Meer weten?Neem contact op
Terug

Gebruik A/B testen voor waardevolle inzichten

Wat werkt beter? Een rode of groene button gebruiken? Ontvangers wel of niet persoonlijk aanspreken? Bij het opstellen van een mailing vraag je je dit vast wel eens af. Met gebruik van A/B testen kun jij hier nu achterkomen!

 

A/B testen: wat is dat?

Met A/B testen kun je variabelen met elkaar vergelijken om te bepalen welke het best presteert. Met presteren bedoelen we bijvoorbeeld een hoge open-rate of click-through-rate. A/B testen is een snelle, makkelijke en goedkope manier om tot verrassende inzichten te komen. Deze inzichten geven je ruimte tot verbetering en groei van je e-mailmarketing. Door je activiteiten te blijven testen word jij een slimme marketeer!

Waarom A/B testen?

A/B testen geven inzicht in het gedrag van je doelgroep. Enorm belangrijk! Deze inzichten zijn natuurlijk pas waardevol wanneer je er echt iets mee doet. Opgedane kennis heb je nodig om je mailings zo goed mogelijk op je ontvangers af te stemmen. En een goed afgestemde mailing heeft veel meer potentie om positieve invloed te hebben op de open rate en click-through-rate. Zie je dat jouw ontvangers de mail veel eerder openen wanneer ze persoonlijk worden aangesproken? Pas dit dan ook toe in je volgende mailings!

Hoe werkt het en waar moet ik op letten?

Zorg altijd dat je een doel van de test voor ogen hebt. Start daarna met het maken van je originele mail: versie A. Hier maak je een kopie van, versie B, waarbij je één element verandert. Het meest belangrijk voor een goede A/B test is het vergelijken van maar één variabele per keer, zodat je precies weet welk element het verschil maakt. Daarbij is het wel zo handig dat je variabelen test die je kunt inzetten bij meerdere mailings.
Om appels met appels te vergelijken test je jouw mailing natuurlijk binnen dezelfde ontvangersgroep. Hiermee voorkom je dat andere factoren niet van invloed zijn.

Let er wel op dat je de test voldoende looptijd geeft om conclusies te trekken en ga er niet vanuit dat resultaten altijd geldig blijven. Afhankelijk van je vooraf gekozen doelstelling bepaal je nu welke versie ‘winnaar’ is. Bij het testen van de onderwerpregel zul je kijken naar de hoogste open-rate, terwijl je bij het testen van de call-to-action button de winnaar kiest op basis van de click-through-rate. Natuurlijk kan een A/B test ook geen verschil opleveren. Dat is niet negatief, maar geeft je juist zekerheid. Vraag jezelf bij kleine verschillen af of het daadwerkelijk om een verschil gaat, of dat het is ontstaan door toeval.

Wat ga je testen?

Nu je dit leest zijn er vast ideeën die je te binnen schieten. We geven je enkele voorbeelden van variabelen die je kunt testen:

  • Onderwerpregel
    Wel of niet persoonlijk aanspreken? Wel of geen onderwerpregel in vraagvorm? Wel of geen emoji? Lang of kort?
  • Afzendernaam
    Wel of geen persoonlijke afzender?
  • Type aanbieding
    10% of €5 korting
  • Call-to-action
    Tekst en kleurgebruik in de button
  • Afbeeldingen
    Wel of geen header met afbeelding?
  • Verzendtijdstip of -dag

Wist je dat het in MailCampaigns zelfs mogelijk is om meer dan twee varianten naast elkaar te testen?

En nu: aan de slag!

Hopelijk ben je nieuwsgierig geworden om ook aan de slag te gaan met A/B testen. Je zult zien dat zelfs de kleinste veranderingen een groot verschil kunnen maken! A/B testen is in MailCampaigns een optie die standaard toegankelijk is en biedt zelfs de mogelijkheid om meer dan twee varianten van één mailing te vergelijken.

Leverde jouw test een geweldig resultaat op? Laat het ons weten! Kom je er niet aan uit of wil je graag advies van een van onze e-mail marketeers? Neem dan contact met ons op.

Verwante onderwerpen: