Meer weten?Neem contact op
Terug

Wat is de beste tijd om een nieuwsbrief of mailing te versturen?

In de e-mail marketing sector is het een van de meest gestelde vragen, wat is de beste tijd om een nieuwsbrief of mailing te versturen? Vaak verwacht men dat je als e-mail marketeer hier een concreet antwoord op hebt, een dag en een tijdstip. Echter is het antwoord op deze vraag wat gecompliceerder dan je zou denken. Wij gaan je uitleggen waarom dit zo is, daarna verklappen wij tijden die wij zouden aanraden om een nieuwsbrief of mailing te verzenden.

Diverse factoren

Van ‘de beste’ verzendtijd kan eigenlijk niet gesproken worden. Het doel van een nieuwsbrief of mailing is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en deze mensen de mail te laten openen. Het daarop volgende doel is om de personen die de mail hebben geopend te activeren om te klikken op een button of link om vervolgens een product aan te schaffen of een andere actie uit te voeren. Een perfecte verzendtijd hiervoor is slechts een onderdeel van het bereiken van deze doelen. Om de doelgroep daadwerkelijk een mail te laten openen moet er worden nagedacht over een goede onderwerpregel en snippet. Ook speelt een betrouwbare afzender mee en moet de mail in eerste instantie niet in de spambox belanden. Vervolgens wil je in de nieuwsbrief/mailing zelf rekening houden met goede content. Zijn er Call To Actions aanwezig? Is er persoonlijke data verwerkt in de mailing om de mailing zo relevant mogelijk te laten zijn? Het is goed om uit te zoeken wat een goed tijdstip is om de mailing of nieuwsbrief te versturen, maar zorg er vooral voor dat het geheel in orde is.

Ken jouw doelgroep

Hierboven werd het al kort benoemd, relevantie. Wanneer opent iemand een mailing? Grote kans dat het is omdat de onderwerpregel relevant was. Dit geldt uiteraard ook voor de snippet en de content in de mailing zelf, maar zeker ook voor het tijdstip van verzenden. Weet jij dat jouw doelgroep full time werkt in een bepaalde sector? Dan weet je waarschijnlijk ook hoe laat zij ongeveer beginnen en stoppen met werken, hoe laat ze pauze hebben en of er op vrijdag een borrel is. Deze factoren hebben invloed op het wel of niet openen van een mail. Wanneer je specifieke kennis hebt over de doelgroep dan kun je dat het beste toepassen. Heb je daar helemaal geen idee van of heb je te maken met diverse doelgroepen, dan is het uiteraard wel beter om te onderzoeken wat de beste algemene tijd is om een nieuwsbrief/mailing te verzenden.

Om de doelgroep te leren kennen is het mogelijk om eens te gaan testen met verschillende verzendtijdstippen. Ga jouw nieuwsbrieven/mailings eens verspreiden over verschillende dagen en tijdstippen, na een tijdje kun je in de data verhalen wat voor jou de beste tijd is.

Deze verzendtijd raden wij je aan voor het verzenden van een nieuwsbrief

In MailCampaigns kunnen wij in onze time map zien wat de beste verzendtijdstippen zijn van onze klanten. Deze gaan wij met je delen, maar het is geen garantie dat dit voor jouw doelgroep werkt. Hiervoor moet je eerst je doelgroep kennen of leren kennen.

Het beste tijdstip volgens onze data
Donderdagmiddag om 12:00 uur

Wij kunnen het optimale uit jouw e-mail marketing kanaal halen

Hopelijk heb je iets aan de bovenstaande kennis gehad. Mocht je toch nog vragen hebben of behoefte hebben aan meer kennis? Twijfel dan niet om ons te bellen, wij staan altijd voor je klaar!

Verwante onderwerpen: