Meer weten?Neem contact op
Terug

Drie manieren om personalisatie toe te passen in e-mail marketing

Personalisatie, een term die anno 2019 steeds belangrijker wordt. Want met de online mogelijkheden van nu, wordt er een hele bak met data verzameld en deze data kun je inzetten voor onder andere e-mailmarketing. Door jouw e-mails te personaliseren zorg je er voor dat de mail beter aansluit bij de doelgroep. Relevantie draagt direct bij aan een hogere openrate en click-through rate. Een hogere click-through rate zorgt voor meer bezoekers op de website, wat meestal bijdraagt aan de omzet. Een betere reden om serieus naar personalisatie te kijken kun je niet krijgen. We geven je daarom in dit blog drie manieren om personalisatie toe te passen binnen jouw e-mail marketing kanaal.

Personaliseer door praktische gegevens van de ontvanger

Wanneer jouw website een inschrijfformulier heeft, bestelmogelijkheden heeft of een andere manier hanteert om data te verzamelen, is deze data te koppelen aan jouw e-mailmarketing kanaal. Mits deze data wordt verzameld middels een legitieme opt-in uiteraard. Het e-mailadres van een contactpersoon is dan gekoppeld aan een voornaam, achternaam, geboortedatum, locatie etc. Dit type data maakt het mogelijk om mails zeer persoonlijk te maken.

Maak daarom gebruik van deze mogelijkheid en gebruik deze data op bijvoorbeeld een van de deze manieren:

  • In de onderwerpregel:
    Het is nu bijna alsof jouw ontvangers een mail van een kennis ontvangen, want zijn of haar naam staat in de onderwerp regel. Bijvoorbeeld: “Bekijk nu onze nieuwe collectie Linda”. De naam Linda wordt ingeladen wanneer de ontvanger Linda heet uiteraard.
  • In de snippet:
    De snippet is de tekst onder de onderwerpregel. Deze is ook geheel aanpasbaar. Je kunt ook hier de naam inladen of een ander type gegeven zoals bijvoorbeeld: “We hebben items voor je die je zeker leuk vindt Linda”.
  • In de tekst zelf:
    Dezelfde naam is in te laden in de tekst van een mail. Beginnen jouw nieuwsbrieven met een stukje tekst over bijvoorbeeld de nieuwste collectie, dan kun je data prima inladen in de tekst. De ontvanger zal denken dat de tekst speciaal aan hem/haar geschreven is. Bijvoorbeeld: “Weet je wat voor dag het vandaag is Linda? Het is eindelijk zo ver om onze nieuwste collectie te lanceren. We zijn blij dat we jou mogen meenemen in het proces naar de collectie toe.”
  • Binnen automatische campagnes:
    Gebruik deze zelfde data om automatische campagnes in te richten, zoals een verjaardagsmail.
    Wanneer je de geboortedatum van een ontvanger weet kun je dus een mail sturen op zijn/haar verjaardag.

Personaliseer door segmentatie

Segmenten kun je zien als filters die je over een groep ontvangers heen legt. Deze filters bepaal je op basis van een aantal criteria, zoals locatie, interesse, order historie, stijlprofielen etc. Op basis van die criteria kun je personalisatie toepassen.

Personalisatie toepassen door middel van segmenten doe je met dynamische content. Dynamische content zijn bijvoorbeeld producten, teksten of afbeeldingen die je alleen laat zien aan een bepaald segment. Het is dus mogelijk om jurkjes in een mailing te plaatsen die alleen mensen te zien krijgen die ooit al eens jurkjes gekocht hebben. Op die manier kun je een hele mailing aanpassen per doelgroep en krijgen ontvangers de content de zien waar ze ook echt op zitten te wachten.

Personaliseer door automatisch in te laden data

Wanneer je een webshop hebt en e-mailmarketing effectief wilt inzetten, kun je alle data uit jouw shop gebruiken en inladen (ook hier geldt dat deze data alleen gebruikt mag worden wanneer ontvangers hier toestemming voor hebben gegeven). Zo kun je jouw nieuwsbrieven vullen met automatisch ingeladen content. Denk hierbij aan producten die je kunt aanbevelen aan de lezer op  basis van order historie. Dit zelfde geldt voor speciale aanbiedingen. Denk bijvoorbeeld aan een klant die alleen maar boeken van een bepaalde schrijver koopt, wanneer er dan een aanbieding komt van die bepaalde schrijver, kun je die klant alleen die aanbieding toesturen. Zo blijven jouw aanbiedingen relevant voor je klanten.

 

Wil jij dat jouw nieuwsbrieven meer omzet gaan opleveren en wil je daarom personalisatie inzetten? Laat het ons dan vooral weten, we kijken graag met je mee.

Verwante onderwerpen: