Houd je e-mail reputatie hoog!

Als het op e-mail marketing aankomt is reputatie alles. Een goede e-mail reputatie zorgt ervoor dat jouw mail in de inbox terecht komt, in plaats van in de spamfolder. Dat laatste wil je niet. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw e-mailreputatie goed is? Er zijn verschillende automatische oplossingen voor, maar gebruik vooral ook je gezonde verstand.

Lees meer over:

Anique

Campagne Specialist

  • Goede database
    Een goede database is het halve werk. Daarna is het de uitdaging alle verzamelde data goed in te zetten.
  • Content
    Relevante inhoud, goede teksten en dynamische mails: allemaal zijn ze van belang voor een goede ontvangst.
  • Domein reputatie
    Zorg voor een betrouwbare afzender van een eigen domein.

Reputatiescores

De afzenderreputatie hangt af van veel verschillende aspecten. Er zijn meerdere autoriteiten die je e-mailreputatie beoordelen aan de hand van een score. Deze scores bepalen deels de aflevering van je e-mails. De score wordt gegeven aan de domeinnaam en het IP adres van het verzendadres (sender IPs). De reputatie van het domein heb je deels zelf in handen. Het monitoren en opwarmen van sender IPs kan door een ESP gedaan worden.

Jouw reputatie opvragen

Je kunt je reputatie opvragen bij verschillende authoriteiten. Deze partijen doen een aantal metingen om te beoordelen wat jouw mailgedrag is aan de hand van een Sender Score.

Voorbeelden van deze authoriteiten zijn: SenderScore, Barracuda Central, ReputationAuthority, TrustedSource, TalosIntelligence

Sender score

Deze authoriteiten bepalen je Sender Score aan de hand van verschillende factoren:

  • Klachten
  • Reputatie uit andere bronnen
  • Kwaliteit


Klachten

Zodra een ontvanger op ‘Markeren als spam’ klikt in zijn/haar e-mailclient, dan is dit een klacht. De hoeveelheid klachten kan zowel op korte als op lange termijn negatieve invloed hebben.

Reputatie uit andere bronnen

Er wordt gecontroleerd of dat je sender IP of domeinnaam voorkomt op bepaalde blacklists of dat deze al een bekende reputatie hebben. Je kunt redelijk snel op een blacklist komen. Er vanaf komen is echter een stuk lastiger.

Kwaliteit

De kwaliteit van je mailinglijst is enorm belangrijk. Je Sender Score kan namelijk beïnvloed worden door:

  • Inactieve adressen en bouncers
    ISPs houden bij hoe vaak je IP adres naar inactieve adressen mailt. Inactief betekent bijvoorbeeld dat het e-mailadres niet meer wordt gebruikt of niet meer bestaat. Voornamelijk hard bounces zorgt voor een lage score. Soft bounces kunnen op lange termijn negatieve invloed hebben. Zorg ervoor dat soft bouncers na een x aantal keer als hard bouncer geregistreerd worden en dat je hard bouncers niet meer mailt. Zo houd je je lijst schoon.
    Een slapende lezer betekent dat een contactpersoon voor een x periode geen mails meer van jou heeft geopend. Een ISP herkent dat en zal je IP adres eerder als spam kenmerken wanneer je deze contacten blijft mailen.
  • Spamtraps
    Spamtraps zijn adressen die je e-mailgedrag direct als spam kenmerken en zijn daarmee dus slecht voor je repuatie. Door naar deze adressen te mailen kun je gemakkelijk op een blacklist belanden. Vermijd spamtraps koste wat het kost door je verzendlijst goed te onderhouden. Zorg ten eerste dat je e-mailadressen op een juiste wijze verkregen zijn.
  • Catch-all adressen
    Een catch-all adres is een e-mailadres waarop alle e-mail gericht aan een bepaalde domeinnaam wordt afgevangen. Het komt wel eens voor dat de adressen de mails wel ontvangen, maar later bouncen. Door veelvoudig naar deze catch-all adressen te mailen kunnen ESPs (E-mail Service Providers) concluderen dat je niet voorzichtig bent met waar je je mails naartoe stuurt.
  • Wegwerpadressen
    Dit zijn door een bot gegenereerde adressen die eenmalig worden gebruikt. Ze zijn vaak tijdelijk en niet waardevol.
  • Volume en historie
    Reputatie moet langzaam worden opgebouwd bij de ontvangende servers. IP adressen zonder historie of met een plotselinge piek vallen op en mails zullen sneller als spam worden gekenmerkt. Mail je bijvoorbeeld altijd naar 20.000 contacten en plotseling naar 400.000, dan kan dit negatieve invloed op je reputatie hebben.
Zorg voor een goede e-mailreputatie

Focus niet alleen op Sender Score

Naast een hoge Sender Score is de content van je mail ook van invloed op je reputatie. Let bijvoorbeeld op de volgende zaken:

Afbeelding-tekst verhouding

De verhouding tekst en afbeeldingen in je mail moet in orde zijn. Een mail met enkel afbeeldingen kan direct in de spambox van een ontvanger belanden. Daarbij komt ook dat sommige clients het weergeven van afbeeldingen standaard uit hebben staan. Je begrijpt dat de mail dan in eerste instantie ‘leeg’ getoond wordt. Zorg voor een verhouding van ongeveer 60% tekst en 40% afbeelding.

Structuur van de template code

Zorg dat er geen fouten in de code of teksten staan. Voorkom gebrekkige zinnen en onzichtbare content (bv. witte tekst op een witte achtergrond). Let erop dat achter elke afbeelding een alt-tekst geschreven staat.

Gebruik van spam-achtige woorden of tekens

Probeer uitroeptekens, woorden in hoofdletters, euro-tekens en woorden als ‘gratis’ en ‘korting’ zoveel mogelijk te vermijden. Wees er niet te streng in, maar maak hier geen gewoonte van.

E-mail authenticatie

Met een goed ingerichte e-mail authenticatie geef je toestemming dat een andere partij e-mails mag versturen met jouw domeinnaam. Zonder deze toestemming is de kans groter dat de mails in de spam-box terecht komen. Welke onderdelen hierin belangrijk zijn lees je in deze blog.

Wees relevant

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: pas personalisatie toe om relevant te zijn voor je ontvangers. Dit doet de open- en klikratio ten goede en heeft een positieve invloed op je reputatie. Dat betekent o.a. ook dat je niet naar een heel oude lijst mailt en zeker niet naar contacten waar je geen geldige opt-in van hebt.

Lijsten kopen? NEE!

Ten slotte: koop of gebruik nooit, maar dan ook nooit een e-mail lijst die niet van jou zelf afkomstig is. Het lijkt zo verleidelijk om naar zoveel mogelijk adressen te mailen, maar je zet je afzenderreputatie hiermee op het spel. Dergelijke lijsten staan vaak vol met adressen die je niet mag mailen en/of wegwerpadressen of spamtraps.

Hoe is jouw e-mail reputatie?

Ben je benieuwd naar hoe jouw organisatie scoort op e-mail reputatie? Laat ons een analyse voor je doen.

Analyseer mijn reputatie

Gerelateerde blogs

Verlaten winkelwagen mail

Emoticons in e-mail: wel of niet?

Hoe een CDP of DMP je e-mail marketing conversie kan verhogen

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jasper helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op  06 182 628 90 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.