Cross-selling in e-mail marketing

Voor veel webshops is het doel van een mailing om een klant over te halen tot een aankoop. Maar na deze aankoop is het nog niet voorbij! Vaak is er nog veel meer mogelijk binnen de wereld van e-mail marketing.

Lees meer over:
heroesonly 135 middel

Robbin

Chief Operational Officer

Als er een order is geplaatst, is je doel behaald. Zou je denken. Maar met de juiste aanpak is de aankoop niet het einde, maar juist het begin van een langdurige relatie met de klant. Deze relatie bouw je op door middel van bijvoorbeeld opvolgmails aan de klanten. Dit zijn e-mails die naar de klant worden gestuurd na een aankoop, in dit artikel ligt de focus op de opvolgmail, ofwel: de cross-selling mail.

Cross-selling e-mail

De cross-selling e-mail wordt gebruikt om producten aan te raden aan klanten op basis van voorgaande aankopen. De mail wordt verzonden wanneer er een aankoop wordt gedaan in de webshop. Op basis van deze aankoop zal de juiste, specifieke cross-sell e-mail worden verstuurd. Op basis van deze en eerdere aankopen worden in de cross-sell mail producten aangeboden waarin de klant waarschijnlijk geïnteresseerd is. Deze producten kunnen met behulp van een algoritme automatisch in de e-mail ingeladen worden. De cross-sell mail is natuurlijk verschillend voor iedere organisatie en kan zo verschillende producten bevatten. Wanneer een klant bijvoorbeeld een iPhone koopt in je webshop kun je hierop inspelen. Denk hierbij aan het aanbieden van bijvoorbeeld koptelefoontjes of een hoesje voor deze telefoon in de cross-sell mail.

Verstuur op het juiste moment

Het is belangrijk dat de cross-sell mail op het goede moment wordt verstuurd. Vaak wordt er gekozen om de tijd tussen de aankoop en de mail relatief kort te houden, aangezien de mail op de aankoop aansluit. Klanten zitten waarschijnlijk nog met je organisatie in gedachten en kijken ernaar uit om het product te ontvangen. Dit is het perfecte moment om de klanten warm te maken met iets dat goed aansluit op dit product. Natuurlijk varieert de ideale timing wel per organisatie, aangezien er verschillende producten worden verkocht.

De cross-sell mail begint vaak met het bedanken van de klant voor de aankoop. Hierdoor dient de mail tevens als een soort bevestiging voor de klant. Om de mail als cross-sell mail te laten dienen zullen hierna de producten worden toegevoegd, zoals hierboven beschreven.

Relevantie is key

Binnen e-mail marketing is het ontzettend belangrijk dat je mailing interessant is voor jouw klant. Relevantie is key! Niet iedere klant doet dezelfde aankopen op dezelfde manier. Om je mailings relevant te maken voor je klanten kun je segmenteren. Dit houdt in dat je de klanten in bepaalde groepen verdeelt en aan de hand daarvan de mailing verstuurt naar de meest relevante groep. Binnen de cross-sell mail is dit ook goed terug te zien. De opvolgmail word namelijk alleen gestuurd naar de groep klanten die een bepaald product gekocht hebben. Voor de verschillende aankopen gelden dan ook verschillende cross-sell mails. Op deze manier bied je producten aan waar je klant echt interesse in heeft. 

Lees meer over relevantie en data

De voordelen van cross-selling

Als je het op de goede manier inzet, kan cross-selling veel voor je doen. Vanwege de hoge relevantie in de cross-sell mail, is de kans op een stijging in de conversie sterk aanwezig. Ook zorgt de cross-sell e-mail voor aandacht voor andere producten in je webshop. Door middel van segmentatie kun je zelf bepalen welke producten worden weergegeven, aan wie ze worden weergegeven en wanneer dit gebeurt. Hierdoor kun je het koopgedrag van je klanten beïnvloeden op een positieve en relevante manier.

Cross-sellling campagne opzetten

Zie jij de kansen van cross-selling wel zitten? Top, tijd voor actie! Wij kunnen je helpen de campagne op de juiste manier in te richten en rekening te houden met bijvoorbeeld relevantie, timing en doelgroep. Plan nu een adviesgesprek in, dan gaan we samen voor een succesvolle cross-selling campagne.

Help mij bij cross-selling

Gerelateerde blogs

Psychologische beïnvloeding en design in e-mail

Datagedreven welkomstcampagnes: de praktijk

Wat is de beste tijd om een e-mail te versturen?

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.