Dynamische e-mail marketing campagnes op basis van weersinvloeden

Het succes van een e-mail campagne wordt door talloze aspecten bepaald. Een belangrijke factor die vaak over het hoofd wordt gezien is het weer. Het aankoopproces en beslissingsgedrag van je lezers worden hier namelijk sterk door beïnvloed. Bij het opstellen van je e-mail marketing campagnes kan hier rekening mee worden gehouden.

Lees meer over:

Tim

Team Lead Campagnes

Warm weer: lagere verkoop complexe producten

Tijdens warme dagen zijn consumenten eerder geneigd om ‘eenvoudige’ producten aan te schaffen. Ze willen het beslissingstraject zo kort mogelijk houden en niet teveel nadenken over de aanschaf. Bij warm weer zullen duurdere of complexe producten dus minder verkopen. Uitzondering op deze regel zijn uiteraard artikelen die een relatie hebben met het weerbericht, bijvoorbeeld airco’s.

Branches die afhankelijk zijn van het weer

Flink wat sectoren zijn afhankelijk van het weer. Dit betekent dat ook de e-mail marketing campagnes hierop worden aangepast. In hoeverre dat zo is, hangt af van je productaanbod of diensten. Het is dan ook te adviseren om per categorie of dienst aan te geven of deze weersgevoelig is.

Neem bijvoorbeeld een binnenspeeltuin. Normaal gesproken zal het bij slecht weer drukker zijn dan als het erg warm is. Hoe de e-mail marketing wordt ingezet, hangt hier dus sterk af van het weer. Maar misschien heeft diezelfde binnenspeeltuin ook een buitengedeelte. Daar kan dan juist bij warmte op worden ingespeeld.

Doelgerichte campagnes op het weer

Je kunt het weer niet beïnvloeden. Vaak wordt dit dan ook gezien als bedreiging. Wij draaien dat om en zien het juist als kans. Met de juiste campagne kun je dit namelijk in je voordeel laten werken. Door deze dynamisch op te stellen en te automatiseren, wordt de content van je e-mail automatisch aangepast als het weer aan bepaalde kenmerken voldoet.

De campagne: praktijkvoorbeeld

Stel je verkoopt een verscheidenheid aan producten, waaronder zonnebrand. Bij hoge temperaturen is deze productlijn natuurlijk enorm relevant. Inmiddels heb je al redelijk wat automatische campagnes ingericht en stuur je regelmatig gesegmenteerde mailings uit. Het systeem (ESP of DMP) herkent dat het de komende dagen minstens 3 dagen 25 graden wordt. 

Op dit moment worden alle mailings automatisch aangepast naar een ‘zonnige’ uitstraling en worden zonnebrand producten belangrijker gemaakt. Denk aan een hogere positie in je e-mail, een voorkeurspositie bij aanbevolen producten, etc. Ook de pop-up wordt meegenomen in dit proces. Omdat de bezoekintentie op je webshop op dit moment anders is, wordt deze automatisch aangepast.

Weergave van een dynamische e-mail campagne

Dynamische campagne op maat

Met de expertise en technische mogelijkheden van MailCampaigns is het automatiseren op basis van weersinvloeden een eitje. Wel bekijken we kritisch het doel van de campagne en de verwachte gevolgen voor de effectiviteit. Dit verzekert dat jouw dynamische campagne altijd is geoptimaliseerd voor jouw situatie en dus als maatwerk wordt geleverd. Meer hierover weten? Neem dan contact op met onze experts.

Laat ons je adviseren

Gerelateerde blogs

Cross-selling in e-mail marketing

Beïnvloed e-mail ontvangers met de principes van Cialdini

Datagedreven welkomstcampagnes: de praktijk

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Fred helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op  06 148 798 80 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.