E-mail marketing op maat
My Unique Style wilde haar ontvangers gepersonaliseerde e-mails gaan sturen met relevante content. Zonder de juiste data een onmogelijke opgave. Dat vroeg om een profielverrijkingscampagne. Aangepast op de specifieke doelgroep van de sieradenwebshop. Een creatieve campagne op maat.
Van begin tot eind
De uitdaging
De oplossing
Het resultaat
De uitdaging: onvoldoende data
Hoe zorg je ervoor dat je e-mail conversie stijgt en je meer omzet uit je webshop krijgt? Die vraag stelde sieradenwebshop My Unique Style ons. Dat relevante content hier een rol in speelt, was al duidelijk. Maar hoe ontdek je waar de interesses liggen?
De benodigde data van potentiële klanten ontbrak. Waar het om bestaande klanten ging, kon gebruik worden gemaakt van orderhistorie. Maar ook hier zijn we alert op geweest; veel klanten van My Unique Style bestellen namelijk voor een ander.
My Unique Style: inzicht in voorraadbeheer
Met meer ingevulde klantprofielen kan steeds meer content worden aangepast op de ontvangers. Dat zorgt voor een hogere respons en dus effectieve e-mail marketing. Het verschil in conversie liegt er niet om.
Oprichters Gerda en Margreet merken bovendien nog een ander – vaak vergeten – voordeel. “Hoe meer profielen zijn ingevuld, des te duidelijker de voorkeuren van de (potentiële) kopers. Dit geeft inzicht in de artikelen waar de meeste vraag naar is. Zo kan ook de voorraad per kleur en stijl worden aangepast aan de opgegeven voorkeuren. Dit biedt ons veel mogelijkheden om ons voorraadbeheer efficiënter in te delen en keuzes te maken over toekomstige groei en ontwikkelingen.”
Anique over de campagne:
“Zelf ben ik dol op sieraden. Dat gaf mij een voorsprong bij het opzetten van deze campagne; ik kon me namelijk goed in de doelgroep verplaatsen. Het was al snel duidelijk dat we op een creatieve manier met deze profielverrijking om moesten gaan. De doelgroep wil bijvoorbeeld geïnspireerd worden, daar hebben we op ingespeeld met sfeerbeelden als antwoordopties. Ook de voortgangsbalk is een element dat aanspoort om door te gaan. Dankzij onze unieke aanpak hebben we hele mooie resultaten behaald.”
De aanpak: e-mail marketing op maat
Eenmalige campagne met kans op shoptegoed
Alle bestaande contacten zijn benaderd via een eenmalige profielverrijkingscampagne. De campagne is meteen ingezet om ook alle actieve contacten weer te heractiveren. Om aan te sporen tot het invullen van de vragenlijst, werden onder de deelnemers 5 vouchers verloot van 50 euro shoptegoed. Dat de campagne effect heeft gehad, blijkt uit de cijfers. Met een click to open ratio van ruim 22% kan de interactieve profielverrijking een succes worden genoemd.
Nieuwe contactprofielen direct up-to-date
Nu de winactie van 50 euro shoptegoed is afgesloten, wordt de dynamische profielverrijking op een andere manier ingezet. Alle nieuwe inschrijvers ontvangen als onderdeel van de welkomstcampagne ook een uitnodiging om hun persoonlijke voorkeuren door te geven. Hiervoor zijn twee varianten gemaakt, waarbij de ontvangers op verschillende manieren worden aangesproken. Deze nieuwe insteek zorgt voor een click to open ratio van maar liefst 28%.
Geoptimaliseerde vragenlijst voor meer respons
De vragenlijst zelf is interactief opgesteld en volledig aangepast op de ontvanger. Met de inzet van verschillende foto’s en korte, heldere teksten. Zo wordt reeds beschikbare data van te voren ingeladen, verleiden sfeerbeelden tot klikken en wordt de bezoekster aangespoord de vragenlijst af te maken door de voortgangsbalk onderin. Vragen die minder tot de verbeelding spreken, zijn bewaard tot de laatste pagina. Dit voorkomt voortijdig afhaken.
Hoe ziet dat er dan uit?
Win-actie in eenmalige campagne
De profielverrijking met win-actie is verstuurd naar alle bestaande contacten. Ook inactieve contacten zijn benaderd voor re-activatie. Met een click to open ratio van 22% was dit een succes.
Ingevulde profielen bij nieuwe inschrijvers
Ook nieuwe inschrijvers worden met de profielverrijking benaderd, als onderdeel van de welkomstcampagne. Deze nieuwe insteek zorgt voor een click to open ratio van maar liefst 28%.
Meer respons door creatieve vragenlijst
Dankzij een vragenlijst die is aangepast op de ontvangers wordt ingezet op invullen en afronden. Zo zijn sfeerbeelden ingezet als antwoordoptie en is beschikbare data al ingeladen.
Het maximale halen uit e-mail marketing? Onderstaande klanten gingen je voor:
Word jij het volgende succesverhaal?
Laat ons jouw resultaten verhogen
Een verhaal begint bij het begin. Maar wij springen er soms midden in. Om te adviseren, bij te sturen en resultaten te halen. Odin helpt daarbij.
Weten hoe jouw succesverhaal klinkt? Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen