Emoticons in e-mail: wel of niet?
Emoticons gebruiken in je e-mail marketing: ja of nee? De meningen hierover zijn enorm verdeeld. Waar verschillende organisaties dit ondersteunen zijn er net zo veel tegenhangers. Wij geven je onze visie.
Positieve ervaringen met emoticons
Emoticons zijn heel krachtig. Ze helpen om razendsnel iets duidelijk te maken. En laten zich niet tegenhouden door taalbarrières. De ervaringen van onze campagne specialisten zijn dan ook positief. Zij merken bij veel van onze klanten dat een emoji in het onderwerp of de snipper van een e-mail zorgt voor betere conversies. Een visuele toevoeging trekt de aandacht in de inbox en resulteert daarmee in een hogere open ratio. Bovendien is er een goede ondersteuning op de mobile versie van je e-mails.
Inzet maakt uit
Het succes van de emoticons hangt echter nauw samen met de manier waarop ze worden gebruikt. Een terugkerende emoji in e-mails met korting zorgt bijvoorbeeld voor herkenbaarheid. Daarbij kan de inzet hiervan in iedere e-mail die wordt verstuurd, juist voor negatieve resultaten zorgen.
Pas aan op doelgroep en test
Uiteraard is de inzet van emoticons ook afhankelijk van je lezers. Een jongere doelgroep maakt vaak zelf al meer gebruik van emojis. Zij zullen deze daarom eerder beschouwen als vanzelfsprekend communicatiemiddel. Logischerwijs kan een oudere doelgroep hier juist negatief op reageren. Naast demografische gegevens zijn er meer aspecten die een rol spelen. Ben je bijvoorbeeld de enige in de inbox die emoticons gebruikt?
Ons advies
De inzet van emoticons binnen e-mail marketing is dus afhankelijk van je doelgroep. Daarnaast moet dit ook passen binnen je huisstijl en de tone of voice van je communicatie via e-mail. Ons advies is daarom: testen! Op het marketing automaten platform van MailCampaigns kun je hierbij handig gebruik maken van A/B testen.
Overzicht van emoticons
Ben jij er al uit? In ons Kenniscentrum hebben we een overzicht gemaakt van de meest gebruikte emoticons met de bijbehorende decimale emoticon codes. Met deze codes gebruik je de emoticons makkelijk in MailCampaigns. Je hoeft de code alleen maar te kopiëren uit de tabel en te plakken in de gewenste tekst in MailCampaigns (bijvoorbeeld de onderwerpregel).
Bekijk alle emoticonsMeer weten?
Vond je dit een leuk artikel en ben je benieuwd hoe deze actualiteit invloed kan hebben op jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.
Contact opnemenVallen jouw resultaten tegen?
Laat e-mail marketing écht voor je werken
Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.
Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen