Apple verscherpt privacy protection

Apple gaat verdere stappen zetten om de privacy van haar gebruikers te beschermen. Dat maakte de organisatie duidelijk tijdens het WWDC (Worldwide Developers Conference) 2021 event. In deze blog lichten we toe wat dit betekent voor jouw e-mail statistieken.

Lees meer over:

Rens

Campagne Specialist

Apple Mail privacy protection

Met ingang van de nieuwe iOS en macOS update, zal IP tracking niet meer mogelijk zijn. Aan de nieuwe maatregelen zitten voor- en nadelen. De voordelen voor gebruikers zijn een aantal nieuwe functionaliteiten in Mail en Safari die inzicht geven hoe hun informatie gebruikt wordt. De nadelen zijn voor bedrijven. 

Wat betekent dit voor e-mail marketing?

Zonder IP tracking weet je niet of iemand een e-mail heeft geopend, wanneer iemand je mail opende, met welk device dit was of vanuit welke locatie de mail geopend werd. Dit heeft directe invloed op de open ratio van je mailing. 

Momenteel is aan de open ratio te zien of de onderwerpregel goed of slecht is. Wanneer dit weg valt en je uitsluitend gaat sturen op kliks en/of conversies, blijft het bij een slecht presterende e-mail onzeker wat de oorzaak is. Is de inhoud van de mail slecht of werd de mail überhaupt niet geopend (en was de onderwerpregel dus slecht)?

Een tweede toepassing waarvoor de open ratio wordt gebruikt, is het bepalen of een contact actief of in-actief is. Opent het contact een tijdje geen mails, dan heeft het ook geen nut om een e-mail te sturen.

De belangrijkste gevolgen van de aanpassingen van Apple:

  • Het volgen van de open rate zal niet meer werken;
  • Ontvangers worden anoniem;
  • Hun online activiteiten kunnen niet meer gevolgd worden.

Welke metrics worden nu belangrijker?

Bij het wegvallen van de open ratio moeten we naar andere metrics kijken om het succes van een mailing te bepalen.

Voor webshops blijven dit de klik-ratio en het aantal transacties of de omzet die uit de e-mail voortkomen. Organisaties die e-mail gebruiken om verkeer naar hun website te leiden, kunnen uiteraard het klik gedrag gebruiken om het succes van de e-mail te bepalen.
Voor mails met informatieve insteek (dus waar geen actie van de ontvanger gevraagd wordt) zal het dus lastiger worden om te bepalen hoe de mail ontvangen is. In dit geval kun je het aantal uitschrijvingen in ogenschouw nemen of de mail een creatieve insteek geven.

Hoe wij hiermee om gaan

In eerste instantie zullen wij ons nog actiever gaan richten op kliks en conversie. Daar de open ratio altijd veel hoger ligt dan de klik ratio, zullen nieuwe regels besproken moeten worden hoe we hiermee omgaan.

Naast de standaard metrics (kliks en aankopen) kunnen middels een creatieve insteek ook andere acties van ontvangers de effectiviteit van de e-mail kenbaar maken. Denk hierbij aan het beantwoorden of doorsturen van mails.

Afsluitend kan deze nieuwe regeling van Apple een heel nieuwe aanpak betekenen voor e-mail. Stuur je veel informatieve mails? Dan is het een goed idee om artikelen maar gedeeltelijk te delen in e-mail, zodat de ontvanger gedwongen wordt door te klikken en de rest te lezen op je website. Op deze manier is er toch interactie en is je e-mail meetbaar.

Benieuwd naar de gevolgen voor jou?

Meer weten of benieuwd naar voorbeelden hoe je deze nieuwe maatregelen toepast? Wij staan je graag bij met e-mail marketing advies.

Neem contact op

Gerelateerde blogs

Steppin’ Out laat e-mail marketing groeien met MailCampaigns

Behavioural design voor meer rendement

Emoticons in e-mail: wel of niet?

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jasper helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op  06 182 628 90 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.