E-mail marketing trends van 2021
Anno 2021 gaat e-mail marketing zo’n 43 jaar mee en heeft bijna iedere organisatie wel eens een e-mail nieuwsbrief gestuurd. En niet geheel onterecht, e-mailmarketing heeft één van de meest gunstigste ROI’s. In deze blog neem ik je mee in 5 trends van e-mail marketing in 2021.
Bijna overal is tegenwoordig een e-mailadres voor nodig: het aanmaken van een account, het plaatsen van een bestelling, het opvragen van informatie en het reageren op een uitnodiging. Zolang dit het geval blijft, zal e-mail marketing voorlopig niet verdwijnen. Daar bovenop staat e-mail(marketing) ook niet stil. In deze blog ga ik in op 5 trends en ontwikkelingen.
Trend 1: Dark Mode standaard meegenomen
Dark Mode (de donkere modus op telefoon, maar tegenwoordig ook op tablet en pc) verovert steeds meer territorium. Hoewel in de meeste gevallen niet te meten is wat het aandeel van Dark Mode is, hoor en zie je het wel steeds meer in je omgeving. Meer en meer applicaties, websites, etc. bieden het aan als optie.
In e-mail is dit dan ook niet anders, je kan bijna niet meer uitblijven. Sterker nog, in één van mijn posts op LinkedIn werd er massaal gereageerd door Dark Mode aanhangers. Zo heftig dat men al een e-mail weggooit als deze niet in goede Dark Mode wordt aangeboden. Nu zal niet iedere ontvanger zo drastisch reageren, maar je wil geen enkele lezer verliezen.
Coolblue geeft hieronder een mooi voorbeeld van hoe Dark Mode kan worden toegepast. Al moet wel worden gezegd dat niet iedere e-mail van Coolblue voor deze weergave wordt geoptimaliseerd.
Trend 2: Third Party Cookies verdwijnen
Niet zo zeer een e-mail marketing trend (of ontwikkeling), maar degene die met Display of Affiliate Marketing bezig zijn, zullen het als geen ander weten. Third Party Cookies zullen verdwijnen. Dat heeft nog al wat gevolgen voor het meten van je display of affiliate marketingcampagnes. Voor e-mail marketing nog niet direct. Tenzij je de integratie met die kanalen hebt opgezet, doe je er dus verstandig aan om hier het meten van je conversies anders in te richten. Vaak helpen de desbetreffende netwerken hier al bij.
Waar we wel over moeten nadenken is dat de techniek ‘cookies’ steeds meer aan banden wordt gelegd en dat we er serieus rekening mee moeten gaan houden dat deze binnen een aantal jaar (al dan niet sneller) zal worden afgeschaft. Het kan dan ook geen kwaad om (nu al) te gaan zoeken naar alternatieve meetmethodes.
Trend 3: E-mail wordt (steeds meer) een verhaal
We zagen het vooral in de cases die voor de DDMA Awards waren genomineerd. Bij Karwei, maar bijvoorbeeld ook in onze eigen case van Mora en degene die nu in ontwikkeling is van Ketel 1 (Shake Off, een B2B campagne onder de horecaondernemers). In een serie van e-mails wordt de (potentiële) klant geïnformeerd, uitgevraagd en aangezet tot actie.
Er loopt daarbij zowel een verhaal door de verschillende berichten heen, als per e-mail zelf. Daarbij worden vaak de nieuwste technieken toegepast om zo op de meest efficiënte manier de ontvanger van de juiste content te voorzien. Maar ook om ze op de juiste wijze te sturen met verschillende beïnvloedingstechnieken, zoals kijkrichtingen, animaties, etc.
Trend 4: CDP/DMP wordt (nog méér) ingezet
Iets wat in de E-mail Marketing Podcast veelvuldig aan bod komt: een CDP (Customer Data Platform) of DMP (Data Management Platform). Hoewel er vandaag de dag steeds minder verschil zit tussen de twee, is de bottomline iedere keer: “Ga ermee aan de slag”, “Breng alles in kaart” en “Stroomlijn je marketing”. Door een CDP of DMP te gebruiken kan je een veel gerichtere boodschap uitsturen via het juiste kanaal of middel. Dus denk aan een gepersonaliseerde pop-up op de website, een abandoned browse e-mail campagne of aan een speciale advertentie op social media. Alle data die je vervolgens uit de verschillende kanalen en bronnen haalt kan je dus gebruiken om de prestaties van je marketing te verbeteren. Waarom daar niet nu al mee beginnen?
Zoals Leonard van Shopping Minds al aangaf in onze podcast: Het maakt niet uit wanneer je ermee begint, áls je er maar mee begint!
Wil je meer horen? Beluister dan aflevering #08 van onze E-mail Marketing Podcast.
Trend 5: Creativiteit is de standaard
Door de toename in personalisatie in e-mail marketing, wordt op bijna ieder haakje dat er is ingespeeld. Maar soms moet de ontvanger ook geïnspireerd en getriggerd worden om over te gaan tot actie. Ik ben dan ook nog steeds van mening dat je creativiteit en inspiratie een systeem niet kan leren. Door de creativiteit van de marketeer worden de ontvangers in een customer journey een fase verder geplaatst of geholpen zodat een conversie (wat het ook in jouw situatie is) sneller wordt behaald.
Inspelen op de juiste trends?
Wil je graag meer doen met e-mail marketing of loop je gevoelsmatig achter de feiten aan? Plan dan vrijblijvend een adviesgesprek. Patrick gaat graag met je om de tafel om te zien hoe jouw organisatie optimaal kan inspelen op de trends en ontwikkelingen binnen e-mail marketing.
Help mij op trends in te spelenVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen