Je e-mail template: dé basis voor succes

Voor succesvolle e-mail marketing dient de basis goed te zijn. De e-mail template is een belangrijk onderdeel hiervan. Waar begin je? En welke elementen zijn belangrijk om in de e-mail template op te nemen? Je leest het in deze blog!

Doel: conversie

Het doel van e-mail marketing is duidelijk: conversie! Wat de conversie is, kan echter verschillen per gebruiker. Voor jou is een aankoop in je webshop een conversie, maar voor een anders kan het maken van een afspraak een conversie zijn. Meer voorbeelden zijn:

  • Een website bezoek
  • Een aankoop
  • Een contactverzoek
  • Een afspraak
  • Het downloaden van een document

Ook branding, exposure en top-of-mind blijven zijn e-mail marketing doelen.

Zoals altijd begint het dus met een doel. Welk conversiedoel is voor jou belangrijk? Waar wil je met de e-mail marketing op sturen? Zodra je dat helder hebt, kun je de template gericht op dit doel laten ontwikkelen. De e-mail template helpt je dus om je conversiedoelen succesvol te behalen.

Look and feel

Zorg dat je e-mail template aansluit op de rest van je online én offline media-uitingen. Hanteer hierin een herkenbare en consistente huisstijl. Dit geeft je doelgroep vertrouwen, rust en herkenning.

Kijk daarnaast naar je (potentiële) klanten en de daarbij horende kenmerken en behoeften. Gebruik dit om de look-and-feel (vormgeving) en de tone of voice (interactieve stijl) van de template te bepalen. Onderstaand 2 concrete voorbeelden:

Voorbeeld 1:

Is je doelgroep jong en innovatief? Ontwikkel de template dan mobile first en maak gebruik van interactieve elementen. Denk bijvoorbeeld aan een slider, countdown of gepersonaliseerde afbeeldingen.

Voorbeeld 2:

Bestaat je doelgroep uit bouwvakkers (grote handen/duimen) die voornamelijk via hun telefoon bouwmateriaal bestellen? Hanteer dan duidelijke buttons die makkelijk klikbaar zijn.

De header

De header komt terug in iedere mailing. Hoewel hij belangrijk is voor herkenning, is het belangrijk dat je deze niet te groot maakt. Met name op mobiele apparaten is de ruimte erg kostbaar, het is zonde als de header steeds opnieuw de helft van het scherm in beslag neemt. Een te grote header, die bijvoorbeeld de helft (of meer!) van het scherm vult, gaat ten koste van de content en/of boodschap van je bericht.

Een vast onderdeel in de header is je logo. Zorg dat het logo doorlinkt naar je website. De ontvanger ziet dit als vanzelfsprekend en maakt hier graag gebruik van. Daarnaast kan de header uitgebreid worden met bijvoorbeeld contactgegevens, slogan, menu-items of een CTA (call-to-action). Welke keuzes je hierin maakt, hangt af van je conversie-doel(en).

Content mogelijkheden

Hoe je de content – dus het bericht onder de header – invult, is afhankelijk van het doel van je e-mail. Bedenk vooraf goed wat voor type mailing je wilt gaan versturen. Bijvoorbeeld:

  • Informatieve mailings (nieuwsberichten, trends en ontwikkelingen)
  • Product mailings (nieuwe producten, kortingsacties)
  • Automatische mailings (welkomstmailing, verlaten winkelwagen, follow-up mail, win-back mail, review mail, profielverrijkingsmail, cross-/up-selling mail of loyaliteitsmail.)

Aan de hand van het type mailing kun je bepalen welke content mogelijkheden je nodig hebt. Heb je een webshop, dan zullen bijvoorbeeld productblokken interessant zijn.

Zorg dat de template genoeg variatie mogelijkheden bevat om de gewenste types op te kunnen stellen.

De footer

De footer – de afsluiter van iedere e-mail – is de ideale plek om extra service informatie weer te geven. Denk bijvoorbeeld aan USP’s, contactgegevens, klantenbeoordelingen, social media en behaalde keurmerken.

Daarnaast is de footer de plek waar de ontvanger ‘eindigt’ na het bekijken van jouw e-mail. Je wil de ontvanger dan niet kwijtraken. Zorg dus voor een button naar je webshop en/of website, zodat de lezer ‘bij je blijft’ en zijn zoektocht voortzet.

Vergeet de uitschrijflink niet, deze is verplicht. Denk ook aan een pagina waarop je contacten hun profielgegevens en andere voorkeuren kunnen wijzigen.

Blog E-mailtemplate basis voor succes door Heroes Only

Is jouw template future-proof?

Zelfs de beste en meest innovatieve templates hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. Of zijn zelfs toe aan een volledige make-over. Dat kunnen we voor je uit handen nemen. Wat onze experts weten precies hoe we jouw e-mails laten opvallen, de beste conversie laten behalen en toekomstbestendig houden.

Plan een template APK
Heroes Only gepersonaliseerde marketing, e-mail marketing en strategie. 1 op 1 marketing engagement agency | Robbin hoek

Robbin

Chief Operational Officer