De volledige potentie van e-mail benutten: inzet op partnerschap
DEENS.NL, webshop voor lifestyle en woonaccessoires, kende de kracht van e-mail marketing als het best renderende marketing kanaal. De organisatie maakte al 4 jaar gebruik van het MailCampaigns platform en wist dat er méér uit e-mail marketing te halen was. Daarom zocht zij onze hulp en verstevigde onze samenwerking naar een echt partnerschap.
Van begin tot eind
De uitdaging
De oplossing
Het resultaat
Onze strategiebepaling
Persoonlijke benadering en inzet op relevantie
Waar de webshop van DEENS.NL de bezoeker een persoonlijke ervaring biedt, mist die aanpak in de e-mails. Een aanpak die essentieel is om de beste resultaten uit e-mail te halen.
| |
|
Daarom hebben we in de strategie bewust gekozen voor volledige focus op personalisatie en segmentatie. Om dit te kunnen toepassen is inzicht nodig in de favoriete woonstijl en het favoriete kleurenpalet. Hiervoor zal profielverrijking worden ingezet. Ook wordt ingezet op een stijging van de database, zodat meer potentiële klanten kunnen worden benaderd.
Op basis van deze strategie hebben we de engagementcampagne geoptimaliseerd en de nieuwe inspiratiecampagne ontwikkeld. Op maat gemaakt voor DEENS.NL.
De engagementcampagne
Leadgeneratie met pop-up en een persoonlijke welkomstmail
Om méér oriënterende webshop bezoekers op te kunnen vangen in de campagnes, is een nieuwe pop-up ontwikkeld. Die stimuleert direct om in te schrijven op de e-mail nieuwsbrief. Uiteraard sluit de stijl van de pop-up helemaal aan op de andere uitingen van DEENS.NL.
De lamp maakt gebruik van psychologische (visuele) beïnvloeding: de beweging trekt de aandacht en de schijnwerper stuurt de kijkrichting van de online bezoeker. Zo wordt de conversie verhoogd.
De persoonlijke benadering van de webshop wordt direct doorgevoerd in de vernieuwde welkomstmails. Zo krijg je als lezer de kans om "even binnen te kijken" bij DEENS.NL, zie je de oprichters en medewerkers in beeld en worden vaste contactpersonen benoemd.
De inspiratiecampagne
Inzicht in interesses via profielverrijking
Zoals de naam al doet vermoeden, is het doel van de inspiratiecampagne om (potentiële) klanten van DEENS.NL te inspireren met meubels en accessoires die aansluiten op hun woonstijl en andere voorkeuren. Om passende suggesties te kunnen doen, is een kwalitatieve database essentieel. Daarom stroomt ieder contact vanuit de welkomstcampagne direct door in de profielverrijking. Iedere inschrijver wordt op die manier uitgenodigd de interesses aan te geven.
In de profielverrijking is bewust gekozen voor sfeerbeelden voor een snellere invulling. Ook hebben we gebruik gemaakt van diverse psychologische beïnvloedingstechnieken. Zo stimuleert de voortgangsbalk bezoekers om de profielverrijking volledig af te maken. Achter de schermen monitoren we wanneer bezoekers de pagina verlaten en blijven we deze profielverrijking continu optimaliseren.
Direct persoonlijk advies gebaseerd op voorkeuren
De profielverrijking heeft een dubbel effect. De lezer ontdekt wat zijn/haar woonstijl is en kan hierdoor gerichter (op de webshop) gaan zoeken. Aan de andere kant heeft DEENS.NL met deze profielen de juiste munitie in handen om haar contacten te laten converteren naar klanten.
Dat doet de organisatie dan ook direct. Als het profiel is ingevuld, wordt meteen een e-mail verzonden waarin de favoriete woonstijl bekend wordt gemaakt. In diezelfde mail wordt ook styling advies op maat gegeven. Hiermee wordt aangestuurd op conversie.
Brede inzet van data zorgt voor tal van combinaties
Het gebruik van data in deze inspiratiecampagne gaat verder dan alleen het koppelen van producten aan de woonstijl. Tijdens de profielverrijking wordt ook gevraagd welke ruimte in (of buiten) het huis wordt aangepakt.
Combinatie van data zorgt voor dynamische productfeeds
Deze informatie wordt gecombineerd met type producten, favoriete woonstijl en kleurenpalet. Al deze elementen samen vormen dynamische productfeeds. Getoonde producten in mails sluiten dus zo goed mogelijk aan bij de smaak en wensen van de ontvanger. Dit resulteert dan ook in maar liefst 7 verschillende e-mails binnen de inspiratiecampagne die allemaal volledig zijn gepersonaliseerd. En dus volledig zijn ingericht op conversie.
Uiteraard wordt ook in deze campagne de persoonlijke benadering meegenomen. Bij iedere woonstijl hoort een woonstylist, die uit haar eigen naam de e-mailberichten verstuurt.
De resultaten so far
In minder dan 4 maanden hebben we de volgende ijzersterke resultaten gerealiseerd.
De inspiratiecampagne is samen met de engagementcampagne verantwoordelijk voor 66% van de totale omzet uit e-mail. Uitschieter in de inspiratiecampagne is de eerste e-mail na het invullen van het stijlprofiel: 83% open ratio en een CTO van 54%.
Synergie effect zorgt voor verbluffende resultaten
"De samenwerking in dit project zorgt echt voor een synergie effect", vertelt Anique, Campagne Manager bij MailCampaigns en projectmanager van deze klant. "Zowel DEENS.NL als wij hebben uitzonderlijk veel energie gestoken in deze inspiratiecampagne. Dankzij de optimale prestaties van alle betrokken teams zijn de resultaten dan ook ver boven de verwachting uitgekomen."
"Om eenheid tussen de campagne en de beleving op de webshop te creëren, heeft DEENS.NL de woonstijlen en kleurpaletten ook als zoekfilters op de webshop doorgevoerd", gaat Anique verder. "Je merkt dan ook dat de lezers écht worden geholpen met de inspiratiecampagne. Daarnaast heeft het voordelen voor DEENS.NL. Op basis van de populariteit van bepaalde woonstijlen en kleurenpaletten, kan het inkoopbeleid worden aangepast. Fijn als alles zo goed in elkaar past."
|
| |
| "MailCampaigns denkt mee en adviseert. Dat werkt prettig." |
|
| “We gebruiken al een hele tijd het platform van MailCampaigns om onze nieuwsbrieven te ontwerpen en te versturen. Het heeft altijd gekriebeld om hier nóg meer uit te halen en dat hebben we toen met Anique opgestart. […] De samenwerking met MailCampaigns is fijn. Anique staat altijd voor ons klaar als we een vraag hebben of als we even willen sparren m.b.t. een nieuw idee. Dat stukje meedenken en adviseren over bepaalde mogelijkheden ervaren wij als heel prettig en maakt ons nog enthousiaster om er ook vanuit onze kant veel tijd in te stoppen!"
Lynn Bakx, Content Marketeer bij DEENS.NL |
|
|
|
|
Over MailCampaigns
MailCampaigns realiseert groei via e-mail marketing. Daarbij leveren we uitsluitend maatwerk om jouw doelstellingen te realiseren. Wij ontwikkelen de strategie en e-mail marketing campagnes, passen design toe gebaseerd op jouw huisstijl, leveren alle content en zetten effectieve e-mail automation in. Indien gewenst passen we verschillende extra's toe zoals een pop-up, landingspagina, gamification of werken we met cross-mediale campagnes. Uiteraard monitoren we continu en voeren we geregeld optimalisaties door. Alles om jouw doelen te halen en het liefst te overstijgen!
- Resultaatgericht: recht op het doel af.
- Volledig uit handen: komt goed! Wij regelen het.
- Optimale service: hulp van onze specialisten.
- Op ons eigen platform: eindeloos veel mogelijkheden.
Het maximale halen uit e-mail marketing? Onderstaande klanten gingen je voor:
Word jij het volgende succesverhaal?
Laat ons jouw resultaten verhogen
Een verhaal begint bij het begin. Maar wij springen er soms midden in. Om te adviseren, bij te sturen en resultaten te halen. Jesse helpt daarbij.
Weten hoe jouw succesverhaal klinkt? Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen