Zo zet je e-mail effectief in bij omnichannel.

Met e-mail marketing verbind je gemakkelijk je offline en online klanten aan elkaar. Wie in de winkel een product ziet kan dit later online kopen. Net als dat iemand geïnspireerd kan worden door een mail en later in de winkel het koopt. Bij een goede omnichannel strategie mag e-mail marketing zeker niet ontbreken.

Hoe zet je e-mail effectief in bij omnichannel?

1. Verzamel e-mailadressen
Je wilt zowel op je webshop als in je winkel weten wie er komt. Trigger de bezoeker van je webshop met een floating bar of pop-up om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Ditzelfde geldt voor de bezoeker van je winkel. Zorg dat je zijn e-mailadres ontvangt. Plaats bijvoorbeeld een scherm of tablet in de winkel waar de klant zich kan inschrijven.

In beide gevallen is het belangrijk de klant te overtuigen om zich in te schrijven. Maak dus duidelijk waarom iemand zich inschrijft en wat hij hiervoor terugkrijgt. Een extra prikkel bij inschrijving, bijvoorbeeld een kortingscode, werkt conversieverhogend.

2. Heet je klanten welkom
In de winkel begroet je de klanten als ze binnenkomen. Doe dat dus ook in de e-mails die ze ontvangen. Bedank ze voor hun aanmelding en leg uit wat ze kunnen verwachten. Stel jezelf nog voor en vraag of zij dit ook willen doen. Zo verzamel je meer informatie over de klant en kun je hem betere content en/of aanbiedingen sturen.

3. Personaliseer en segmenteer
Door meer informatie te vragen van de klant kun je je e-mails ook personaliseren. Hoi Peter is beter dan Hoi klant. Daarnaast kun je op basis van de informatie die de klant je gegeven heeft en/of zijn aankoophistorie segmenteren. Waarmee je dus alleen relevante content gaat sturen naar die klant. Dit verhoogt de open- en klikrates van de mails enorm en ook de conversie schiet omhoog.

Maar je kunt je database ook segmenteren op bijvoorbeeld 5 kilometer van de winkel. Zo kun je de juiste personen uitnodigen voor een bezoek aan je winkel. Dit kunnen dus ook klanten van de webshop zijn.

4. Een goed voorbeeld
Voor onze klant Duifhuizen hebben we een omnichannel campagne bedacht en ook uitgevoerd.