Data in e-mail marketing

Als je serieus met e-mail marketing aan de slag gaat, weet je hoe belangrijk data is. Maar welke informatie heb jij nodig en hoe verzamel je die? En belangrijker nog: hoe zet je data op de juiste manier in?

Doe je het op de juiste manier, dan helpt data je om je campagnes te laten renderen. In deze blog vertel ik je alles wat je wil weten over data in e-mail marketing.

Lees meer over:

Tim

Team Lead Campagnes

Het belang van data

Wellicht een overbodige alinea voor de meeste lezers. De inzet van data is onmisbaar als het gaat om het realiseren van je doelstellingen. Voor e-mail marketing specifiek geldt:

  • Meer data zorgt voor meer segmentatie mogelijkheden;
  • Meer segmentatie levert meer personalisatie op;
  • Meer personalisatie maakt je e-mails relevanter voor je lezers;
  • Meer relevantie zorgt voor meer conversie.

Welke data heb je nodig?

Mijn collega Robbin verdiepte zich ook in het thema data. Hij keek daarbij vooral naar welke informatie je wel of juist niet hoeft te verzamelen. Welke data jij precies nodig hebt, hangt af van veel factoren. Dat is in eerste instantie bijvoorbeeld de relevantie voor je doelgroep. Ook je branche en soort organisatie spelen een rol bij het bepalen van je informatiebehoefte. Wel zijn er basisgegevens die bijna altijd van waarde zijn:

  • Persoonsgegevens;
  • Zoek-, surf- en klikgedrag;
  • Aankoopgedrag.

 

Wil je dieper in op het belang van data en welke informatie voor jou van toepassing is? Download gratis de whitepaper ‘Ken je bezoekers, data is key!’. Download de whitepaper.

Hoe verzamel je de juiste data?

Als het belang van data helder voor je is én je weet welke informatie je nodig hebt, is het zaak die te gaan verzamelen. Uitgebreide enquêtes zijn al lang niet meer van deze tijd en zorgen bovendien voor weinig respons. Maar hoe doe je het dan wel?

De eerste informatie van je contacten kun je al opvragen in je pop-up. Ook kun je surfgedrag van je bezoekers gebruiken. Schrijft iemand zich in op de pagina met een specifiek assortiment? Dan zou je er vanuit kunnen gaan dat hier de interesse ligt.

Pop-ups zijn ideaal om data te verzamelen

Verzamel informatie via campagnes

Er zijn tal van manieren om de profielen van je contacten te verrijken met slimme en effectieve e-mail marketing campagnes. Een profielverrijkingscampagne ligt voor de hand. Maar denk ook eens aan het uitvragen van een geboortedatum in bijvoorbeeld je verjaardagscampage. 

Als je een profielverrijkingscampagne opzet, zoek dan naar een vorm die past bij je doelgroep. Naïf pakte dat bijvoorbeeld aan met een internactieve chatbot. Meer weten over deze aanpak? Lees de volledige case op Emerce eGuide.

Naif realiseert profielverrijking via interactieve chatbot

De inzet van data: personalisatie

Als je de juiste informatie hebt verzameld, wil je die gaan inzetten. Je doel is om je e-mails persoonlijker en relevanter te maken voor je ontvangers. Relevantie zorgt immers voor een betere conversie.

Personalisatie kan op verschillende manieren. Niet alleen in je bericht door je ontvanger met zijn of haar voornaam aan te spreken. Denk ook eens aan je onderwerpregel of je snippet. Mijn collega Anique gaat in op drie manieren waarop je personalisatie kunt toepassing in e-mail marketing. Lees haar volledige blog hier.

Datagedreven e-mail marketing campagnes in de praktijk

Het verzamelen van informatie, het verrijken van je leads en op een succesvolle manier data inzetten. Om op die manier het rendement van je e-mail marketing te verhogen. Hoe ziet dat er dan uit in de praktijk?

Bekijk de case van Plein, waarbij een omzetstijging van 142% werd gerealiseerd, onder andere dankzij datagedreven e-mail marketing campagnes.

Of lees over de succesvolle inzet van datagedreven campagnes bij Dierapotheker, die zorgde voor een succesvolle periode tijdens de livegang van de nieuwe website.

En wat dacht je van Steppin' Out, waarbij de omzet uit e-mail in 9 maanden toenam met 378%. Niet in de laatste plaats dankzij de datagedreven campagnes die daar zijn ingezet.

 

Steppin' Out zet succesvolle e-mail marketing in

De inzet van je CDP of DMP

Maak jij gebruik van een Customer Data Platform (CDP) of Data Management Platform (DMP)? Dan kun je dit platform inzetten om de conversie van je e-mail marketing te verhogen. Dat begint met een integratie tussen jouw DMP en je e-mail marketing platform. Met de data die je dan tot je beschikking hebt, kun je campagnes opzetten met specifieke targeting. Denk aan abandoned browse (op productniveau) of retargeting via social media of Google Ads.

Mijn collega Patrick legt je hier meer over uit in zijn blog Hoe een CDP of DMP je e-mail marketing conversie kan verhogen.

Personalisatie met een CDP of DMP

In aflevering 8 van de E-mail Marketing Podcast zijn we in gesprek met Leonard Blommendaal van Shopping Minds. Daarin gaan we dieper in op het onderwerp personalisatie met een CDP of DMP. Bekijk de aflevering hier via YouTube of zoek de E-mail Marketing Podcast op in je podcast app.

Verder de diepte in met data?

Er is oneindig veel te vertellen over data in combinatie met e-mail marketing. Ook in onze E-mail Marketing Podcast hebben we met verschillende specialisten gesprekken hierover gevoerd.

De volgende drie afleveringen helpen je met nog meer informatie over data in e-mail marketing. Bekijk ze via YouTube of zoek de E-mail Marketing Podcast op in je podcast app.

  • Aflevering 2: Data in wonen en retail. In gesprek met Kevin Ruhe. Kevin heeft onder andere gewerkt voor Beter Bed, Gamma, Any-lamp (Lampdirect.nl) en Loavies. Bekijk op YouTube.
  • Aflevering 7: Intelligentie in e-mail marketing. In gesprek met Tristan Albersen, Senior Commercial Operations bij Micazu. Bekijk op YouTube.
  • Aflevering 10: Personalisatie, automation en techniek. In gesprek met Mark Kuisman, Digital Marketing Specialist bij Centraal Beheer Achmea. Bekijk op YouTube.

Wil jij méér met data?

Snap jij het belang van data, maar loopt het rendement van je e-mail marketing achter? Heb je een frisse blik nodig of advies op strategisch niveau? Wij helpen je graag. Plan nu een adviesgesprek en start met renderende e-mail marketing.

Plan nu een gesprek

Gerelateerde blogs

De kracht van de header en footer

Drie manieren om personalisatie toe te passen in e-mail marketing

Plein speelt slim in op customer journey voor meer omzet

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jasper helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op  06 182 628 90 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.