10 gouden tips uit de E-mail Marketing Podcast

In seizoen 1 van de E-mail Marketing Podcast zijn we met heel veel verschillende professionals binnen het e-mail marketing werkveld in gesprek gegaan. Zij gaven allemaal een gouden tip om zelf toe te passen in jouw e-mail marketing. In deze blog staan ze op een rijtje.

Lees meer over:

Patrick

Senior E-mail Marketing Strateeg

Persoonlijke ervaringen leveren praktische tips op

We hebben het vaak over marketing automation, het koppelen van data en het automatiseren van je e-mail flow. Maar e-mail marketing wordt natuurlijk altijd uitgevoerd door mensen. En die hebben ieder een unieke visie of werkwijze. In seizoen 1 van de E-mail Marketing Podcast hebben we veel geleerd van al deze experts.

Je vindt een overzicht van alle afleveringen op onze website.

Bekijk alle afleveringen

Hoe je start met jouw customer journey

Wil jij actief aan de slag met je customer journey? "Kijk dan eerst naar je klant, kijk daarna wat er voor techniek voorradig is, implementeer dat, leer daarvan en groei daarin." Harco benadrukt dat het belangrijk is dat je zelf het proces begrijpt en daar in gelooft. "Dat is essentieel als je op zoek gaat naar een technische partner op dit gebied, je wil het kaf van het koren kunnen scheiden."

Harco van Uden, CEO van  ITG Companies

Bekijk aflevering #1.

Zorg dat je jouw datastroom begrijpt

Wil jij je e-mail marketing naar een hoger niveau tillen met behulp van data? "Begin eens aan de voorkant. Verplaats jezelf in jouw (potentiële) klant en doorloop hetzelfde proces." Je ziet op die manier precies wat er aan e-mails binnenkomt, maar ook of het inschrijven op de nieuwsbrief gemakkelijk gaat. En sta je zelf te dicht op je business? Vraag dan iemand anders dit voor je te doen.

Kevin Ruhe, E-mailmarketeer bij E-lennials

Bekijk aflevering #2.

Houd je data op orde en optimaliseer in kleine stappen

“Als je de middelen hebt, zorg er dan voor dat je data op orde is. Als je data goed koppelt in je systemen, kun je deze inzetten om je ontvangers te segmenteren.” Rian geeft nog een extra tip: “Als je met een nieuwe campagne begint, pak het dan niet te groot aan. Je kunt beter starten vanuit die 7 en dan stapje voor stapje optimaliseren. Dat houdt het overzichtelijk en zo kom je uiteindelijk tot die 10.”

Rian van Elst, E-mail Marketeer bij PSV

Bekijk aflevering #3.

Strategie lastig? Begin gewoon!

Aan de slag met je e-mail marketing strategie? “Begin gewoon. Het kan groot klinken, maar ga nou eens met een aantal collega’s een journey tekenen. Er komen dan snel genoeg dingen naar boven waar je mee aan de slag wil.”

Saartje de Wit, CRM en E-mail specialist

Bekijk aflevering #6.

Prikkel en verras je contacten

“Beat the statistics. Je kunt altijd andere dingen doen in een journey om mensen te prikkelen en te verrassen. Dat is echte communicatie.” Leonard voegt toe: "Zorg ook dat je met behulp van data inzichten krijgt en zet die in voor je doelstellingen."

Leonard Blommendaal, CEO van Shopping Minds

Bekijk aflevering #8.

Bekijk het eens vanuit een andere kant

De gouden tip om de volgende stap in e-mail marketing te nemen? “Ga eens in gesprek met collega’s van andere online marketing en conversie optimalisatie disciplines. En probeer dan hun visie te projecteren op de e-mail marketing projecten waar jij mee bezig bent.” Juist die collega’s kunnen net een andere invalshoek hebben op wat je doelgroep prettig vindt. “Daar kun je een hele mooie wisselwerking uit halen”, voegt Mark toe.

Mark Kruisman, Digital Marketing Specialist bij Centraal Beheer.

Bekijk aflevering #10.

A/B testen is een must om te optimaliseren

Het belang van A/B testen in e-mail marketing wordt door meerdere e-mail marketeers onderschreven. 

"Test nooit meerdere dingen tegelijkertijd, het is dan onmogelijk om een conclusie te trekken."

Anique de Bruijn, Campagne Specalist bij MailCampaigns

Bekijk aflevering #11.

"Blijf goed A/B testen en stop daar niet mee. Het is een must om te blijven verbeteren." Kevin zelf kiest er daarnaast voor om een A/B test wat langer te laten doorlopen voordat hij een conclusie trekt. "Soms is pas na 24 uur het verschil tussen de varianten zichtbaar." De winnaar van de test wordt daarna pas verzonden naar de rest van de ontvangers.

Kevin Theunissen, E-mail Marketeer bij de Nationale Postcode Loterij.

Bekijk aflevering #12.

Ga creatief om met de middelen die je voorhanden hebt

“Laat je niet gek maken door bedrijven of organisaties die alles al helemaal voor elkaar hebben op het gebied van personalisatie en automatisering. Of zeggen dat ze dat hebben. Ga vooral eerst kijken naar wat je al hebt aan middelen en zet deze data creatief in. Haal eerst het maximale uit wat je al voorhanden hebt.”

Lonieke Schepers, E-mail Marketing Professional van het jaar 2021

Bekijk aflevering #13.

Ga voor innovatie waar je dat veel kunt inzetten

Als je met de tijd mee wil en innovatieve toepassingen wil inzetten, is het belangrijk dat je hier bewuste keuzes in maakt. "Het ontwikkelen van AMP kost veel tijd. Als je hiervoor kiest, ga dan voor een onderdeel dat je vaker kunt toepassen."

Wilbert Heinen, Digital Marketeer bij Centraal Beheer

Bekijk aflevering #15.

Begin vanuit vaste bouwstenen en bouw op per campagne

"Begin met je strategie. Zorg dat je een aantal bouwstenen neerzet waar vanuit je gaat werken. Dit dwingt je te kijken naar je doel en dient als basis. Vanuit hier kun je gaan beginnen met je automatische campagnes. Deze basis helpt je ook met het bepalen van je prioriteiten. Als je de tijd of middelen niet hebt om alle campagnes in één keer op te zetten, begin dan klein. Kijk hierbij naar welke data je tot je beschikking hebt en welke campagne het beste past bij je doelgroep."

Jasper Smulders, Campagne Specialist bij MailCampaigns

Bekijk aflevering #17.

Advies op maat?

Lukt het je niet helemaal om de tips toe te passen op jouw organisatie? Wil je weten waar de potentie ligt voor e-mail marketing binnen jouw huidige situatie? Plan dan een vrijblijvend adviesgesprek.

Plan een vrijblijvend gesprek

Gerelateerde blogs

Zo vergroot je jouw invloed binnen de customer journey

Verlaten winkelwagen mail

Apple verscherpt privacy protection

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jasper helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op  06 182 628 90 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.