Meer weten?Neem contact op
Terug

Je e-mail template: dé basis voor succes

Voor succesvolle e-mail marketing dient de basis goed te zijn. De e-mail template is een belangrijk onderdeel hiervan. Waar begin je? En welke elementen zijn belangrijk om in de e-mail template op te nemen? Je leest het in deze blog!

Doel: conversie

Het doel van een e-mail marketing is duidelijk: conversie! Wat de conversie(s) is/zijn verschilt per klant en hun doelgroep. Voorbeelden van een conversie zijn:
• Een website bezoek
• Een aankoop
• Een contactverzoek
• Een afspraak
• Het downloaden van een document

Ook branding, exposure en top-of-mind blijven is een e-mail marketing doel.

Voor een succesvolle, converterende e-mail template dien je dus eerst helder te hebben met welk doel je e-mail marketing inzet. Op deze manier ga je hier met de e-mail template op sturen. De e-mail template helpt je om je conversies te behalen.

Look and feel

Zorg dat je e-mail template aansluit op de rest van je online én offline media-uitingen. Hanteer hierin een herkenbare en consistente huisstijl. Dit geeft je doelgroep vertrouwen, rust en herkenning.

Kijk daarnaast naar je (potentiële) klanten en de daarbij horende kenmerken en behoeften. Gebruik dit om de look en feel + tone of voice van de template op te baseren. Onderstaand 2 concrete voorbeelden:

Voorbeeld 1:
Is je doelgroep jong en innovatief? Ontwikkel de template dan mobile first en maak gebruik van interactieve elementen. Denk bijvoorbeeld aan een slider , countdown of gepersonaliseerde afbeeldingen.

Voorbeeld 2:
Bestaat je doelgroep uit bouwvakkers (grote handen/duimen) die voornamelijk via hun telefoon bouwmateriaal bestellen? Hanteer dan duidelijke buttons die makkelijk klikbaar zijn.

De header

De header komt iedere mailing terug. Maak de header daarom niet te lang, dit gaat ten kosten van de content/boodschap van de mailing. Iedere mailing stuur je met een bepaalde reden en heeft zijn eigen content, doel en boodschap.

Met name op mobiele apparaten is de ruimte erg kostbaar, het is zonde als de header –iedere mailing- standaard de helft van het scherm in beslag neemt.

Een vast onderdeel in de header is je logo. Zorg dat het logo doorlinkt naar je website. De ontvanger ziet dit als vanzelfsprekend en maakt hier graag gebruik van.

Daarnaast kan de header uitgebreid worden met bijvoorbeeld contactgegevens, slogan, menu-items of een CTA. Dit is afhankelijk van je conversie-doel(en).

Content mogelijkheden

Bedenk vooraf goed wat voor type mailing je wilt gaan versturen. Voorbeelden:
• Informatieve mailings
• Product mailings
• Automatische mailings (welkomstmail, verlaten winkelwagen, follow-up mail, win-back mail, review mail, profielverrijkingsmail, cross-/up-selling mail of loyaliteitsmail.)

Aan de hand van de type mailing kun je bepalen welke content mogelijkheden je nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan zullen productblokken interessant zijn.

Zorg dat de template genoeg variatie mogelijkheden bevat om de gewenste type mailings op te stellen.

De footer

De footer is de ideale plek om extra service informatie weer te geven. Denk bijvoorbeeld aan USP’s, contactgegevens, klantenbeoordelingen, social media en behaalde keurmerken.

Daarnaast is de footer de plek waar de ontvanger “eindigt” na het bekijken van jouw e-mail. Je wil de ontvanger dan niet kwijtraken. Zorg dus voor een button naar je webshop/-site, zodat ze “bij je blijven” en hun zoektocht voortzetten.

Vergeet de uitschrijflink niet, deze is verplicht. Denk ook aan een pagina waarop je contacten hun profielgegevens en andere voorkeuren kunnen wijzigen.

Blijf opvallen in de massa

Innovaties helpen om op te (blijven) vallen in de massa. Onderstaand een aantal innovatieve mogelijkheden die te gebruiken zijn in e-mail templates.

• Slider
• Video
• GIF
• Gepersonaliseerde afbeelding
• Timer (countdown)
• Feedback functionaliteit
• Enquête/poll

Ondersteuning nodig, we helpen je graag!

Dus:

Weet wat je met e-mail marketing wilt bereiken. Weet wie je doelgroep is en wat hun kenmerken en behoeften zijn. Baseer de e-mail template op deze informatie.

Een e-mail template is nooit klaar. Aan de hand van e-mail rapportages kan je deze blijven optimaliseren. Ook is A/B testing een goede manier om je template verder te optimaliseren.

De templates die wij ontwikkelen

Wij doen niet aan kant-en-klare templates. Al onze templates worden op maat gemaakt en uitgebreid getest. Zo creëren wij templates die volledig passen bij de huisstijl van onze klanten en de behoeften van hun doelgroep.

Wij zijn niet bang om nieuwe technologieën in de templates toe te passen en hebben tijdens het ontwerpen altijd de gewenste conversie optimalistie in het achterhoofd.

Door ons gemaakte templates zien? Ga naar:

https://nl.pinterest.com/mailcampaigns/

Verwante onderwerpen: