Wat valt er nou onder een soft opt-in?

Door de komst van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is er veel onduidelijkheid ontstaan over de opt-in. Bij het verzamelen van persoonsgegevens is er altijd toestemming nodig. Er is echter een uitzondering op deze regel: de soft opt-in. Maar wat is dat nou precies?

Lees meer over:

Tim

Team Lead Campagnes

Wat is een soft opt-in?

Wanneer je persoonsgegevens verkrijgt bij het aangaan van een factuurrelatie, dan mag je deze, volgens artikel 11.7 lid 3 van de Telecommunicatiewet, inzetten voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten. Er zijn echter wel vijf vereisten om aan de soft opt-in te voldoen.

 

  1. Juridische entiteit
    De mailings moeten worden verzonden vanuit dezelfde juridische entiteit. Het moet namelijk gaan om producten of diensten van dezelfde onderneming, hierbij is de juridische entiteit leidend. Een dochteronderneming is hierbij niet toegestaan.
  2. Soort producten en/of diensten
    De mailings moeten soortgelijke producten en/of diensten bevatten. Hierbij wordt gekeken naar bovengenoemde juridische entiteit.
  3. Vermelding gebruik e-mail adres
    Op het moment van registratie van het e-mail adres moet er duidelijk worden gemaakt dat deze gebruikt zal worden om (commerciële) e-mails te sturen.
  4. Mogelijkheid tot verzet
    Bij het verzamelen moet een mogelijkheid tot verzet/afmelding aanwezig zijn.
  5. Algemene voorwaarden of privacy statement
    Het is onvoldoende om de verwerking van persoonsgegevens in de algemene voorwaarden of privacy statement te verwerken. Er moet een mogelijkheid tot verzet/afmelding aanwezig zijn.

Check-out procedure

Dankzij de soft opt-in regeling is het toegestaan om tijdens de check-out procedure een aangevinkt checkbox, voor inschrijving van de nieuwsbrief, te plaatsen. Als een klant deze vervolgens afvinkt, dan wordt dit als verzet gezien en geldt de soft opt-in regeling niet meer.

Vragen?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is een complex onderwerp en wij helpen dan ook graag bij eventuele vragen hierover. Neem dan ook gerust contact met ons op. MailCampaigns is lid van de branchevereniging DDMA, die ons helpt bij dit onderwerp.

Neem contact op

Gerelateerde blogs

Verlaten winkelwagen mail

Cross-selling in e-mail marketing

Plein speelt slim in op customer journey voor meer omzet

Tips op maat?

Commitment op resultaat

Je kunt nog zoveel blogs lezen, uiteindelijk moet je aan de slag. Kom je er nog steeds niet uit? Denise helpt je graag. Zij creëert inzicht in jouw situatie en biedt een oplossing op maat. 

Bel haar op 06 427 723 79 of plan een adviesgesprek in. 

Vertel mij meer

Heb je vragen of advies nodig?

We horen graag van je. Je kunt ons bereiken via 085 4013 899 of stuur een mailtje naar info@mailcampaigns.nl.

Handige tips in je mailbox? Schrijf je in.

En word net als wij een expert in e-mail marketing.