Emoticons in e-mail

Emoticons gebruiken in je e-mail marketing: ja of nee? De meningen hierover zijn enorm verdeeld. Waar verschillende organisaties dit ondersteunen zijn er net zo veel tegenhangers. Wij geven je onze visie.

Lees meer over:

Tim

Team Lead Campagnes

Positieve ervaringen met emoticons

Emoticons zijn heel krachtig. Ze helpen om razendsnel iets duidelijk te maken. En laten zich niet tegenhouden door taalbarrières. De ervaringen van onze campagne specialisten zijn dan ook positief. Zij merken bij veel van onze klanten dat een emoji in het onderwerp of de snipper van een e-mail zorgt voor betere conversies. Een visuele toevoeging trekt de aandacht in de inbox en resulteert daarmee in een hogere open ratio. Bovendien is er een goede ondersteuning op de mobile versie van je e-mails.

Inzet maakt uit

Het succes van de emoticons hangt echter nauw samen met de manier waarop ze worden gebruikt. Een terugkerende emoji in e-mails met korting zorgt bijvoorbeeld voor herkenbaarheid. Daarbij kan de inzet hiervan in iedere e-mail die wordt verstuurd, juist voor negatieve resultaten zorgen.

Pas aan op doelgroep en test

Uiteraard is de inzet van emoticons ook afhankelijk van je lezers. Een jongere doelgroep maakt vaak zelf al meer gebruik van emojis. Zij zullen deze daarom eerder beschouwen als vanzelfsprekend communicatiemiddel. Logischerwijs kan een oudere doelgroep hier juist negatief op reageren. Naast demografische gegevens zijn er meer aspecten die een rol spelen. Ben je bijvoorbeeld de enige in de inbox die emoticons gebruikt?

Ons advies

De inzet van emoticons binnen e-mail marketing is dus afhankelijk van je doelgroep. Daarnaast moet dit ook passen binnen je huisstijl en de tone of voice van je communicatie via e-mail. Ons advies is daarom: testen! Op het marketing automaten platform van MailCampaigns kun je hierbij handig gebruik maken van A/B testen.

Overzicht van emoticons

Ben jij er al uit? In ons Kenniscentrum hebben we een overzicht gemaakt van de meest gebruikte emoticons met de bijbehorende decimale emoticon codes. Met deze codes gebruik je de emoticons makkelijk in MailCampaigns. Je hoeft de code alleen maar te kopiëren uit de tabel en te plakken in de gewenste tekst in MailCampaigns (bijvoorbeeld de onderwerpregel). 

Bekijk alle emoticons

Meer weten?

Vond je dit een leuk artikel en ben je benieuwd hoe deze actualiteit invloed kan hebben op jouw organisatie? Neem dan contact met Wouter op. Natuurlijk kun je ons altijd bellen op 06 12 345 678 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Contact opnemen

Gerelateerde blogs

Hoe zet je lead nurturing slim in?

Welkomstmail

De kracht van de header en footer

Tips op maat?

Commitment op resultaat

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Kom je er nog steeds niet uit? Denise helpt je graag. Zij creëert inzicht in jouw situatie en biedt een oplossing op maat. 

Bel haar op 06 427 723 79 of plan een adviesgesprek in. 

Vertel mij meer

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.