Succes met krachtige profielverrijkingscampagne

Voor online sieradenwebshop My Unique Style pakten we de profielverrijkingscampagne op een unieke manier aan. Dat zorgde direct voor een hoge conversie.

E-mail marketing op maat

My Unique Style wilde haar ontvangers gepersonaliseerde e-mails gaan sturen met relevante content. Zonder de juiste data een onmogelijke opgave. Dat vroeg om een profielverrijkingscampagne. Aangepast op de specifieke doelgroep van de sieradenwebshop. Een creatieve campagne op maat.

28% klikt door naar profiel
24% vult profiel in
2,5 x hogere CTR

Van begin tot eind

De uitdaging

Om relevante e-mails te kunnen inzetten was data nodig die nog niet voorhanden was. De jonge, voornamelijk vrouwelijke doelgroep leende zich echter niet voor de ‘standaard' vragenlijst.

De oplossing

Via een eenmalige winactie zijn bestaande klanten benaderd met een unieke profielverrijking. Daarnaast is de profielverrijking toegevoegd aan de welkomstcampagne voor nieuwe inschrijvers.

Het resultaat

De CTO in de profielverrijking is dubbel zo hoog als bij reguliere mailings. Door de 24% die het profiel heeft ingevuld, stijgt de relevantie en daarmee de conversie. Dat vertaalt zich in meer omzet.

De uitdaging: onvoldoende data

Hoe zorg je ervoor dat je e-mail conversie stijgt en je meer omzet uit je webshop krijgt? Die vraag stelde sieradenwebshop My Unique Style ons. Dat relevante content hier een rol in speelt, was al duidelijk. Maar hoe ontdek je waar de interesses liggen?

De benodigde data van potentiële klanten ontbrak. Waar het om bestaande klanten ging, kon gebruik worden gemaakt van orderhistorie. Maar ook hier zijn we alert op geweest; veel klanten van My Unique Style bestellen namelijk voor een ander.

My Unique Style sfeerbeeld

My Unique Style: inzicht in voorraadbeheer

Met meer ingevulde klantprofielen kan steeds meer content worden aangepast op de ontvangers. Dat zorgt voor een hogere respons en dus effectieve e-mail marketing. Het verschil in conversie liegt er niet om.

Oprichters Gerda en Margreet merken bovendien nog een ander – vaak vergeten – voordeel. “Hoe meer profielen zijn ingevuld, des te duidelijker de voorkeuren van de (potentiële) kopers. Dit geeft inzicht in de artikelen waar de meeste vraag naar is. Zo kan ook de voorraad per kleur en stijl worden aangepast aan de opgegeven voorkeuren. Dit biedt ons veel mogelijkheden om ons voorraadbeheer efficiënter in te delen en keuzes te maken over toekomstige groei en ontwikkelingen.”

Anique over de campagne:

“Zelf ben ik dol op sieraden. Dat gaf mij een voorsprong bij het opzetten van deze campagne; ik kon me namelijk goed in de doelgroep verplaatsen. Het was al snel duidelijk dat we op een creatieve manier met deze profielverrijking om moesten gaan. De doelgroep wil bijvoorbeeld geïnspireerd worden, daar hebben we op ingespeeld met sfeerbeelden als antwoordopties. Ook de voortgangsbalk is een element dat aanspoort om door te gaan. Dankzij onze unieke aanpak hebben we hele mooie resultaten behaald.”

De aanpak: e-mail marketing op maat

Eenmalige campagne met kans op shoptegoed

Alle bestaande contacten zijn benaderd via een eenmalige profielverrijkingscampagne. De campagne is meteen ingezet om ook alle actieve contacten weer te heractiveren. Om aan te sporen tot het invullen van de vragenlijst, werden onder de deelnemers 5 vouchers verloot van 50 euro shoptegoed. Dat de campagne effect heeft gehad, blijkt uit de cijfers. Met een click to open ratio van ruim 22% kan de interactieve profielverrijking een succes worden genoemd.

Nieuwe contactprofielen direct up-to-date

Nu de winactie van 50 euro shoptegoed is afgesloten, wordt de dynamische profielverrijking op een andere manier ingezet. Alle nieuwe inschrijvers ontvangen als onderdeel van de welkomstcampagne ook een uitnodiging om hun persoonlijke voorkeuren door te geven. Hiervoor zijn twee varianten gemaakt, waarbij de ontvangers op verschillende manieren worden aangesproken. Deze nieuwe insteek zorgt voor een click to open ratio van maar liefst 28%.

Geoptimaliseerde vragenlijst voor meer respons

De vragenlijst zelf is interactief opgesteld en volledig aangepast op de ontvanger. Met de inzet van verschillende foto’s en korte, heldere teksten. Zo wordt reeds beschikbare data van te voren ingeladen, verleiden sfeerbeelden tot klikken en wordt de bezoekster aangespoord de vragenlijst af te maken door de voortgangsbalk onderin. Vragen die minder tot de verbeelding spreken, zijn bewaard tot de laatste pagina. Dit voorkomt voortijdig afhaken.

Hoe ziet dat er dan uit?

Win-actie in eenmalige campagne

De profielverrijking met win-actie is verstuurd naar alle bestaande contacten. Ook inactieve contacten zijn benaderd voor re-activatie. Met een click to open ratio van 22% was dit een succes.

Ingevulde profielen bij nieuwe inschrijvers

Ook nieuwe inschrijvers worden met de profielverrijking benaderd, als onderdeel van de welkomstcampagne. Deze nieuwe insteek zorgt voor een click to open ratio van maar liefst 28%.

Meer respons door creatieve vragenlijst

Dankzij een vragenlijst die is aangepast op de ontvangers wordt ingezet op invullen en afronden. Zo zijn sfeerbeelden ingezet als antwoordoptie en is beschikbare data al ingeladen.

Volgende case

Meer lezen over de campagnes voor onze klanten? Bekijk dan de volgende case!
pexels andrea piacquadio 3966747

Trinamics: Succesvol kandidaten benaderen op social media

Hoe bereik je kandidaten die niet actief aan het zoeken zijn naar een nieuwe baan? Met een interactieve salariswijzer en social media advertising hebben wij hier het antwoord op gevonden.

58% open ratio
Deze case bekijken

Het maximale halen uit e-mail marketing? Onderstaande klanten gingen je voor:

beterhoren logo
blackbananas logo
ccv shop logo
dasimport logo
duifhuizen logo
ekomenu logo
haarshop-logo-website.png
hygienepapier logo
imageskincare logo
inhouse logo
john west logo
ketel 1 logo
loods5 logo
madurodam logo
megagadgets logo
meyco logo
mkb brandstof logo
mora logo
naif logo
plein logo
profijtmeubel logo
prontowonen logo
steppinout logo
trinamics logo
vanarendonk logo
van mossel logo
vitals logo
vvv groningen logo
zumo logo
4ff logo

Word jij het volgende succesverhaal?

odin

Laat ons jouw resultaten verhogen

Een verhaal begint bij het begin. Maar wij springen er soms midden in. Om te adviseren, bij te sturen en resultaten te halen. Odin helpt daarbij.

Weten hoe jouw succesverhaal klinkt? Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.