Resultaat in omzet schiet doelstellingen voorbij
Steppin’ Out kwam met de vraag bij ons om het e-mail marketing kanaal te laten groeien. Er was een redelijke basis aanwezig. Er werd iedere week een nieuwsbrief verstuurd met een gemiddeld openingspercentage van 35%. Hoe hebben we er dan voor gezorgd dat in 9 maanden tijd een omzetgroei van 378% hebben gerealiseerd? Dat en meer leggen we je uit in deze spectaculaire case!
Van begin tot eind
De uitdaging
De oplossing
Het resultaat
Een strategische aanpak voor meer omzet
De strategie: bepalen van campagnes
In augustus 2020 vond de eerste brainstorm sessie plaats. Alle slimme koppen van Steppin’ Out en MailCampaigns kwamen samen om de strategie te bepalen. De doelstelling was helder: een toename in het aantal contacten van 50.000 en een stijging in de omzet uit e-mail marketing. Tijdens de brainstorm is nagedacht welke campagnes hiervoor kunnen worden ingezet. Ook is bepaald hoe de creatieve en effectieve invulling eruit kwam te zijn. Daarbij hebben we naast de invulling van de campagnes ook de prioriteiten en business-rules bepaald van o.a. de pop-up en de verschillende e-mail flows.
De uitvoering: een sterke basis en renderende campagnes
Voordat is begonnen aan het opzetten van campagnes, is de basis voor goede e-mail marketing gelegd. We hebben een mastertemplate opgezet volgens alle eisen en richtlijnen van nu, ontwikkelden een pop-up en hebben aandacht besteed aan het opbouwen van een goede e-mailreputatie voor Steppin' Out.
Daarna hebben we de volgende campagnes opgezet:
- Leadgeneratie voor meer contacten
- Welkomstcampagne voor iedere opt-in
- Verjaardagscampagne om de band te versterken
- Win-back campagne voor verloren klanten
Leadgeneratie via omnichannel actie
Om tot een omzetstijging te komen, is het essentieel dat je over een goede database beschikt met voldoende contacten die van de juiste kwaliteit zijn (lees: echt geïnteresserd in jouw product). Om het eerste doel te behalen (50.000 nieuwe contacten) is daarom gestart met een leadgeneratie campagne.
Steppin' Out beschikt naast haar webshops ook over een 17-tal fysieke winkels, die we hebben meegenomen in de leadgeneratie. Om tot meer leads te komen, is een omnichannel campagne opgezet voor klanten in de winkels. Hierbij zijn kaartjes (fyches) in de winkels gelegd, waarbij men via een unieke code kans maakt op 500 euro shoptegoed. Iedere deelname resulteert in een opt-in via de landingspagina, die wordt doorgestuurd naar de database. Per inschrijving is inzichtelijk vanuit welke winkel de deelnemer komt.
De e-mail marketing campagnes
De welkomstcampagne
Om aan te sturen op meer omzet uit e-mail, moeten nieuwe leads worden opgewarmd. Een welkomstcampagne is dan ook een uitstekende campagne om de contacten te begeleiden naar een eerste aankoop.
Er is een uitgebreide welkomstcampagne opgezet, die bestaat uit 5 verschillende e-mailflows. De e-mails zijn aangepast op de manier waarop een nieuwe inschrijving binnenkomt: via de footer, via de pop-up, als soft opt-in (via de check-out procedure), via de winkels of via de leadgeneratie campagne met de winactie.
Met de doelstellingen in het achterhoofd is de welkomstcampagne opgezet uit (inmiddels) 4 e-mails. Hierbij ligt de nadruk op het begeleiden van de leads naar een eerste aankoop.
Behalve het introduceren van Steppin' Out wordt in 2 fases aan profielverrijking gedaan. Hierin wordt onder andere uitgevraagd wat men ‘shopt’: herenkleding en/of dameskleding. Eveneens wordt informatie uitgevraagd als favoriete merken, geboortedatum, favoriete muziek en kledingstijl.
De win-back en verjaardagscampagne
Naast deze campagnes is er ook een verjaardagscampagne én win-back campagne opgezet. De win-back campagne heeft als doel inactieve contacten opnieuw een aankoop te laten doen. Het activeren van deze contacten kan voor een flinke verhoging in je rendement zorgen. Deze contacten zijn immers al bekend met je organisatie en hoeven niet zo nauw te worden begeleid als bijvoorbeeld in de welkomstcampagne. De win-back campagne voor Steppin' Out bestaat uit een e-mailflow van 3 e-mails. Het contact wordt overtuigd een nieuwe aankoop te doen met een kortingscode voor gratis verzending en twee reminders.
Feest op locatie
De verjaardagscampagne heeft een dubbelzijdig doel. Niet alleen wordt de band met het contact versterkt, ook wordt in deze campagne aangestuurd op extra aankopen én een winkelbezoek. Deze campange is daarom uitgebreid opgezet met 4 e-mails die toewerken naar het ultieme feestmoment. Met data uit de profielverrijking wordt de beleving in de winkel compleet als men n.a.v. een afspraak maakt in de winkel. Muziek, stylist, hapjes en drankjes zorgen voor een optimaal en feestelijk gevoel en beleving.
De resultaten
Wat heeft dat opgeleverd?
Laten we voorop stellen dat Corona veel invloed heeft gehad op de uitvoering van de strategie. De omnichannel leadgeneratie campagne is uitgesteld. Sinds begin augustus 2021 is actief gestart met het uitdelen van de kaartjes voor de winactie. Met winkelsluitingen en onzekerheden, was een eerdere start niet realistisch. Tot nu toe zijn er in totaal 15.500 contacten verkregen, maar we verwachten dat dit aantal nog gaat stijgen.
Ook moest in het Corona-tijdperk de misgelopen omzet uit de winkels online worden goedgemaakt. Naast dat het een investering vereist op andere online marketing kanalen om het verkeer te doen stijgen, moest e-mail marketing daarin mee. Dat is dan ook gedaan met een waanzinnig resultaat.
Alle campagnes en efforts die in e-mailmarketing zijn gestopt, heeft geresulteerd in 378% omzetgroei van het e-mailmarketing kanaal. Dit is een groei dat een groot 7-cijferig getal tot resultaat heeft. Een verbluffend resultaat!
Over MailCampaigns
MailCampaigns realiseert groei via e-mail marketing. Daarbij leveren we uitsluitend maatwerk om jouw doelstellingen te realiseren. Wij ontwikkelen de strategie en e-mail marketing campagnes, passen design toe gebaseerd op jouw huisstijl, leveren alle content en zetten effectieve e-mail automation in. Indien gewenst passen we verschillende extra's toe zoals een pop-up, landingspagina, gamification of werken we met cross-mediale campagnes. Uiteraard monitoren we continu en voeren we geregeld optimalisaties door. Alles om jouw doelen te halen en het liefst te overstijgen!
- Resultaatgericht: recht op het doel af.
- Volledig uit handen: komt goed! Wij regelen het.
- Optimale service: hulp van onze specialisten.
- Op ons eigen platform: eindeloos veel mogelijkheden.
Het maximale halen uit e-mail marketing? Onderstaande klanten gingen je voor:
Word jij het volgende succesverhaal?
Laat ons jouw resultaten verhogen
Een verhaal begint bij het begin. Maar wij springen er soms midden in. Om te adviseren, bij te sturen en resultaten te halen. Jesse helpt daarbij.
Weten hoe jouw succesverhaal klinkt? Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen