Win-back campagne

Win jouw klanten terug met een krachtige win-back campagne. Klanten die langere tijd niet meer actief zijn geweest op de webshop of die de nieuwsbrief niet meer openen zijn te reactiveren. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een speciaal aanbod richting alle klanten die zes maanden lang niets hebben besteld. In deze blog lees je welke win-back campagnes je kan inzetten om jouw klanten terug te winnen.

Lees meer over:

Jasper

Campagne Specialist

Win-back campagne voor inactieve klanten

Om succesvol inactieve klanten te benaderen, moet je eerst definiëren wanneer een klant precies inactief is. Dit is voornamelijk afhankelijk van de productlevenscyclus van je product of dienst. Iemand die een bus haarlak koopt zal eerder een nieuwe bestelling plaatsen dan iemand die een MacBook aanschaft.

Als je duidelijk hebt na hoeveel tijd een klant inactief is, kun je de win-back campagne gaan opstellen. Let bij het inrichten van je campagne op de volgende punten:  

  • Segmenteer. Zo kan je per segment bepalen waarom een klant inactief is en na hoeveel dagen hij een e-mail moet ontvangen. 
  • Maak de mailing persoonlijk. Je hebt immers al een relatie met de klant. Gebruik deze relatie om de mailing zo relevant mogelijk te maken voor de ontvanger.
  • Overtuig de klant om terug te komen. Maak hem duidelijk wat jullie zo uniek (USP's) maakt en verlaag de drempel om terug te komen, bijvoorbeeld door een kortingscode.
  • Maak gebruik van verschillende versies. Door de resultaten van de verschillende versies naast elkaar te leggen maak je uiteindelijk de ultieme win-back campagne.

Win-back campagne voor inactieve lezers

Als ontvangers een bepaalde tijd de nieuwsbrieven niet meer openen, dan zijn ze te reactiveren met een speciale win-back mail voor niet-openers. Deze wordt gestuurd naar alle ontvangers die al een aantal keer de e-mails niet meer hebben geopend. Dit zorgt ervoor dat jouw lijst met contactpersonen actueel blijft. Dat heeft dan weer een positief effect op de e-mail reputatie van jouw domein. Let bij het opstellen van de mailing op de volgende punten:

  • Overtuig de ontvanger op een leuke manier om aangemeld te blijven voor de nieuwsbrief. Dit is immers het doel van je campagne.
  • Toon een duidelijke optie om uit te schrijven. Dit voorkomt frustratie bij de ontvanger.
  • Vraag om feedback. Met deze data maak je de mailings nog relevanter voor de ontvanger.
  • Reageert een ontvanger niet? Schrijf hem dan uit. Zo blijft je contactpersonenlijst actueel.

Einde productlevenscyclus

Maak van je bestaande klanten weer nieuwe klanten. Als het contract met één van je klanten afloopt of een aangeschaft product aan het einde van zijn productlevenscyclus zit, dan is deze klant te benaderen om opnieuw klant te worden. Voor deze campagne is het van belang dat je beschikt over actuele data, zodat je precies weet in welke fase je klanten zitten. Deze informatie is handig in te lezen door de koppeling te maken met data management systemen, waarbij de customer journey vaak duidelijk in beeld wordt gebracht. Hoe meer je van je klant weet, des te beter je kunt personaliseren en opnieuw aan je binden. 

Hulp nodig?

Heb jij de productlevenscyclus nog niet zo helder in beeld? Of heb je simpelweg geen tijd om een win-back campagne op te zetten? Geen zorgen, wij helpen je. Zowel met uitdenken als de realisatie. 

Neem contact op

Gerelateerde blogs

Gebruik A/B testen voor waardevolle inzichten

De kracht van de header en footer

Cross-selling in e-mail marketing

Tips op maat?

Commitment op resultaat

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Kom je er nog steeds niet uit? Denise helpt je graag. Zij creëert inzicht in jouw situatie en biedt een oplossing op maat. 

Bel haar op 06 427 723 79 of plan een adviesgesprek in. 

Vertel mij meer

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.