Google Analytics illegaal? Ons advies
Google Analytics ligt onder vuur. Het gebruik hiervan is mogelijk in strijd met de AVG. Dat oordeelde de Oostenrijkse toezichthouder DSB op 13 januari 2022. Als er een verbod komt op Google Analytics heeft dit een flinke impact op jouw statistieken en inzichten. Wat nu?
Wat is er aan de hand?
Op dit moment heeft de Oostenrijkse dataveiligheid autoriteit (DSB) besloten dat het continue gebruiken van Google Analytics in strijd is met de Europese Privacy Wetgeving. De Oostenrijkse privacytoezichthouder stelt dat het gebruik van Google Analytics niet voldoet aan de AVG. Het Amerikaanse Google Analytics bewaart haar data op servers die op verschillende locaties staan, waaronder in Amerika. Hiermee zou deze data volgens de DSB toegankelijk zijn voor Amerikaanse inlichtingendiensten.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in reactie hierop direct een artikel geplaatst op haar eigen website. Momenteel voert de autoriteit haar eigen onderzoek uit. Na afronding van dat onderzoek, begin 2022, kan de AP zeggen of Google Analytics nu is toegestaan of niet. Lees meer op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Welke gevolgen heeft dit voor jou?
Wanneer de beslissing van de DSB stand houdt en Google Analytics haar data niet verplaatst naar Europese servers, wordt het gebruik van Google Analytics niet meer toegestaan door de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit betekent dat je de online statistiekentool niet meer kunt gebruiken om jouw website of webshop te analyseren. Doe je dit wel, dan ben je in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hiermee breng je de data van je contacten mogelijk in gevaar en loop je de kans om een boete te krijgen.
Welke opties zijn er?
Je kunt momenteel doorgaan met het gebruik van Google Analytics totdat de officiële uitspraak van de AP is gekomen. Bedenk wel dat je je hiermee op glad ijs begeeft en straks wellicht heel snel moet schakelen.
Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om inzicht te krijgen in de statistieken van je webshop. Er zijn online tal van alternatieven te vinden bij externe partijen. Voorbeelden hiervan zijn StatCounter, Gauges, Simple Analytics, Fathom Analytics, Clicky, Mixpanel, Piwik, Matomo, Woopra, Heap, GoSquared, Hitsteps, Kissmetrics en Plausible. Ook Adobe heeft haar eigen analysetool met Adobe Analytics en er zijn open source analytics programma’s beschikbaar zoals het Open Web Analytics Project.
Ons advies: focus op je doelen
Er zijn dus genoeg opties, maar wat moet je nu precies doen? Ons advies: grijp dit moment aan om eens na te denken wát je wil meten en vooral waarom. Hierbij is je strategie natuurlijk leidend. Wil je weten hoeveel pagina’s een gemiddelde bezoeker bekijkt voordat hij afhaakt? Is het belangrijk om te weten via welke kanalen bezoekers jouw website of webshop binnenkomen? Of wil je inzicht in welke (product)pagina’s het meest worden bezocht?
Analyseer via meerdere tools
Zodra duidelijk is wát je wil meten, selecteer je de juiste tools. Hierbij kun je veel verder gaan dan enkel een vervanger van Google Analytics. De combinatie van een analysetool van je website en onderstaande tools zorgt ervoor dat je meer inzicht krijgt. Zo stuur je beter op conversie van je online bezoekers.
Denk aan:
- Social media analyses
Analyseer je social media kanalen. Hier zijn diverse tools voor beschikbaar. Op deze manier kun je zien via welke kanalen je bezoekers op je site terecht komen. Bovendien geeft het je inzicht in welke posts interessant zijn. Dat vertelt je meer over de interesses of misschien vragen die bij je doelgroep spelen. - Pop-up
Ontwikkel een pop-up en bekijk achter de schermen hoe vaak deze wordt getoond en hoe vaak deze wordt ingevuld. Het voordeel van een pop-up is bovendien dat je e-mailadressen verzamelt om in contact te komen met je potentiële klanten. - Koppel een DMP
Zorg er ook voor dat je een data management platform (DMP) koppelt met je webshop. Deze verzamelt alle data op één locatie en geeft je enorme potentie om met die informatie aan de slag te gaan. Zeker als je jouw DMP koppelt met bijvoorbeeld je e-mail marketing platform, kun je heel gericht en relevant gaan communiceren. - Last but not least: zet e-mail marketing in
De meeste ESP’s bieden mogelijkheden om al je e-mails goed te analyseren, waardoor je enorm veel inzicht krijgt in jouw belangrijkste doelgroep: je leads en (potentiële) klanten. Je weet precies waar op wordt geklikt, wanneer je lezers hun inbox checken en waar ze interesse in hebben. In het e-mail marketing platform van MailCampaigns zie je ook op welke locaties je lezers zich bevinden én welke webpagina's ze bezoeken. Met die inzichten leer je meer over je doelgroep en kun je gerichter gaan communiceren.
Combineer tools en overstijg je doelen
Het inzetten van diverse tools om je website en andere marketing kanalen te analyseren heeft meerdere voordelen. Je spreidt je risico door niet op één analysetool in te zetten. En misschien wel belangrijker: met die verschillende tools kun je ijzersterke cross-mediale campagnes inzetten. Die samen de conversie verhogen.
DMP en e-mail marketing: doelgericht op meer conversie
Zet bijvoorbeeld een data management platform zoals tritonX in en koppel dat aan je e-mail marketing platform. Op die manier heb je alle data van je online bezoekers direct beschikbaar om persoonlijke en vooral effectieve e-mail marketing toe te passen. Hoe meer data jij gebruikt om je e-mails te personaliseren, des te hoger de conversie van je e-mail campagne. Je stuurt hiermee actief op bijvoorbeeld het verhogen van je omzet, het verbeteren van je branding en het behalen van je doelen. Zo til je bovendien je gehele e-mail marketing naar een hoger niveau.
Meer inzicht in hoe je met een DMP en e-mail marketing actief stuurt op conversie en meer omzet? Lees onze blog Hoe een CDP of DMP je e-mail conversie kan verhogen.
Benieuwd naar de gevolgen voor jou?
Meer weten of benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Wij staan voor je klaar met passend advies. Plan nu een gesprek in en wij laten je precies zien waar jouw kansen liggen.
Plan een adviesgesprekVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen