Ontdek de kracht van kinetic e-mails
Het is geen geheim meer. In héél veel e-mails zie je vandaag de dag allerlei interactieve elementen voorbij komen. Dat gaat van parallax scrolling tot aan een simpele carrousel. In deze blog inspireer ik je graag met praktische voorbeelden, zodat ook jij ontdekt wat nou de kracht is van een kinetic/interactieve e-mail.
Wat zijn kinetic e-mails?
Kinetic e-mails zijn e-mails waar verschillende interactieve elementen in zijn opgenomen. Dus denk aan een carrousel waar je door te swipen of op pijltjes te klikken verschillende afbeeldingen kan bekijken op dezelfde positie. Of denk aan parallax scrolling waarbij een element in beeld blijft staan, terwijl jij naar beneden scrollt. Op die manier lijkt het bijvoorbeeld dat een auto rijdt of een poppetje mee loopt. Hieronder zal ik een aantal praktijkvoorbeelden uitleggen en laten zien.
Voorbeeld 1: Video in e-mail
Naast de twee voorbeelden van interactieve elementen (parallax scrolling en een carrousel) is er ook nog een ander interactief fenomeen dat steeds meer opmars maakt. Dat is een video binnen een e-mail. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast bij Meyco. Meyco is een organisatie die producten verkoopt aan (aanstaande) ouders van baby’s in de leeftijd van 0 tot 2 jaar. Om het gevoel en de producten nóg beter over te brengen, investeert de organisatie steeds meer in videografie.
Beperkte ondersteuning door email clients
Op een website of webshop is dit relatief makkelijk te implementeren. Maar e-mail is daarin een grotere uitdaging. Video in e-mail wordt namelijk niet in iedere e-mail client (zoals Outlook) ondersteund. Het afspelen van een video wordt o.a. ondersteund in Apple Mail, Outlook for Mac, IOS 10+, Samsung Galaxy en Thunderbird. Belangrijk om erbij te vermelden is dat in Gmail deze functionaliteit niet in HTML5/CSS3 wordt ondersteund, maar wel in Google’s AMP for Gmail. Wel hebben we ervoor gekozen deze functionaliteit door te trekken naar de HTML(5) e-mails. Zie hieronder een voorbeeld.
Voorbeeld 2: Quiz in e-mail
In de basis geloofde niemand echt in de functionaliteit. “Wat moet ik nou met een quiz in mijn e-mail?”, was vaak de reactie. Maar daar waar veel organisaties keken en kijken naar onmogelijkheden, heeft Disneyland Paris haar kans gepakt en zich juist gericht op de mogelijkheden. Zo hebben zij tijdens de coronatijd een quiz in de e-mail opgenomen. Waarschijnlijk om de band met bezoekers te behouden en top of mind te blijven in tijden dat fysiek bezoek niet mogelijk is.
Helaas wordt ook deze interactieve functionaliteit maar beperkt ondersteund. De quiz in e-mail werkt wél in Apple Mail, Outlook for Mac, IOS10+ (native), Gmail Desktop, Gmail Mobile (met gebruik van AMP for Gmail), Thunderbird en Android Mail (native).
Voorbeeld 3: Carrousel in e-mail
De laatste functionaliteit en onderdeel van kinetic (interactieve) e-mails die ik zal uitlichten, is degene die het meest wordt toegepast vergeleken met alle andere interactieve elementen. Deze functionaliteit is uitstekend toe te passen bij producten waar verschillende aspecten een belangrijk element kunnen zijn in het beslissingstraject van de consument. Denk bijvoorbeeld aan kleding: voorkant, achterkant, inzoomen op materiaal. Of bij bijvoorbeeld elektronica: voorkant, aansluitingen, afmetingen. In de makelaardij is het ook een uitstekend middel om de ontvanger beter te informeren en extra doorkliks te genereren. Eigenlijk wel een gemiste kans, want iedere makelaardij die ik ken en waarvan ik e-mails heb ontvangen past dit nog niet toe.
Deze functionaliteit is op steeds meer e-mail clients werkend. Met traditionele HTML(5) en CSS(3) kan je deze functionaliteit werkend krijgen op iOS Mail, Apple Mail, Android Mail, Outlook for Mac en Thunderbird. Voeg je een AMP for Gmail versie toe, dan kan je dit ook werkend krijgen in Gmail. Outlook.com, Outlook 2007-2019 en Office 365 blijven helaas nog ‘achter’.
Zie hieronder hoe Adidas de carrousel toepast in haar e-mail.
Moet je dan nu direct alles toepassen?
Zelf ben ik heilig ervan overtuigd dat deze functionaliteiten bijdragen aan de merkbeleving. Ontvangers gaan je e-mail als ‘fun’ en ‘gaaf’ bestempelen. Daarnaast maak je het de ontvangers makkelijker door informatie op een overzichtelijke manier weer te geven. Maar zet het alleen in als het echt waarde toe gaat voegen. En kom je er niet uit? Laat het ons weten, dan helpen we je!
Hulp nodig?
Wil je weten hoe je het beste kinetic e-mails kunt inzetten binnen jouw campagnes? Wij geven je advies op maat. Plan vrijblijvend een adviesgesprek.
Maak een afspraakVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen