Ken je bezoekers, data is key!
We hoeven je niet te vertellen dat het verzamelen én benutten van kwalitatieve klantdata enorm waardevol is. Hoe staat het ervoor met jouw data?
- Meer data is meer segmentatie mogelijkheden
- Meer segmentatie is meer personalisatie
- Meer personalisatie is meer relevantie
- Meer relevantie is meer conversie
Effectieve voorbeelden van campagnes zien?
Download dan snel onze whitepaper!
Welke data is waardevol?
Bedenk van tevoren goed welke data je nodig hebt om relevant voor je doelgroep te zijn. Zorg dat je specifiek deze data gestructureerd verzameld. Een overload aan (onbruikbare) data zal ervoor zorgen dat je het overzicht kwijtraakt en je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast is het zaak om te zorgen dat je data altijd up-to-date is.
Tip: Verwijder (onbruikbare) data nooit, kies ervoor om deze te verbergen of niet in te laden. Wellicht komt deze data in een later stadium wel van pas.
Online bezoekers
Per branche en organisatie is andere informatie waardevol. In een webshop bijvoorbeeld laten bezoekers tal van data achter waar je enorm veel mee kunt.
Doorgaans is de volgende data sowieso altijd waardevol voor e-mail marketing:
- Persoonsgegevens (NAW-gegevens, geslacht, geboortedatum, gezinssamenstelling)
- Zoek-, surf- en klikgedrag (denk ook aan verlaten winkelwagens, verlanglijst, vergelijkingslijst en downloads)
- Aankoopgedrag (type producten, hoeveelheid, herhaling)
Bezoekers van je fysieke locatie
Ook via je fysieke winkel (of een andere locatie) kun je waardevolle informatie verzamelen, maar vaak gebeurt dit nog niet. Weet jij bijvoorbeeld wie er dagelijks je winkel in en uit lopen? Weet jij wat zij belangrijk vinden? Het antwoord zal veelal nee zijn. Dit is jammer en niet nodig!
Er zijn genoeg mogelijkheden om er wel achter te komen wie jouw bezoekers zijn. Op deze manier kun je hen later nogmaals benaderen. Wij kunnen je hierbij helpen!
Voorbeeld: Een winactie waarbij bezoekers bij hun aankoop een kraskaartje met unieke wincode krijgen. Deze wincode kan men invoeren op een winpagina, waarbij ze hun e-mailadres dienen in te vullen. Vervolgens komen ze natuurlijk in een goed doordachte mail-flow terecht waarbij profielverrijking toegepast wordt.
Over de winactie van Duifhuizen hebben we een case geschreven, bekijk deze hier.
Nog véél meer effectieve voorbeelden zien? Download dan de whitepaper op deze pagina.
Download de whitepaperCombineer je online en offline data
Naast de data die je verzamelt via je webshop(s) en fysieke locatie(s), komt er ook nog data binnen via andere kanalen. Denk bijvoorbeeld aan sociale media, Google Analytics en natuurlijk e-mail marketing.
In de ideale wereld staat al deze data in één geïntegreerd systeem en synchroniseer je dit systeem met MailCampaigns. Natuurlijk is het ook mogelijk om deze datastromen los van elkaar te koppelen en realtime te synchroniseren.
Verrijk je data met e-mail marketing
Naast het benutten van alle waardevolle data is e-mail ook een geweldig kanaal om je data nóg verder te verrijken.
Extra gegevens die je via e-mail marketing kunt verzamelen:
- Interesses en voorkeuren op basis van open- en klikgedrag
- Interesses en persoonsgegevens d.m.v. een profielverrijkingscampagne en/of profielpagina
E-mail is hét kanaal om deze data te verzilveren
Het gestructureerd verzamelen van relevante klantdata is belangrijk. Het benutten van deze data nog veel belangrijker. E-mail is hier hét kanaal voor!
De meest gemaakte fout binnen e-mail marketing: Eén generieke e-mail sturen naar de gehele contactlijst.
Voorbeeld hoe het ook kan: Stel je hebt meerdere fysieke winkels en een webshop binnen de modebranche in Nederland. Zorg dan dat je weet wat de favoriete dichtstbijzijnde winkel van je klant is en kom er ook achter wat zijn of haar voorkeuren en gezinssamenstelling is. Ga hem of haar vervolgens op basis van deze gegevens gepersonaliseerder mailen.
Personalisatie is relevantie, relevantie is meer conversie!