Meer weten?Neem contact op
Terug

Win-back campagne

Win jouw klanten terug met een krachtige win-back campagne. Klanten die langere tijd niet meer actief zijn geweest op de webshop of die de nieuwsbrief niet meer openen zijn te reactiveren. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een speciaal aanbod richting alle klanten die zes maanden lang niets hebben besteld. In deze blog lees je welke win-back campagnes je kan inzetten om jouw klanten terug te winnen.

Win-back campagne voor inactieve klanten

Om succesvol inactieve klanten te benaderen, moet je eerst definiëren wanneer een klant inactief is. Dit is voornamelijk afhankelijk van de productlevenscyclus van je product of dienst. Iemand die een bus haarlak koopt zal eerder een nieuwe bestelling plaatsen dan iemand die een MacBook aanschaft. Als je deze periode hebt gedefinieerd, dan kan je aan de slag met het opstellen van je campagne. Bij het opstellen van deze campagne moet je op de volgende punten letten:

  1. Segmenteer. Zo kan je per segment bepalen waarom een klant inactief is en na hoeveel dagen ze een e-mail moeten ontvangen. Bekijk onze presentatie voor meer informatie over dit onderwerp.
  2. Maak de mailing persoonlijk. Je hebt immers al een relatie met de klant. Gebruik deze relatie om de mailing zo relevant mogelijk te maken voor de ontvanger.
  3. Overtuig de klant om terug te komen. Maak aan de klant duidelijk wat jullie zo uniek (USP’s) maakt en verlaag de drempel om terug te komen, bijvoorbeeld door een kortingscode.
  4. Maak gebruik van verschillende versies. Door de resultaten van de verschillende versies naast elkaar te leggen maak je uiteindelijk de ultieme win-back campagne.

Win-back campagne voor inactieve lezers

Als ontvangers een bepaalde tijd de nieuwsbrieven niet meer openen, dan zijn ze te reactiveren met een speciale win-back mail voor niet-openers. Deze wordt gestuurd naar alle ontvangers die al een aantal e-mails de nieuwsbrief niet meer heeft geopend. Dit zorgt ervoor dat jouw lijst met contactpersonen actueel blijft en heeft een positief effect op de e-mail reputatie van jouw domein. Let bij het opstellen van de mailing op de volgende punten:

  1. Overtuig de ontvanger op een leuke manier om aangemeld te blijven voor de nieuwsbrief. Dit is immers het doel van je campagne.
  2. Toon een duidelijke optie om uit te schrijven. Dit voorkomt frustratie bij de ontvanger.
  3. Vraag om feedback. Met deze data maak je de mailings nog relevanter voor de ontvanger.
  4. Reageert een ontvanger niet? Schrijf hem dan uit. Zo blijft je contactpersonenlijst actueel.

Einde productlevenscyclus

Maak van je bestaande klanten weer nieuwe klanten. Als het contract met één van je klanten afloopt of een aangeschaft product aan het einde van zijn productlevenscyclus zit, dan is deze klant te benaderen om opnieuw klant te worden. Voor deze campagne is het van belang dat je beschikt over actuele data, zodat je precies weet in welke fase je klanten zitten. Zo voorkom je tevens dat een klant inactief wordt.

Verwante onderwerpen: