Dynamische e-mail marketing campagnes op basis van weersinvloeden
Het succes van een e-mail campagne wordt door talloze aspecten bepaald. Een belangrijke factor die vaak over het hoofd wordt gezien is het weer. Het aankoopproces en beslissingsgedrag van je lezers worden hier namelijk sterk door beïnvloed. Bij het opstellen van je e-mail marketing campagnes kan hier rekening mee worden gehouden.
Warm weer: lagere verkoop complexe producten
Tijdens warme dagen zijn consumenten eerder geneigd om ‘eenvoudige’ producten aan te schaffen. Ze willen het beslissingstraject zo kort mogelijk houden en niet teveel nadenken over de aanschaf. Bij warm weer zullen duurdere of complexe producten dus minder verkopen. Uitzondering op deze regel zijn uiteraard artikelen die een relatie hebben met het weerbericht, bijvoorbeeld airco’s.
Branches die afhankelijk zijn van het weer
Flink wat sectoren zijn afhankelijk van het weer. Dit betekent dat ook de e-mail marketing campagnes hierop worden aangepast. In hoeverre dat zo is, hangt af van je productaanbod of diensten. Het is dan ook te adviseren om per categorie of dienst aan te geven of deze weersgevoelig is.
Neem bijvoorbeeld een binnenspeeltuin. Normaal gesproken zal het bij slecht weer drukker zijn dan als het erg warm is. Hoe de e-mail marketing wordt ingezet, hangt hier dus sterk af van het weer. Maar misschien heeft diezelfde binnenspeeltuin ook een buitengedeelte. Daar kan dan juist bij warmte op worden ingespeeld.
Doelgerichte campagnes op het weer
Je kunt het weer niet beïnvloeden. Vaak wordt dit dan ook gezien als bedreiging. Wij draaien dat om en zien het juist als kans. Met de juiste campagne kun je dit namelijk in je voordeel laten werken. Door deze dynamisch op te stellen en te automatiseren, wordt de content van je e-mail automatisch aangepast als het weer aan bepaalde kenmerken voldoet.
De campagne: praktijkvoorbeeld
Stel je verkoopt een verscheidenheid aan producten, waaronder zonnebrand. Bij hoge temperaturen is deze productlijn natuurlijk enorm relevant. Inmiddels heb je al redelijk wat automatische campagnes ingericht en stuur je regelmatig gesegmenteerde mailings uit. Het systeem (ESP of DMP) herkent dat het de komende dagen minstens 3 dagen 25 graden wordt.
Op dit moment worden alle mailings automatisch aangepast naar een ‘zonnige’ uitstraling en worden zonnebrand producten belangrijker gemaakt. Denk aan een hogere positie in je e-mail, een voorkeurspositie bij aanbevolen producten, etc. Ook de pop-up wordt meegenomen in dit proces. Omdat de bezoekintentie op je webshop op dit moment anders is, wordt deze automatisch aangepast.
Dynamische campagne op maat
Met de expertise en technische mogelijkheden van MailCampaigns is het automatiseren op basis van weersinvloeden een eitje. Wel bekijken we kritisch het doel van de campagne en de verwachte gevolgen voor de effectiviteit. Dit verzekert dat jouw dynamische campagne altijd is geoptimaliseerd voor jouw situatie en dus als maatwerk wordt geleverd. Meer hierover weten? Neem dan contact op met onze experts.
Laat ons je adviserenVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen