Meer weten?Neem contact op
Terug

Wat is e-mailreputatie en hoe verhoog ik deze?

Hoe zorg je ervoor dat jouw e-mails niet in de spamfolder terecht komen? Als het op e-mail marketing aankomt, dan is e-mailreputatie alles. De partij waar iemand een e-mailadres afneemt, bepaalt aan de hand van reputatie of jouw e-mail in de inbox of in de spamfolder terecht komt. Ze hebben hier een aantal vaste factoren voor. Maar welke zijn dat? En hoe zorg je ervoor dat jouw reputatie hoog blijft?

Bouncerate

Als een e-mail niet aankomt bij de ontvanger, dan wordt dit als een bounce gezien. De e-mail stuitert dan eigenlijk terug richting de zender. Wanneer een verzender veel bouncers heeft, dan kan dit erop duiden dat de e-mail lijst niet schoon is. Gemiddeld ligt het bouncepercentage rond de 3%. Ligt jouw bouncepercentage hoger? Dan kan dit nadelig zijn voor jouw e-mailreputatie.

Tips tegen bouncers

#1 Double opt-in: Bij een double opt-in ontvang je een e-mail waarin je de aanmelding eerst moet bevestigen voordat je ingeschreven staat. Zo weet je zeker dat de inschrijver ook echt gemotiveerd is om jouw e-mails te ontvangen. Ook komen er zo geen foutieve e-mailadressen in jouw contactpersonenlijst.

#2 Let op foutieve adressen: Een foutje is zo gemaakt, zo ook bij het invoeren van een e-mailadres. Echter wordt dit foutje wel een bounce als jij een e-mail stuurt naar een fout e-mailadres. Probeer dan ook je lijsten te controleren op foute e-mailadressen. Let er bijvoorbeeld op of de domeinnaam wel klopt.

#3 Actuele lijst: Zorg ervoor dat jouw adressenlijst actueel blijft. Een contactpersoon die nooit de mailings opent kan inactief zijn, bijvoorbeeld omdat hij of zij tegenwoordig een nieuw e-mailadres heeft. In MailCampaigns zit de functie “contactpersonen opschonen”, deze functie kan je gebruiken om zulke contactpersonen eruit te filteren.

Relevantie

Een lage open rate kan erop duiden dat de e-mails niet relevant zijn voor de ontvangers. En irrelevante e-mails worden vaak als spam gezien. Zorg er dus voor dat jouw e-mails zo relevant mogelijk zijn voor de ontvangers. Maar hoe doe je dit?

  • Segmentatie: Door segmenten te maken kan je precies de juiste doelgroep voor de nieuwsbrief selecteren.
  • Personalisatie: Spreek de ontvangers gerust persoonlijk aan, zo weten ze dat de e-mail aan hun gericht is. Tevens kan je alle beschikbare gegevens gebruiken in een e-mail, zo laat je merken dat je de klant echt kent.
  • Wees herkenbaar: Zo weet de ontvanger precies van wie de e-mail is en zullen ze hem eerder openen. Zorg ook voor een persoonlijke afzendernaam, wij gebruiken bijvoorbeeld Tim (tim@mailcampaigns.nl). Dit komt persoonlijker over in de inbox.
  • Wees duidelijk: Laat je contactpersonen bij inschrijving meteen weten wat ze kunnen verwachten. Dit kan je doen door een korte samenvatting te geven bij het inschrijfveld of door een welkomstmail op te stellen.

Consistentie

Probeer zo consistent mogelijk te zijn met het aantal maandelijks verzonden e-mails. Omdat spammers over het algemeen geen regelmatige zendfrequentie aanhouden, kijken veel e-mailproviders naar hoe regelmatig jij mailings verstuurt. Als je dus opeens veel meer e-mails gaat versturen, komt het voor e-mailproviders over als spam.

Spamklachten

Ontvangers kunnen een e-mail als spam markeren, wat natuurlijk nadelig is voor jouw e-mailreputatie. Maar hoe ga je deze spamklachten tegen? Relevantie is één van de belangrijkste punten om dit te voorkomen, maar toch zijn er ook nog andere punten:

  • Toon een duidelijke uitschrijflink, zo zal de ontvanger eerder uitschrijven dan de e-mail als spam aanmelden.
  • Koop geen contactlijsten! Naast dat het vaak illegaal is, heeft het ook een negatief effect op je resultaten. Ingekochte contactpersonen zijn (vaak) niet relevant voor jouw mailings. Als je zelf een lijst gaat opbouwen, dan zal je veel hogere resultaten behalen.
Verwante onderwerpen: