Wat doe je met e-mail marketing als de wereld op zijn kop staat?

De wereld staat op dit moment op zijn kop. Dit heeft invloed op het dagelijkse leven van iedereen. Veel mensen hebben zelfs het idee dat het leven ‘stil’ is komen te staan. Dagelijkse routines zijn niet meer mogelijk en er heerst angst. Juist daarom is het van belang om in deze tijd naar de kansen te kijken. Zo bouw je een stevige basis om deze crisis te doorstaan.

Lees meer over:
tim1200

Tim

Chief Operational Officer

Leuk gezegd, maar hoe dan?

Wij zullen niet zeggen dat het makkelijk gaat zijn, iedereen maakt zich op dit moment terecht zorgen, wij ook. Wel zullen wij er alles aan doen om de juiste adviezen te geven, om samen in kansen te gaan denken. Dit is namelijk de beste remedie voor jouw onderneming.

1. Stop niet met (e-mail) marketing

Veel bedrijven starten direct met het bezuinigen op marketing. “De consument zit er toch niet op te wachten” wordt er vervolgens als reden gegeven. Dit is juist de reden waarom jij wel door moet gaan met je marketing. Door het wegblijven van de concurrentie zijn je (online) uitingen plotseling nog effectiever geworden.

2. Kijk nogmaals kritisch naar je doelgroep

Natuurlijk weet jij precies wie de doelgroep is. Heb je echter ook onderzocht hoe deze reageert op een crisis? Dit gaat namelijk de basis zijn voor jouw strategie komende maanden. Bij de verkoop van niet-essentiële producten moet je de producten onmisbaar gaan maken. Stel jezelf de vraag: waarom heeft iemand dit nodig op dit moment?

3. Pas je verzendmomenten aan

Veel mensen werken op dit moment thuis en op verschillende momenten van de dag. Door deze verschuiving in werktijden en locatie moet je ook de verzendmomenten opnieuw gaan testen. Monitor je statistieken nauwkeurig en kijk of je een verschuiving ziet in de leesmomenten. Begin daarnaast ook met simpele A/B testen om nieuwe verzendmomenten te proberen. Bij MailCampaigns gebruiken wij ‘time mapping’ in zulke situaties, deze functionaliteit kijkt per ontvanger wanneer het beste verzendmoment is.

4. Communiceer een duidelijke boodschap richting je doelgroep

In deze tijd van onzekerheid is het belangrijk om vertrouwen uit te stralen en eventuele twijfels weg te halen bij consumenten. Niemand weet wat de toekomst gaat brengen, daarom is het van belang om tijdig je klanten te informeren over ontwikkelingen binnen het bedrijf.

5. Bestaande klanten zijn belangrijker dan ooit

Met bestaande klanten is al een band opgebouwd. Tijdens een crisis zullen consumenten meer aarzelen over aankoopbeslissingen, waarbij je bij bestaande klanten al een streepje voor hebt. Die weten immers al hoe fijn het is om zaken met jullie te doen. En als je voldoet aan hun verwachtingen, dan zullen ze je sneller aanbevelen bij familie of vrienden. Zo haal je het meeste uit je investering.

6. Zorg voor zonnestralen in donkere tijden

Komende maanden zal er helaas vaker slecht nieuws komen. Zorg dan ook dat jij als ondernemer je klanten in het zonnetje zet om ze weer op te vrolijken. Laat het gevoel van samenhorigheid en familiewaarden terugkomen in je uitingen. Geef iets aan je klanten, deel je kennis en neem ze mee in jullie reis op dit moment. Zo zullen ze eerder bereid zijn om ook iets terug te geven.

7. Wees creatief

Door de snelle veranderingen is het belangrijk om creatief en flexibel te zijn. Denk niet in bedreigingen, maar in kansen. Dit is waar wij bij MailCampaigns heilig in geloven en dan ook graag bij helpen. Zie jij de kansen op dit moment niet? Wij laten ze je graag zien. Neem contact op om samen met ons de kansen te vinden.

8. Werk samen

Niemand zit alleen in deze situatie. Uiteindelijk moeten wij dit met zijn allen oplossen. Neem dit dan ook mee in je strategie. Ga samenwerken met andere bedrijven om je product te versterken of om mensen te helpen. Laten wij samen het beste van deze vervelende situatie maken.

Hoe nu verder?

Heb je nog vragen over hoe bovenstaande tips jouw bedrijf verder helpen of zijn de tips niet specifiek genoeg? Wij plannen graag een adviesgesprek met je in, om er een concreet plan van te maken. Neem contact op via 085 4013 899.

Plan een adviesgesprek

Gerelateerde blogs

Leer van de beste businesscases

Apple timmert IOS 14 dicht maar creëert kansen voor e-mail marketing!

Inzicht in de Nationale E-mail Benchmark 2020

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.