Meer weten?Neem contact op
Terug

De kracht van de header en footer

Hoe trek je de aandacht van een lezer? Twee erg belangrijke componenten van een nieuwsbrief zijn het begin en het eind, oftewel de header en de footer. Deze kunnen ontzettend veel toevoegen aan jouw nieuwsbrief. Maar waar moet je op letten bij het maken van een header en footer? In deze blog kijken wij naar enkele belangrijke punten.

Header

Een goed begin is het halve werk. De header van de nieuwsbrief is erg belangrijk voor een goede eerste indruk. Het is het eerste wat een lezer ziet en moet zowel de aandacht trekken als vasthouden. Herkenbaarheid is erg belangrijk voor een klant. Vaak is het logo en de huisstijl te herkennen in de header, dit maakt de organisatie in één oog opslag herkenbaar. Het is daarnaast aan te raden om een link naar de online versie te plaatsen in de header, het kan namelijk voorkomen dat de nieuws niet juist wordt weergegeven in de e-mail client. De header moet kort maar krachtig zijn, wanneer de header te groot is neemt deze een te groot deel van het scherm in beslag.

Voorafgaand aan de header word in de nieuwsbrief vaak ook nog gebruik gemaakt van de snippet. Deze wordt gebruikt als ondersteuning van de onderwerpregel en om de ontvanger te overtuigen jouw e-mail te openen.

Footer

De footer staat in onderaan in de mailing en wordt gebruikt om af te sluiten. Het is dus van belang om de lezer met een goed gevoel af te laten sluiten. Plaats hier dan ook belangrijke contactinformatie, zodat geïnteresseerde lezers gelijk contact op kunnen nemen. Heb je een webshop? Plaats dan een button die rechtstreeks naar de webshop gaat. In de footer heb je ook de mogelijkheid om te laten zien hoe een klant zijn aankopen betaald in jouw webshop. Op welke manieren kan een klant betalen? Betalingsmogelijkheden zijn een praktische zaak, maar bieden wel duidelijkheid aan de klant. De footer is daarom de ideale plek om met kleine icoontjes de betalingsmogelijkheden te laten zien.

Plaats in de footer ook een duidelijk uitschrijflink. Zo voorkom je frustratie bij contactpersonen die zich willen uitschrijven voor de mailing.

Quick wins

Naast deze tips zijn er ook enkele quick wins. Deze puntjes zijn redelijk makkelijk toe te voegen en verbeteren de algemene uitstraling van jouw mailing.

  • Unique Selling Points – USP’s

USP’s zijn handig om in één oog opslag te laten zien waarin jouw organisatie uitblinkt. Denk aan “Snelle levering”, “Hoogste kwaliteit” of “Altijd in de buurt”. Deze USP’s zijn cruciaal voor een bedrijf om zich te onderscheiden van de concurrenten.

  • Keurmerken

Een keurmerk straalt autoriteit uit. Je krijgt een keurmerk namelijk niet zomaar. Het betekent dat een product of dienst in orde is bevonden door een deskundige, onafhankelijke instantie. Als organisatie mag je daarom best trots zijn op je keurmerk(en) en ze tonen aan de klant in de header of footer.

  • Social Media Links

Om je online marketing uit te breiden wil je als organisatie natuurlijk dat klanten je social media pagina’s ontdekken. In de header of footer kunnen daarvoor makkelijk links worden toegevoegd naar dergelijke social media pagina’s.

Verwante onderwerpen: