Meer weten?Neem contact op
Terug

Welkomstmail.

Als je een winkel binnenloopt, dan verwacht je een vriendelijke begroeting van het personeel. Dit is in de wereld van e-mail marketing niet anders. Een contactpersoon die zich actief inschrijft voor een nieuwsbrief verwacht welkom te worden geheten. Hoe je dit doet? Door een welkomstmail in te zetten! Een eerste indruk maak je namelijk maar één keer.

Waarom de welkomstmail?

De eerste klap is een daalder waard. Vanaf de start bouw je al een goede relatie met een contactpersoon op. Deze relatie zorgt ervoor dat de contactpersoon langer gebonden blijft aan jouw merk. Met een succesvolle mail creëer je de juiste verwachtingen bij een nieuw contactpersoon.

Maak een planning

Maak een doelstelling die je wilt behalen met de welkomstmail. Met de doelstelling in je achterhoofd ga je vervolgens kijken wat er nodig is om deze doelstelling te behalen. Dit is voornamelijk afhankelijk van de doelgroep. Stel dan ook de vragen: wat willen mijn contactpersonen ontvangen? En hoevaak willen ze dit ontvangen?

Zet de juiste toon

Zorg ervoor dat de e-mail persoonlijk over komt. Niemand zit te wachten op een massa e-mail die voor iedere contactpersoon hetzelfde is. Spreek de ontvanger (indien mogelijk) aan met zijn of haar naam. Leg daarnaast uit waarom het goed is dat ze staan ingeschreven voor de nieuwsbrief.

Schep de juiste verwachtingen

Als contactpersonen zich inschrijven voor de nieuwsbrief, dan verwachten ze hier ook iets voor terug. Deze verwachting moet overeen komen met de beloning die jij geeft in de welkomstmail. Schrijven contactpersonen zich in om het laatste e-book te ontvangen? Stuur dit e-book dan ook gelijk mee.

Double opt-in

Bij een double opt-in moet een contactpersoon de inschrijving eerst nogmaals bevestigen. Zo weet je zeker dat de inschrijver ook echt gemotiveerd is om jouw e-mails te ontvangen. Het is gewenst om de e-mail met de double opt-in los te sturen van de welkomstmail. Om zo de focus te leggen op het bevestigen van de inschrijving.

Welkomstmail instellen in MailCampaigns?

Bekijk hier het artikel in ons kenniscentrum: “Welkomstmail instellen in MailCampaigns”.

 

Verwante onderwerpen: