De 5 belangrijkste e-mail marketing trends voor 2022

E-mail marketing mag niet ontbreken in je marketingmix. Maar hoe breng je de juiste focus aan in je e-mail plan voor 2022? Ik heb de 5 belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet.

Lees meer over:

Als marketeer ken je de potentie van e-mail.

Met 33 euro winst per geïnvesteerde euro heeft e-mail marketing de hoogste ROI van alle online marketing kanalen.

En jij weet ook hoe belangrijk het is om met de trends mee te gaan. De concurrentie in de inbox is immers nog steeds keihard gaande. Daarom help ik je in deze blog met de belangrijkste ontwikkelingen waar je de komende tijd rekening mee moet houden.  

De 5 belangrijkste e-mail marketing trends:

  1. Interactiviteit wordt essentieel voor personalisatie
  2. Het belang van data neemt nog meer toe
  3. De open ratio telt niet meer mee
  4. User generated content wordt meer toegepast
  5. Dark Mode wint terrein

1. Interactiviteit wordt essentieel voor personalisatie

De mogelijkheden om interactiviteit in e-mail toe te passen, blijven toenemen. En dat is goed nieuws.

Interactiviteit zorgt er namelijk voor dat je van een monoloog (enkel zenden) naar een dialoog gaat. Je leert hiermee meer over je contacten. Met die kennis pas je jouw berichten aan op je ontvangers voor meer personalisatie. En die toegenomen personalisatie verhoogt de relevantie en dus de conversie van je e-mails.

Pas interactiviteit in e-mails toe met een game, quiz, poll of beoordelingselement. Vergeet hierbij niet om de uitslag of reactie van de ontvanger op te volgen met een nieuwe (geautomatiseerde) e-mail of een landingspagina. 

2. Het belang van data neemt nog meer toe

Al jaren zetten e-mail marketeers data in om e-mails beter te laten aansluiten op de wensen van de ontvangers. Of dat nu gaat om de inhoud van de mail, het verzendmoment of de onderwerpregel... Data staat aan de basis. Met steeds betere ESP’s en (externe) dataplatformen is het voor marketeers mogelijk om dit in 2022 verder te verbeteren. 

En dat is nodig. Want voor ongesegmenteerde of ongepersonaliseerde e-mails is in 2022 echt geen ruimte meer. Opvallen in de volle inbox is alleen mogelijk als jij de klant kent en hij jou. 

Zorg dus dat je in gesprek bent en blijft met je klant. Ken zijn of haar wensen door data te verzamelen en zet die ook in op die op het juiste moment en op de juiste manier. 

3. De open ratio telt niet meer mee

De open ratio is sinds jaar en dag een belangrijke KPI voor iedere e-mail marketeer. Toch zal deze in belang afnemen tot verdwijnen bij het beoordelen van e-mails. Door de aanpassingen van de Apple privacy protection (lees onze blog hierover) zijn open ratio's minder goed meetbaar. 

Houd hier dus rekening mee bij het opstellen van je doelstellingen en KPI’s voor e-mail marketing in 2022. En zorg dat je hier ook rekening mee houdt gedurende het jaar, bij de beoordeling van je cijfers. 

Hetzelfde geldt voor het A/B testen op open ratio van je e-mail. Leg daarbij nog meer de focus op het resultaat ná de open om een goede analyse te maken van je test.

4. User generated content wordt meer toegepast 

E-mail marketeers gaan in 2022 ook meer gebruikmaken van user generated content. De content van klanten wordt ingezet om de boodschap persoonlijker en krachtiger over te brengen. 

Een afbeelding of review van een klant is sterker dan een tekst vanuit de verkopende partij. Het gebruik van user generated content is dus goed voor de geloofwaardigheid. 

Een ander voordeel voor jou als marketeer is dat je minder tijd hoeft te besteden aan content creatie.

5. Dark Mode wint terrein

Het aantal ontvangers dat e-mails op Dark Mode bekijkt groeit nog steeds. Om deze personen ook de juiste ervaring te geven, zijn hiervoor aanpassingen nodig in je e-mail design. Let op, want dit gaat verder dan alleen het omzetten van een kleur. Vraag hierbij altijd hulp aan een e-mail developer.

Steeds meer bedrijven passen de logo’s, afbeeldingen en teksten zo aan dat die in Dark Mode ook goed zichtbaar en leesbaar zijn. Ben je hier nog niet mee begonnen, vergeet dit dan zeker niet in 2022.

Nog meer e-mail ontwikkelingen

Trends en bewegingen in het e-mail landschap houden zich natuurlijk niet aan een kalenderplanning. Die lopen door maanden en jaren heen, worden sterker of nemen af. Wil je meer trends en ontwikkelingen over e-mail marketing? Lees dan zeker ons e-book E-mail Marketing Guide. Verdiep je per onderwerp in meer dan 15 ontwikkelingen, bekijk voorbeelden en leer van praktijktips.

Download gratis het e-book.  

Haal jij echt alles uit e-mail marketing?

Weet jij zeker dat je alles uit je e-mail marketing haalt? Er is altijd ruimte voor verbetering. En dan kan het enorm helpen als je iemand anders met een frisse blik laat kijken. Naar je strategie, naar je campagnes of naar het totale plaatje. MailCampaigns kan je daarbij helpen. Plan nu een adviesgesprek en wij laten je zien hoe jij tijd wint, waar je conversie omhoog kan en waar jij omzet laat liggen.

Plan nu een gesprek

Gerelateerde blogs

Van Arendonk Schoenen kiest MailCampaigns in omnichannel strategie

Plein speelt slim in op customer journey voor meer omzet

Hoe zet je lead nurturing slim in?

Vallen jouw resultaten tegen?

odin

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.