Meer weten?Neem contact op
Terug

Cross-selling in e-mail marketing

Voor veel webshops is het doel van een mailing om een klant over te halen tot een aankoop. Het is alleen niet voorbij na deze aankoop! Vaak is er nog veel meer mogelijk binnen de wereld van e-mail marketing. Met de juiste aanpak is de aankoop niet het einde, maar juist het begin van een langdurige relatie met de klant. Deze relatie bouw je op doormiddel van bijvoorbeeld opvolgmails aan de klanten. Dit zijn e-mails die naar de klant worden gestuurd na een aankoop, in dit artikel ligt de focus op de opvolgmail, ofwel: de cross-selling mail.

Cross-selling mail

De cross-selling mail wordt gebruikt om producten aan te raden aan klanten op basis van voorgaande aankopen. De mail wordt verzonden wanneer er een aankoop wordt gedaan in de webshop. Op basis van deze aankoop zal de juiste, specifieke cross-sell mail worden verstuurd. Op basis van deze en eerdere aankopen worden in de cross-sell mail producten aangeboden waarin de klant waarschijnlijk geïnteresseerd is. Deze producten kunnen met behulp van een algoritme automatisch in de e-mail ingeladen worden. De cross-sell mail is natuurlijk verschillend voor iedere organisatie en kan zo verschillende producten bevatten. Wanneer een klant bijvoorbeeld een iPhone koopt in je webshop kun je hierop inspelen. Denk hierbij aan het aanbieden van bijvoorbeeld koptelefoontjes of een hoesje voor deze telefoon in de cross-sell mail.

Het is belangrijk dat de cross-sell mail op het goede moment wordt verstuurd. Vaak wordt er gekozen om de tijd tussen de aankoop en de mail relatief kort te houden, aangezien de mail op de aankoop aansluit. Klanten zitten waarschijnlijk nog met je organisatie in gedachten en kijken ernaar uit om het product te ontvangen. Dit is het perfecte moment om de klanten warm te maken met iets dat goed aansluit op dit product. Natuurlijk varieert de ideale timing wel per organisatie, aangezien er verschillende producten worden verkocht.

De cross-sell mail begint vaak met het bedanken van de klant voor de aankoop. Hierdoor dient de mail tevens als een soort bevestiging voor de klant. Om de mail als cross-sell mail te laten dienen zullen hierna de producten worden toegevoegd, zoals hierboven beschreven.

Relevantie

Binnen e-mail marketing is het ontzettend belangrijk dat je mailing relevant is voor de klanten. Relevantie is key! Niet iedere klant doet dezelfde aankopen op dezelfde manier. Om je mailings relevant te maken voor je klanten kun je segmenteren. Dit houdt in dat je de klanten in bepaalde groepen verdeeld en aan de hand daarvan de mailing verstuurd naar de meest relevante groep. Binnen de cross-sell mail is dit ook goed terug te zien. De opvolgmail word namelijk alleen gestuurd naar de groep klanten die een bepaald product gekocht hebben. Voor de verschillende aankopen gelden dan ook verschillende cross-sell mails. Op deze manier bied je producten aan die relevant zijn voor de klant. De cross-sell mail is dus een duidelijk voorbeeld van relevantie binnen e-mail marketing.

Voordelen

Cross-selling kan erg veel opleveren voor je webshop wanneer het goed word gebruikt. Vanwege de hoge relevantie in de cross-sell mail, is de kans op een stijging in de conversie sterk aanwezig. Ook zorgt de cross-sell mail voor aandacht voor andere producten in je webshop. Doormiddel van segmentatie kun je zelf bepalen welke producten worden weergegeven, aan wie ze worden weergegeven en wanneer dit gebeurt. Hierdoor kun je het koopgedrag van je klanten beïnvloeden op een positieve en relevante manier.

Verwante onderwerpen: