren. Zodat deze van saai naar spannend gaan. Van simpel naar excellent.
- Verdiep je in je doelgroep
- Zorg dat je doel duidelijk is
- Vertel een helder verhaal
- Zorg voor voldoende beleving
- Controleer je data
1. Verdiep je in je doelgroep
Je kunt je ontvangers niet verrassen als je niet weet wie ze zijn. Creëer inzicht in je doelgroep: hoe ziet hun inbox eruit? Neem ook je concurrentie mee. Welke campagnes zetten zij in, welke e-mails versturen zij en hoe zien die eruit?
2. Zorg dat je doel duidelijk is
Een e-mail campagne zet je nooit zomaar op. Je hebt een KPI of een bepaald doel dat je wilt behalen. Houd dit doel altijd in je hoofd bij de ontwikkeling van je campagne en van je e-mails. Stuur je op meer conversie? Besteed dan extra aandacht aan je CTA’s en de opbouw van je teksten.
3. Vertel een helder verhaal
Aansluitend op jouw doelstelling, wil je ook je ontvangers iets overbrengen. Je hebt een bepaalde boodschap en die moet helder overkomen. Wees kort, krachtig en zorg voor frisse teksten en afbeeldingen. Laat je verhaal terugkomen in zowel tekst als visuals. Controleer of je verhaal overkomt. En zet je meerdere e-mails in? Check dan of die samen op de juiste manier het verhaal vertellen.
4. Zorg voor voldoende beleving
Beleving hoeft niet altijd in beweging of interactiviteit te zitten. Ook met een stilstaand beeld kun je indruk maken. Het ligt er maar net aan hoe je dit inzet in je bericht. Stuur je bijvoorbeeld een verjaardagsmail, dan kan er prima een vierkante cadeaubox als afbeelding worden ingezet. Zolang de rest van de e-mail maar goed is aangekleed en de beleving overbrengt. Vergeet ook je onderwerpregel(s) niet in dit verhaal.
5. Controleer je data
Idealiter probeer je de e-mail(s) zoveel mogelijk te personaliseren. Je ontvangers voelen zich hierdoor meer aangesproken en zullen meer interactie vertonen. Maar overdrijf hier niet in. Als je hele bericht volstaat met informatie over jouw contact, kan dat wel eens afschrikken. Behalve personalisatie is natuurlijk ook segmentatie een ideale manier om gebruik te maken van data en actief te sturen op conversie.
Blijf kritisch en betrek collega’s
Ook als je bovenstaand stappenplan volgt, is het belangrijk dat je anderen vraagt om mee te kijken naar je e-mails en e-mail marketing campagnes. Wat jij als verrassend ervaart, kan door een ander heel anders worden opgevat.
Vergeet ook niet om A/B testen in te zetten om te controleren wat het beste werkt voor jouw doelgroep en binnen specifieke campagnes. Optimalisatie is immers een doorlopend proces én je contacten kunnen in de loop van de tijd veranderen.
Al met al, stel jezelf de juiste vragen. Een platte simpele e-mail, zonder verhaal, zonder beleving en zonder duidelijk doel kan je wel eens meer omzet gaan kosten in plaats van opleveren.
Samen saaie e-mails verbannen?
Wil jij gebruik maken van de expertise van onze e-mail experts? Samen een succesvolle e-mail marketing campagne opzetten die jouw contacten echt verrast? Plan dan nu een adviesgesprek in.
Plan een gesprekVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen