
Optimalisatie verdubbelt omzet
Black Bananas, hét merk voor jongeren en liefhebbers van vrijetijdskleding, verloor veel omzet doordat 70% van de webshopklanten de online shopping cart niet afrekende. De optimalisatie die we doorvoerden in de verlaten winkelwagen campagne realiseerde een stijging van 105% in omzet. Hierbij is goed naar de doelgroep gekeken en zijn diverse testen uitgevoerd, waardoor continu wordt ingezet op een optimaal resultaat.
Van begin tot eind
De uitdaging
De oplossing
Het resultaat
De verlaten winkelwagen campagne
Meer dan 70% van haar online shoppers liet de winkelwagen achter zonder te betalen. Geen wonder dat voor Black Bananas de verlaten winkelwagen campagne één van de belangrijkste campagnes is. Een e-mail marketing campagne die aandacht verdient. Hier zijn we dan ook hard mee aan de slag gegaan. Met de focus op betere resultaten en een hogere conversie, is een campagne brede optimalisatie doorgevoerd.
De campagne bestaat uit twee e-mails. Deze berichten delen dezelfde boodschap, maar hebben een andere focus. Daar zijn alle onderdelen van de e-mails dan ook op aangepast. Ook zijn volop A/B(/C) testen ingezet op andere aspecten, zoals het ideale verzendmoment en taalgebruik.
Onderwerpregel die triggert
Om de verlaten winkelwagen campagne tot een succes te maken, moesten alle metrics omhoog. Een hogere omzet begint bij meer opens. Om dit te bereiken is onder andere de onderwerpregel aangepast. “Slippertje gemaakt tijdens het bestellen?” Gewaagd, maar passend bij de doelgroep.
Naast deze onderwerpregel is ook getest met het gebruik van een andere taal in de mailings. Jongeren gebruiken vaak Engels en Nederlands door elkaar. Veel merken met jongeren als doelgroep zijn dan ook altijd in tweestrijd wanneer het aankomt op tone-of-voice. Ga je voor Engels en cool, of Nederlands (en effectief?). Middels A/B testing zochten wij dit uit voor Black Bananas. Wat blijkt? De Engelse variant wordt beter geopend.
Bewegende visual grijpt de aandacht
De stijl van Black Bananas is heel eigen. De visuals in de e-mails sluiten hebben we perfect laten aansluiten op deze huisstijl. Tegerlijkertijd is goed naar de doelgroep gekeken. Jong, gedurfd, actief en in beweging. Dat zie je dus ook in de e-mail terug. Door beweging toe te passen, wordt bovendien de aandacht gegrepen en getriggerd om verder te lezen.
Inhoud: focus op gemak en urgentie
Om de conversie van de e-mails te verhogen, zijn de teksten herzien. Hierbij is ingespeeld op gemak (mail 1) en urgentie (mail 2). Behalve aangepaste hoofdteksten is ook micro copy ontwikkeld om bij te dragen aan een snelle en gemakkelijke afronding van de aankoop.
In de eerste e-mail ligt de nadruk op gemak. Drempels worden verlaagd via de mogelijkheid om vragen te stellen. In de tweede e-mail gaat het om urgentie. In deze reminder wordt de beperkte houdbaarheid van de winkelwagen besproken. De focus ligt dan ook nog zwaarder op conversie. Zo is bijvoorbeeld de tekst van de CTA aangepast van 'bekijk winkelmand' naar 'afrekenen'. Ook worden USP's benoemd en getoond, zoals retourneren binnen 30 dagen.

Het optimale verzendmoment
Naast eerder genoemde aspecten, is ook het verzendmoment geoptimaliseerd. Door middel van verschillende A/B testen is onderzocht wat dit is voor de doelgroep van Black Bananas. Een paar uur na het verlaten van de winkelwagen, blijkt het beste moment te zijn. Dit zorgde zelfs voor 366% meer omzet dan het slechtste moment. Wederom blijkt dat testen dus loont.
De resultaten: omzet verdubbeld
Al deze optimalisaties hebben direct effect. De resultaten van de verlaten winkelwagen campagne overstijgen de cijfers van zowel de oude campagne als de gemiddelde uit de branche (benchmark). Met een torenhoge openratio (63%), een geweldige doorklik (22%) en hoge conversie (10%), zorgt de campagne voor een dubbele omzet per verzonden e-mail ten opzichte van de voorgaande campagne.
Over MailCampaigns
MailCampaigns realiseert groei via e-mail marketing. Daarbij leveren we uitsluitend maatwerk om jouw doelstellingen te realiseren. Wij ontwikkelen de strategie en e-mail marketing campagnes, passen design toe gebaseerd op jouw huisstijl, leveren alle content en zetten effectieve e-mail automation in. Indien gewenst passen we verschillende extra's toe zoals een pop-up, landingspagina, gamification of werken we met cross-mediale campagnes. Uiteraard monitoren we continu en voeren we geregeld optimalisaties door. Alles om jouw doelen te halen en het liefst te overstijgen!
- Resultaatgericht: recht op het doel af.
- Volledig uit handen: komt goed! Wij regelen het.
- Optimale service: hulp van onze specialisten.
- Op ons eigen platform: eindeloos veel mogelijkheden.
Het maximale halen uit e-mail marketing? Onderstaande klanten gingen je voor:
Word jij het volgende succesverhaal?

Laat ons jouw resultaten verhogen
Een verhaal begint bij het begin. Maar wij springen er soms midden in. Om te adviseren, bij te sturen en resultaten te halen. Jasper helpt daarbij.
Weten hoe jouw succesverhaal klinkt? Bel hem op 06 182 628 90 of plan een gesprek.
Spot mijn kansen