Personalisatie, een term die anno 2019 steeds belangrijker wordt. Want met de online mogelijkheden van nu, wordt er een hele bak met data verzameld en deze data kun je inzetten voor onder andere e-mailmarketing. Door jouw e-mails te personaliseren zorg je er voor dat de mail beter aansluit bij de doelgroep. Relevantie draagt direct bij aan een hogere openrate en click-through rate. Een hogere click-through rate zorgt voor meer bezoekers op de website, wat meestal bijdraagt aan de omzet. Een betere reden om serieus naar personalisatie te kijken kun je niet krijgen. We geven je daarom in dit blog drie manieren om personalisatie toe te passen binnen jouw e-mail marketing kanaal.
Wanneer jouw website een inschrijfformulier heeft, bestelmogelijkheden heeft of een andere manier hanteert om data te verzamelen, is deze data te koppelen aan jouw e-mailmarketing kanaal. Mits deze data wordt verzameld middels een legitieme opt-in uiteraard. Het e-mailadres van een contactpersoon is dan gekoppeld aan een voornaam, achternaam, geboortedatum, locatie etc. Dit type data maakt het mogelijk om mails zeer persoonlijk te maken.
Maak daarom gebruik van deze mogelijkheid en gebruik deze data op bijvoorbeeld een van de deze manieren:
Segmenten kun je zien als filters die je over een groep ontvangers heen legt. Deze filters bepaal je op basis van een aantal criteria, zoals locatie, interesse, order historie, stijlprofielen etc. Op basis van die criteria kun je personalisatie toepassen.
Personalisatie toepassen door middel van segmenten doe je met dynamische content. Dynamische content zijn bijvoorbeeld producten, teksten of afbeeldingen die je alleen laat zien aan een bepaald segment. Het is dus mogelijk om jurkjes in een mailing te plaatsen die alleen mensen te zien krijgen die ooit al eens jurkjes gekocht hebben. Op die manier kun je een hele mailing aanpassen per doelgroep en krijgen ontvangers de content de zien waar ze ook echt op zitten te wachten.
Wanneer je een webshop hebt en e-mailmarketing effectief wilt inzetten, kun je alle data uit jouw shop gebruiken en inladen (ook hier geldt dat deze data alleen gebruikt mag worden wanneer ontvangers hier toestemming voor hebben gegeven). Zo kun je jouw nieuwsbrieven vullen met automatisch ingeladen content. Denk hierbij aan producten die je kunt aanbevelen aan de lezer op basis van order historie. Dit zelfde geldt voor speciale aanbiedingen. Denk bijvoorbeeld aan een klant die alleen maar boeken van een bepaalde schrijver koopt, wanneer er dan een aanbieding komt van die bepaalde schrijver, kun je die klant alleen die aanbieding toesturen. Zo blijven jouw aanbiedingen relevant voor je klanten.
Wil jij dat jouw nieuwsbrieven meer omzet gaan opleveren en wil je daarom personalisatie inzetten? Laat het ons dan vooral weten, we kijken graag met je mee.