Hoe verzamel je effectief data en zet je deze creatief in?

Met de juiste data kun je heel veel uit je e-mail marketing halen. Het verzamelen van die informatie kan echter een uitdaging zijn. En dan hebben we het nog niet eens over het op de juiste manier inzetten van die data. In deze blog gaan we hier dieper op in.

Lees meer over:

Robbin

Team Lead Development & Design

Meer data zorgt voor meer conversie

Hoe meer je van je klanten weet, hoe beter jij ze kunt benaderen. En hoe meer dit je oplevert. Bij het verzamelen van data geldt namelijk het volgende principe:

  • Meer data is meer segmentatie mogelijkheden
  • Meer segmentatie is meer personalisatie
  • Meer personalisatie is meer relevantie
  • Meer relevantie is meer conversie

Welke informatie is waardevol?

Voordat je van start gaat met het verzamelen van informatie, is het belangrijk dat je weet welke data waardevol is. Hiervoor heb je al bepaalde doelstellingen nodig en een uitwerking hoe je die doelen wil gaan behalen. Zit je te denken aan een win-back campagne? Dan heb je de laatste besteldatum nodig. Wil je een verjaardagscampagne opstarten? Dan is de geboortedatum natuurlijk essentieel.

Er zijn bepaalde gegevens die altijd goed bruikbaar zijn binnen e-mail marketing:

  • Persoonsgegevens (naam, adres, geslacht, geboortedatum, gezinssamenstelling, etc.)
  • Zoek-, surf- en klikgedrag (zoals een verlaten winkelwagentje, verlanglijstje, vergelijkingslijst en downloads)
  • Aankoopgedrag (bijvoorbeeld type product, categorie, hoeveelheid, verhaalaankoop)

Data verzamelen: hoe doe je dat?

Als je weet welke informatie jij nodig hebt, kun je bekijken op welke manier je die gaat verkrijgen. Er zijn verschillende manieren mogelijk, waarbij je doelgroep een belangrijk uitgangspunt is. Want zodra jij weet waar jouw klanten te vinden zijn en hoe je hen het best benadert, kun je daar direct op inspelen.

Data online verzamelen

Een voor de hand liggende manier is natuurlijk het inschrijven op je nieuwsbrief via je website of webshop. Als het goed is maak je daar al gebruik van. Het verkrijgen van nieuwsbrief opt-ins, kan echter op veel verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een floatingbar of pop-up. Om je bezoeker over te halen tot inschrijven, kun je hierin bijvoorbeeld een korting aanbieden. Er zijn ook organisaties die al in de pop-up de mogelijkheid geven tot een eerste segmentatie. Denk aan het aanvinken van interesse of geslacht.

Data offline verzamelen

Behalve online kan ook op je fysieke locatie het e-mailadres (en meer informatie) worden verzameld. Denk aan een display op de beurs of in je winkel of het uitdelen van een kraskaart of flyer. Het voordeel van een offline bezoeker is dat de locatie al bekend is. Deze informatie kun je combineren door de bezoeker te stimuleren online te gaan. Deze stimulans kan bijvoorbeeld via gamification worden ingezet.

Lees: een kraskaart voor online succes

Het inzetten van je data: e-mail marketing

Met het verzamelde e-mailadres kun je bijvoorbeeld via een profielverrijkingscampagne de data gaan uitbreiden. Ook informatie uit klik- en aankoopgedrag via e-mail marketing kan hierin van hoge waarde zijn. Zodra jij genoeg van je (potentiële) klanten weet, kun je aan de slag met de beschikbare informatie.

Onderzoek wijst uit: hoe persoonlijker je berichten, des te hoger te conversie. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos. Denk aan een kortingsactie op een bepaalde vestiging die je alleen wil sturen naar klanten in de buurt. Of een nieuwe productlijn binnen een bepaalde categorie die je uitsluitend naar contacten met de juiste interesses stuurt. En wat dacht je van een herhaalaankoop campagne, die vlak voor het moment van bestellen jouw klant eraan herinnert dat het product waarschijnlijk bijna op is.

Whitepaper Ken je bezoekers, data is key!

In onze whitepaper Ken je bezoekers, data is key! gaan we dieper in op het onderwerp data verzameling. We bekijken hoe je op verschillende manieren aan meer informatie komt van je klanten of bezoekers. Ook laten we tal van voorbeelden zien hoe die data concreet kan worden gebruikt in je e-mail marketing campagnes. Zo leer jij hoe je data kunt inzetten om je omzet te verhogen.

Download nu de whitepaper

Hulp nodig?

Het kan lastig zijn van start te gaan met dataverzameling. Wij kunnen je daarbij helpen. We starten met een analyse van je huidige situatie en leggen je uit welke kansen er specifiek op jou liggen te wachten. We maken samen afspraken. Gericht op welke resultaten je wil halen, meetbaar dus. En dan gaan wij voor je aan de slag, committeren ons op die resultaten. Gaan samen voor die verhoogde omzet, want daar draait het immers om.

Help mij met mijn data

Gerelateerde blogs

De kracht van workflows

Plein speelt slim in op customer journey voor meer omzet

Drie manieren om personalisatie toe te passen in e-mail marketing

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Fred helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op  06 148 798 80 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.