Meer weten?Neem contact op
Terug

Verjaardagsmail: hoe gebruik je deze effectief?

Als één van je klanten jarig is, dan wil je die natuurlijk feliciteren. Dit is goed voor het opbouwen van een klantenrelatie en een uitgelezen kans om e-mail marketing toe te passen. Maar hoe zet je een succesvolle verjaardagsmail op?

Wat is een verjaardagsmail?

Een verjaardagsmail is een mail die je stuurt om iemand te feliciteren met zijn of haar verjaardag. Maar in een B2B omgeving kan je deze e-mail ook prima gebruiken om een bedrijf te feliciteren met een jubileum, bijvoorbeeld als ze 5 jaar bestaan. Wist je dat een verjaardagsmail tot 25 keer zo effectief is ten opzichte van een standaard nieuwsbrief? De reden hiervoor is dat een verjaardagsmail gepersonaliseerd is en hierdoor relevant voor de ontvanger om hem te openen.

Is een verjaardagscampagne moeilijk in te stellen?

Een verjaardagscampagne is vrij gemakkelijk in te stellen. De enige data die je nodig hebt is een datum (verjaardag of jubileum) en een naam (contactpersoon of bedrijfsnaam). Binnen MailCampaigns stel je eenvoudig een automatische mailingregel in voor een verjaardagscampagne. Je geeft in deze regel aan wanneer de e-mail moet worden verzonden. Dit kan bijvoorbeeld op de verjaardag zelf zijn, maar ook één week van te voren. Als ludieke actie kan je hem ook expres één dag te laat versturen, om zo niet te verdwijnen tussen alle andere verjaardagsmails.

Hoe ziet een verjaardagsmail eruit?

Zorg ervoor dat de e-mail past bij de doelgroep. Bedenk dus een thema voor je e-mail en welke boodschap je wilt afgeven. Krijgt de ontvanger alleen een felicitatie of ook een beloning? Als je kiest voor een beloning, zorg dan dit een persoonlijke kortingscode is. Zo krijgt de ontvanger het idee dat de code speciaal voor hem of haar is. Tegenwoordig worden er veel verjaardagmails verstuurt, zorg er dus voor dat die van jou opvalt in de inbox. Door de e-mail persoonlijk te maken, zal hij eerder worden geopend. Wij raden dan ook zeker aan om de naam van de ontvanger in het onderwerp van de e-mail te gebruiken.

Tijdstip & frequentie van verzenden

Stuur je één e-mail of verstuur je er meerdere? En stuur je ze op de dag zelf of een periode er voor? Dit hangt volledig van je doelgroep af. Is je doelgroep heel divers? Stel dan meerdere campagnes in om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Als je gebruikt maakt van een kortingscode met een einddatum, dan kan je nog een reminder sturen als de kortingscode bijna verlopen is. Dit bevordert het gebruik van de kortingscode. Deze reminder is ook volledig te automatiseren, zodat je er geen omkijken naar hebt.

Verwante onderwerpen: