Het belang van de welkomstmail

Als je een winkel binnenloopt, dan verwacht je een vriendelijke begroeting van het personeel. Dit is in de wereld van e-mail marketing niet anders. Een contactpersoon die zich actief inschrijft voor een nieuwsbrief verwacht welkom te worden geheten. Hoe je dit doet? Door een welkomstmail in te zetten! Een eerste indruk maak je namelijk maar één keer.

Lees meer over:

Tim

Team Lead Campagnes

Waarom de welkomstmail?

De eerste klap is een daalder waard. Vanaf de start bouw je al een goede relatie met een contactpersoon op. Deze relatie zorgt ervoor dat de contactpersoon langer gebonden blijft aan jouw merk. Met een succesvolle e-mail creëer je de juiste verwachtingen bij een nieuw contactpersoon.

Maak een planning

Wat wil je met de welkomstmail bereiken? Stel een doel vast en houd dat in je achterhoofd bij het opstellen van je e-mail. Bekijk dan wat  er nodig is om je doelstelling te behalen. Dit is voornamelijk afhankelijk van de doelgroep. Stel dan ook de vragen: wat willen mijn contactpersonen ontvangen? En hoevaak willen ze dit ontvangen?

Zet de juiste toon

Zorg ervoor dat de e-mail persoonlijk over komt. Niemand zit te wachten op een massa e-mail die voor iedere contactpersoon hetzelfde is. Spreek de ontvanger (indien mogelijk) aan met zijn of haar naam. Leg daarnaast uit waarom het goed is dat ze staan ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Schep de juiste verwachtingen

Als contactpersonen zich inschrijven voor de nieuwsbrief, dan verwachten ze hier ook iets voor terug. Deze verwachting moet overeen komen met de beloning die jij geeft in de welkomstmail. Schrijven contactpersonen zich in om het laatste e-book te ontvangen? Stuur dit e-book dan ook gelijk mee.

Double opt-in

Bij een double opt-in moet een contactpersoon de inschrijving eerst nogmaals bevestigen. Zo weet je zeker dat de inschrijver ook echt gemotiveerd is om jouw e-mails te ontvangen. Het is gewenst om de e-mail met de double opt-in los te sturen van de welkomstmail. Om zo de focus te leggen op het bevestigen van de inschrijving.

Hoe verwelkom jij?

Heb jij de welkomstmail helemaal onder de knie? Een originele opzet bedacht? Leuk! Wij zijn heel benieuwd. Deel jouw uinieke welkomstmail met ons via info@mailcampaigns.nl. Juist op zoek naar hulp en een frisse blik? Dat kan ook!

Plan een adviesgesprek

Gerelateerde blogs

Het hoe en wat van de floating bar

Wat valt er nou onder een soft opt-in?

Hoe een CDP of DMP je e-mail marketing conversie kan verhogen

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Fred helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op  06 148 798 80 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.