Meer weten?Neem contact op
Terug

De meest gemaakte Black Friday fouten

Iedereen kent het wel, het van oorsprong Amerikaanse Black Friday. Hoewel het ooit bekend stond als het begin van het seizoen voor de kerstaankopen, is het voor de meeste mensen een dag om vooral met veel korting te winkelen. De laatste jaren is deze dag ook niet meer weg te denken uit de Nederlandse winkels en webshops. Als consument betekend dat, naast overvolle winkels, ook een overvolle inbox. Webshops gaan op Black Friday massaal hun contactpersonen lijst mailen met een speciale kortingscode of actie. Nu is het aanbieden van een speciale kortingscode een goed idee, maar niet op een dag waarop alle webshops zo’n zelfde mail versturen. De kans dat jouw mail dan opvalt is nihil.

Begin jij alvast aan de Black Friday campagne? Als je dat van plan bent, lees dan zeker even verder, want hier op een rijtje: de meest gemaakte fouten tijdens Black Friday.

#1 Een kortingscode of aanbiedingen versturen op Black Friday zelf

Hierboven is het al genoemd, consumenten ontvangen op de dag zelf enorm veel mails van bedrijven. Om niet te verdwijnen in de zee van mails, kun je beter een aantal dagen eerder een mail sturen of al een tijdje bezig zijn met jouw contacten triggeren voor de korting die jij gaat geven.

#2 Teveel producten in de mailing van korting voorzien

Voorzie je mail niet van teveel producten, kies eerder 3 tot 4 bestsellers (per doelgroep/segment) in plaats van 10 of meer producten. De meeste ontvangers lezen de mail op hun telefoon, als de ontvangers dan vervolgens lang door de mail moeten scrollen zonder de optie dat er een interessant product voor hun bij zit, is de kans groot dat de mail geen goede resultaten behaald.

#3 Dezelfde mail naar iedereen versturen

Dezelfde mail naar alle contactpersonen sturen betekend dat je jouw mails niet voldoende personaliseert. Kijk goed naar jouw lijst, welke doelgroepen bevinden zich in die lijst? Denk hierbij aan geslacht, leeftijdscategorie, interesses of regio. Maak segmenten van deze groepen en pas per segment de mailing aan.

#4 Geen interessante kortingscode aanbieden

De consument wordt de hele dag door korting aangeboden, om er voor te zorgen dat ze bij jouw winkel de korting gaan gebruiken is het van belang dat de kortingscode een unieke korting biedt. Geef dus geen “gratis verzending”, “2e product halve prijs” of “cadeautje bij iedere bestelling” weg. Deze kortingen zeggen te weinig en zijn niet interessant voor de consument.

#5 Niet inspelen op Black Friday

Een kortingsactie heeft vaak wat organisatie en planning nodig. Daarnaast komen er na Black Friday nog best wat feestdagen aan. Best verleidelijk om daarom Black Friday links te laten liggen. Zonde, want als je Black Friday goed aanpakt dan kan dit naast omzet ook veel opleveren voor de merkbeleving en naamsbekendheid. Neem Black Friday op in je contentkalender en zorg dat je voorbereid bent.

Wil jij het maximale uit je campagne halen? Neem dan contact met ons op.

Verwante onderwerpen: