Verlaten winkelwagen mail

Een webshopklant die het winkelmandje niet afrekent… Een bekend probleem binnen de e-commerce. Hoe win je deze klant terug? En misschien belangrijker: Wat is de reden dat de klant het wagentje verlaat?

Lees meer over:
tim1200

Tim

Chief Operational Officer

Een klant heeft heel de webshop afgestruind en heeft uiteindelijk een product uitgekozen. Maar, eenmaal in het winkelwagentje besluit hij toch niet overgaan tot een aankoop. Wat is de reden hier van? Hoe win je deze klant terug?

Een klant kan in het bestelproces om verschillende redenen afhaken, denk bijvoorbeeld aan de prijs, verzendkosten of afleiding tijdens het bestellen. Toch ben je deze klanten niet voorgoed kwijt. Door een slimme verlaten winkelwagen campagne in te stellen, zijn deze klanten weer terug te halen. Maar het is goed om eerst te gaan kijken waarom jouw klanten het winkelwagentje verlaten.

Waarom verlaten klanten hun winkelwagentje?

Uit onderzoek van VWO blijkt dat gemiddeld 60% van alle winkelwagentjes wordt achtergelaten. Klanten geven hier verschillende redenen voor op. Zo kwamen in het onderzoek de volgende oorzaken naar voren:

  • 25% verlaat het winkelwagentje vanwege onverwachtse verzendkosten.
  • 22% wil geen account aanmaken.
  • 17% deed research om later een aankoop te doen.
  • 15% vertrouwde de beveiliging van de betaling niet.
  • 9% vond de checkout te langdradig en verwarrend.
  • 8% kon geen kortingscode vinden.
  • 4% vond de verzending te lang duren.

Hoe win ik deze klanten terug?

Van alle verlaten winkelwagentjes is maar liefst 72% niet onherroepelijk verloren. Dit biedt genoeg kansen om een groot aantal klanten terug te winnen. Eén van die kansen is een verlaten winkelwagen mail. Dit is een e-mail die automatisch wordt verstuurd nadat een klant zijn of haar winkelwagentje verlaat. Deze e-mail kan zowel commercieel als service gericht zijn. Enkele voordelen van deze e-mail zijn:

  • De gemiddelde orderwaarde van aankopen die alsnog gedaan zijn na het ontvangen van deze e-mail ligt 14,2% hoger dan normale aankopen.
  • Maar liefst 44% van de e-mails wordt geopend.
  • 12% van de openers klikt uit eindelijk naar jouw website.
  • 30% van de klikkers gaat uiteindelijk over tot een aankoop.

Win jouw klanten terug

Wil jij je klanten terugwinnen? Meer omzet uit de online verlaten winkelwagens halen? Laat ons je helpen. Met onze ervaring en jouw kennis van je webshop bereiken we jouw doelen.

Plan een adviesgesprek

Gerelateerde blogs

Ontdek de kracht van kinetic e-mails

Hoe een CDP of DMP je e-mail marketing conversie kan verhogen

Zo voorkom je saaie e-mails (en val je op in de inbox)

Vallen jouw resultaten tegen?

Laat e-mail marketing écht voor je werken

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Maar soms leveren de beste inspanningen niet op wat je voor ogen hebt. Jesse helpt je graag om jouw kansen inzichtelijk te maken.

Bel hem op 06-43458167 of plan een gesprek. 

Spot mijn kansen

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.