Meer weten?Neem contact op
Terug

Is AMP de toekomst?

Als het aan Google ligt staat onze inbox binnenkort vol met interactieve content. Het bedrijf kondigde half februari namelijk de integratie van het open-source protocol Accelerated Mobile Pages (AMP) aan. Gmail zal als eerste grote ESP de techniek gaan integreren. Hoewel de mogelijkheden eindeloos zijn valt de ontwikkeling niet bij iedereen in de smaak, we zetten de voor- en nadelen voor je op een rijtje.

AMP

Het protocol  (AMP) is nu ongeveer 2,5 jaar in ontwikkeling en geeft e-mail content een nieuwe dimensie, door gebruikers de mogelijkheid te geven te browsen binnen hun mailcliënt. Ook zorgt de methode ervoor dat de laadtijden korter worden en er een nieuwe gebruikersdynamiek ontstaat. AMP opent de deuren voor interactie binnen e-mails, gebruikers kunnen nieuwe vensters openen zonder daarbij hun mailbox te verlaten en ook is het mogelijk om informatie (zoals formulieren) direct te verzenden.

Kansen voor marketeers

Interactieve elementen zorgen ervoor dat je merk opvalt tussen de lijst aan ‘statische’ e-mails in de hedendaagse inbox. De laatste tijd is er al een steeds grotere adoptie van carrousels binnen e-mail zichtbaar, maar met AMP zijn dergelijke functies een stuk makkelijker te implementeren. Wat het protocol echt onderscheidt is de mogelijkheid tot het plaatsen van dynamische content. Voorbeeld: wanneer een gebruiker jouw e-mail opent op een moment dat een promotie al is verlopen zal het protocol automatisch nieuwe producten weergeven, deze live content zorgt er dus voor dat je mails relevant blijven ongeacht het moment van openen.

Een aantal andere toepassingen voor AMP zijn het opnemen van formulieren, browsen binnen je mailprogramma, het inplannen van een afspraak (RSVP) of het verzenden van informatie. Tijdens de Developer Conference in Amsterdam liet google zien dat ook javascript kan draaien binnen AMP. De reden dat scripts binnen e-mail vooralsnog niet werden ondersteund is het gevaar voor malware. De vooruitgang van het AMP is de mogelijkheid om interactieve elementen te implementeren zonder het gevaar van malware.

Beta

Momenteel is AMP binnen Gmail enkel toegankelijk voor developers, door je aan te melden via deze link is het mogelijk om deel te nemen aan de beta. Wanneer Google de techniek precies openstelt voor het grote publiek is nog onduidelijk, dit zal ergens later dit jaar zijn. Hoewel Gmail een van de grootste ESP’s is blijft de aantrekkelijkheid van AMP momenteel laag, voor een bredere adoptie onder de developers zullen eerst meerdere bedrijven de techniek moeten omarmen. Grote bedrijven als Pinterest en Booking.com zijn momenteel volop bezig met het testen van de bruikbaarheid.

Tegenstanders

Toch zijn er nog een hoop mensen kritisch, het gebruik van AMP zorgt er namelijk voor dat gebruikers eerder geneigd zijn om te blijven surfen in hun mailprovider en daardoor niet de website bezoeken. De links binnen deze techniek linken niet automatisch door naar je website. De ontvanger blijft voornamelijk binnen het e-mail programma, waardoor er minder traffic naar je website word verkregen. Dit is een van de grootste knelpunten van AMP.

Ook tracking pixels zijn door deze ontwikkeling onbruikbaar omdat het laden van HTML-scripts naast AMP niet mogelijk is. Vanuit een marketing perspectief zal er dus nog het e.e.a. moeten veranderen voordat het Google protocol omarmt kan worden. Toch lijkt het in ieder geval zeker dat we in de toekomst nog meer van AMP gaan horen.

Verwante onderwerpen: