Meer weten?Neem contact op
Terug

Verlaten winkelwagen mail

Een klant heeft heel de webshop afgestruind en heeft uiteindelijk een product uitgekozen. Maar, eenmaal in het winkelwagentje besluit hij toch niet overgaan tot een aankoop. Wat is de reden hier van? Hoe win je deze klant terug? Een klant kan om verschillende redenen afhaken tijdens het bestelproces, denk bijvoorbeeld aan de prijs, verzendkosten of afleiding tijdens het bestelproces. Toch ben je deze klanten niet voorgoed kwijt. Door een slimme verlaten winkelwagen mail in te stellen, zijn deze klanten weer terug te halen. Maar het is goed om eerst te gaan kijken waarom klanten het winkelwagentje verlaten.

Waarom verlaten klanten hun winkelwagentje?

Uit onderzoek van VWO blijkt dat gemiddeld 60% van alle winkelwagentjes verlaten wordt. Klanten geven verschillende redenen aan als oorzaak van het verlaten. Zo komen uit hetzelfde onderzoek de volgende redenen naar voren dat:

  • 25% verlaat hun winkelwagentje vanwege onverwachtse verzendkosten.
  • 22% wil geen account aanmaken.
  • 17% deed research om later een aankoop te doen.
  • 15% vertrouwde de beveiliging van de betaling niet.
  • 9% vond de checkout te langdradig en verwarrend.
  • 8% kon geen kortingscode vinden.
  • 4% vond de verzending te lang duren.

Hoe win ik deze klanten terug?

Van alle verlaten winkelwagentjes is maar liefst 72% niet onherroepelijk verloren. Dit biedt genoeg kansen om een groot aantal klanten terug te winnen. Eén van die kansen is een verlaten winkelwagen mail. Dit is een e-mail die automatisch wordt verstuurd nadat een klant zijn of haar winkelwagentje verlaat. Deze e-mail kan zowel commercieel als service gericht zijn. Enkele voordelen van deze e-mail zijn:

  • De gemiddelde orderwaarde van aankopen die alsnog gedaan zijn na het ontvangen van deze e-mail ligt 14,2% hoger dan normale aankopen.
  • Maar liefst 44% van de e-mails wordt geopend.
  • 12% van de openers klikt uit eindelijk naar jouw website.
  • 30% van de klikkers gaat uiteindelijk over tot een aankoop.
Verwante onderwerpen: