Algemene Verordening Gegevensbescherming
Op 25 mei 2018 is de nieuwe wetgeving voor databescherming in werking getreden. Deze Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft een grote impact op e-mail marketing en het gebruik van persoonsgegevens. Wat is er allemaal veranderd?
Het verkrijgen van persoonsgegevens
Bij het verkrijgen van persoonsgegevens moet je altijd om toestemming vragen. Deze toestemming wordt een opt-in genoemd. De opt-in moet duidelijk, concreet en transparant zijn. Denk hierbij aan een checkbox bij je opt-in formulier. Klein detail: het vinkje mag niet al aangevinkt zijn, de persoon moet zelf de keuze maken. De toestemming mag volgens Algemene Verordening Gegevensbescherming niet verwerkt zijn in de algemene voorwaarden en het mag ook geen verplichting zijn. Als je de persoonsgegevens op verschillende manieren gaat verwerken, dan heb je gescheiden opt-in’s nodig.
Uitzondering: soft opt-in
Er is echter een uitzondering op deze regel: Wanneer je klanten benadert met eigen gelijksoortige diensten of producten, dan hoef je ze geen opt-in aan te bieden. Er is in dit geval sprake van een soft opt-in. Wel moet je deze klanten een recht tot verzet bieden. Dit doe je door altijd een mogelijkheid tot uitschrijving in je e-mail te verwerken.
Doe ik het goed?
Twijfel je over de exacte uitvoering van de AVG? Wil je dat we met je meekijken? Dat kan! Vul het contactformulier in en we beantwoorden jouw vragen.
Help mij met AVGVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Odin helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-38570873 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen