Verhoog de impact van je e-mail: schrijf betere teksten
Wanneer je regelmatig e-mail of webteksten schrijft, weet je dat bij schrijven meer komt kijken dan op het eerste oog lijkt. Wat maakt een tekst goed? Hoe schrijf je keer op keer een geweldige tekst? En hoe zorg je voor meer conversie? Dat lees je in deze blog.
Optimaliseer jouw e-mail teksten
Je steekt veel tijd en energie in je e-mail marketing. Je zet A/B testen in en optimaliseert lopende campagnes. Maar kijk je ook wel eens kritisch naar je e-mail teksten? Met de 5 tips in deze blog leer je betere teksten te schrijven voor je e-mails, zodat je nóg meer impact maakt en je doelen behaalt.
- Bereid je goed voor;
- Schrijf kort en krachtig;
- Schrijf actief;
- Maak het persoonlijk en relevant;
- Lees je tekst na en elimineer.
Tip 1: Bereid je goed voor
Voordat je daadwerkelijk jouw tekst gaat schrijven, is een goede voorbereiding van belang. Beantwoord de volgende vragen met betrekking tot jouw tekst:
- Wie zijn mijn ontvangers?
- Wat willen zij?
- Wat wil ik?
Deze voorbereiding helpt je om je beter in je ontvangers in te leven. Op die manier ga jij doelgericht te werk.
Hoe?
Mijn voorbereiding voor deze blog ziet er als volgt uit:
- Wie zijn mijn ontvangers? Online marketeers, e-mail marketeers en e-commerce managers.
- Wat willen zij? Beter worden in tekst schrijven voor e-mail.
- Wat wil ik? Overbrengen dat wij precíes weten hoe je een goede tekst schrijft voor e-mail.
Tip 2: Schrijf kort en krachtig
Om de boodschap van je e-mail over te brengen, is het belangrijk dat je kort en krachtig schrijft. Webteksten worden voornamelijk gescanned. Houd hier rekening mee.
Hoe?
- Kom direct tot de kern van je boodschap.
- Geef je tekst een heldere structuur met koppen en bulletpoints.
- Houd je e-mail beknopt. Verwijs eventueel naar de complete tekst op je website.
- Zorg voor korte zinnen en zet vaker een punt.
- Vermijd moeilijke woorden en vaktermen.
Tip 3: Schrijf actief
Naast dat je kort en krachtig schrijft, bepaalt het gebruik van je werkwoorden hoe jouw tekst overkomt. Schrijf actief en overtuigend.
Voorbeeld:
Passieve zin: | Er wordt een blog geschreven over e-mail marketing. |
Actieve zin: | Ik schrijf een blog over e-mail marketing. |
Hoe?
- Vermijd passieve werkwoorden (zoals worden, zijn, hebben en vervoegingen daarvan.)
- Omzeil voltooid deelwoorden (Gisteren schreef ik een blog i.p.v. Gisteren heb ik een blog geschreven.)
- Vermijd overbodige hulpwerkwoorden (zoals kunnen, zullen, mogen.)
- Gebruik geen twijfelwoorden (zoals misschien, wellicht, eventueel, mogelijk en waarschijnlijk.)
Tip 4: Maak het persoonlijk en relevant
Schrijf je e-mail alsof deze direct aan je lezer gericht is. Keer op keer wordt bewezen dat het personaliseren van je e-mails werkt. Schakel ook segmentatie in om je relevantie te verhogen. Door goed te segmenteren, stem je de inhoud van jouw e-mail volledig op de ontvanger af. Als hij zich aangesproken voelt, gaat de ontvanger eerder over tot actie.
Hoe?
Laat zien dat je je ontvanger kent. Weet je dat iemand e-commerce manager is, verwerk dan kreten als ‘de beste tips voor jouw webshop’ in je tekst. Is je ontvanger geïnteresseerd in damesschoenen? Dan grijp je direct de aandacht met een zin als “omdat jij van mooie damesschoenen houdt, zette onze styliste de meeste gewilde stijlen voor jou op een rij”.
Onthoud:
- Hoe concreter, hoe beter.
- Maak je tekst zo persoonlijk mogelijk.
Tip 5: Lees je tekst na en elimineer
Door de bomen het bos niet meer zien. Minder is meer. Je kent het wel. Talloze spreekwoorden die eigenlijk hetzelfde zeggen. Breng focus aan in je tekst en beperk je tot je boodschap. Lees je tekst nog eens aandachtig door en verwijder alle tekst die niet bijdraagt aan je doel.
Hoe?
Gebruik de Jenga techniek: verwijder onnodige woorden, maar niet te veel, want dan valt de toren en klopt je tekst niet meer.
Niet: | Er wordt een blog geschreven over e-mail marketing die mogelijk helpt meer impact te maken op je lezer. |
Maar wel: | Ik schrijf een blog over e-mail marketing die je helpt impact te maken. |
Niet: | De kortingscode wordt in de volgende e-mail verstuurd. Met deze kortingscode kun jij jouw favoriete schoenen met korting kopen. |
Maar wel: | Je ontvangt de kortingscode in de volgende e-mail. Shop direct jouw favoriete schoenen éxtra voordelig. |
Helemaal tevreden over jouw tekst? Laat deze ook nalezen door een collega.
Bonus tips
- Geef een reden waarom iemand moet doen wat jij wilt. Uit onderzoek blijkt dat we ons gedrag eerder aanpassen wanneer hiervoor een reden wordt gegeven.
- Hanteer bij opsommingen altijd een oneven getal. Verschillende onderzoeken bewezen dat lezers 3, 5 of het liefst 7 voorbeelden beter onthouden.
- Wees consequent. Schrijf in ‘je’ of u-vorm. Zakelijk of informeel. Maak een keuze en blijf daarbij.
Brengen jouw e-mails geld op?
Als je de juiste teksten schrijft en je aan alle e-mail marketing regels houdt, leveren je e-mails geld op. De relevantie van jouw e-mails heeft namelijk direct invloed op de open ratio, klikratio en de uiteindelijke conversie. En dat ga je merken.
Wil jij met de bezem door je e-mail marketing campagnes? Een goede optimalisatie laten doorvoeren of de beste campagne ooit opzetten?
Plan nu een gesprekVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen